Visa fullständig version : Hur mkt tonfisk vågar man äta?
johnnytex
2004-10-26, 11:18
Har hört att det nite är så nyttigt att äta för mkt tonfisk, pga av gifter i tonfisken? Kvicksilver? Men hur mycket kan man äta? Kan man äta en burk (150g) utdelat på tre dagar? Eller det är för mkt?
150 g på tre dagar är väl lite....150g om dagen ska väl inte vara några problem alls...
Jag ligger på 150g tre gånger om dagen! Kanske lite väl mycket, men, 50g om dagen är ingen fara. Alls.
hade det varit så farligt att äta så att man blir sjuk av en tredjedels burk hade det inte fått säljas.
johnnytex
2004-10-26, 11:41
Ah okey, tack så mkt! Jag tänkte i de banorna oxå att om man äter det regelbundet under lång tid så lagras tungmetalerna i kroppen, för man kan aldrig bryta ner dem? Och då kommer man bygga upp förrådet av tungmetaller i kroppen. Eh, absolut bara nåt som jag själv hittat på men det e alltså ingen fara med lite tonfisk om dage sådär 50g?
Livsmedelsverkets kKostråd om fisk:
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____7568.asp
Jag äter 2-3 burkar om dagen,6 dagar i veckan och jag har inte blivit sjuk..än :D lite less möjligtvis :eating:
Jag äter 2-3 burkar om dagen,6 dagar i veckan och jag har inte blivit sjuk..än :D lite less möjligtvis :eating:
Jag med, men är inte ens less på eländet...
Om man inte äter allt på en gång så se till att inte förvara tonfisken i burken.
/adde
Slartibartfast
2004-10-26, 12:29
Livsmedelsverkets kKostråd om fisk:
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____7568.asp
Finns ju inget om tonfisk där :MrT:
Finns ju inget om tonfisk där :MrT:
Sorry, my bad.
Hur gör man för att inte tröttna på så mycket tonfisk som 2-6 burkar per dag?
Hur mycket till variation finns det bland recepten?
Mängden kvicksilver i tonfisken berodde väl på var den fiskades?
King Grub
2004-10-26, 13:02
Innan man kan ge en generell rekommendation måste man som sagt veta var fisken är fångad.
"Det generella gränsvärdet för kvicksilver i fisk är 0,5 mg/kg men för ett antal namngivna fiskarter, bl a gädda, ål, hälleflundra, marulk och tonfisk är det 1 mg/kg. Det högsta tolerabla veckointaget av kvicksilver i form av metylkvicksilver har av FAO/WHO angivits till 3,3 µg/kg kroppsvikt (ca 33 µg/person och dag) men detta är baserat på effekter hos vuxna och kommer sannolikt att sänkas. Det amerikanska naturvårdsverket har angivit 0,1 µg/kg kroppsvikt och dag (ca 7 µg/person och dag) som en referensdos för att skydda mot effekter hos foster."
Institutet för Miljömedicin, Karolinska Institutet.
Slartibartfast
2004-10-26, 13:26
Så med andra ord är e burk om dagen inget att nervösas för?
King Grub
2004-10-26, 13:45
Amerikanska Livsmedelsverket rekommenderar högst 170 gram tonfisk i veckan. Svenska Livsmedelsverket har inte följt efter, annat än vad gäller redan gravida.
Slartibartfast
2004-10-26, 13:49
Amerikanska Livsmedelsverket rekommenderar högst 170 gram tonfisk i veckan. Svenska Livsmedelsverket har inte följt efter, annat än vad gäller redan gravida.
Såg det när jag googlade lite. Tror jag fortsätter med en burk högst varannan dag för säkerhets skull. :(
mini_Arnold
2004-10-26, 13:55
2 burkar/dag allt fungerar fortvarande som det ska :)
King Grub
2004-10-26, 13:56
2 burkar/dag allt fungerar fortvarande som det ska :)
Några negativa effekter märker du inte förrän om många år... och då är det så dags.
Jag kan inte fatta att ni orkar äta så mycket tonfisk utan att psyket tar stryk
mini_Arnold
2004-10-26, 13:59
Några negativa effekter märker du inte förrän om många år... och då är det så dags.
Så, VAD kan hända om några år?
Vill inte sluta äta tonfisk bara för att det kanske kan vara farligt.
King Grub
2004-10-26, 14:05
Så, VAD kan hända om några år?
Vill inte sluta äta tonfisk bara för att det kanske kan vara farligt.
Kvicksilverförgiftning? Skador på centrala nervsystemet, hjärnan. Tungmetaller lagras i kroppen ställer till med skador på sikt.
Därmed inte sagt att du nödvändigtvis blir hjärnskadad av att äta tonfisk, men kvicksilverförgiftning medför riskerna. Jag tror ingen i dag kan säga med säkerhet vad konsekvenserna blir på 20 års sikt av att äta, säg, en burk tonfisk om dagen, om dessa innehåller för höga halter av tungmetaller.
Slartibartfast
2004-10-26, 14:07
Grub, hur mycket tuna äter du?
King Grub
2004-10-26, 14:07
Grub, hur mycket tuna äter du?
Ett par burkar i veckan, kanske. Högst.
King Grub
2004-10-26, 14:22
Frequency a Person Can Safely Eat A 6-ounce Can of Tuna
Weight * White Albacore * Chunk Light
11 1 can/4 months 1 can/6 weeks
22 1 can/2 months 1 can/23 days
33 1 can/5 weeks 1 can/2 weeks
44 1 can/4 weeks 1 can/12 days
55 1 can/3 weeks 1 can/9 days
66 1 can/3 weeks 1 can/8 days
77 1 can/3 weeks 1 can/week
88 1 can/2 weeks 1 can/6 days
99 1 can/2 weeks 1 can/5 days
110 1 can/12 days 1 can/5 days
121 1 can/11 days 1 can/4 days
132 1 can/10 days 1 can/4 days
143 1 can/9 days 1 can/4 days
154 1 can/9 days 1 can/3 days
165 1 can/8 days 1 can/3 days
176 1 can/week 1 can/3 days
187 1 can/week 1 can/3 days
198 1 can/week 1 can/3 days
209 1 can/6 days 1 can/2 days
220 1 can/6 days 1 can/2 days
Ref: Food and Drug Administration test results for mercury and fish, and the Environmental Protection Agency's determination of safe levels of mercury.
Jag äter tonfisk när jag inte orkar göra i ordning något annat. Men det blir väl 1-2 gånger per vecka.
Ah, ännu en sak att oroa sig för. Tonfisk som är så praktiskt. Brukar bli minst en burk om dagen ... kanske får försöka ragga upp billig kyckling istället. :(
mini_Arnold
2004-10-26, 16:15
Käkar tonfisk med fullkornspasta till mellanmål (2 gånger per dag)
Finns det nåt likvärdigt i den prisklassen?
King Grub
2004-10-26, 16:21
Priser har jag ingen koll på, men två burkar tonfisk om dagen skulle jag inte äta.
mini_Arnold
2004-10-26, 16:24
Priser har jag ingen koll på, men två burkar tonfisk om dagen skulle jag inte äta.
Vad äter du själv till mellanmål? Anser du frågan vara påträngande så säg till..
så kan jag formulera om frågan :)
King Grub
2004-10-26, 16:30
Jag äter inga mellanmål. Jag äter fyra eller fem ungefär lika stora mål per dag.
Vanligaste baslivsmedel:
Kolhydratbas: pasta, ris (sällan), potatis i någon form, olika sorters gryn, matvete, cous cous, kornris, korngryn, bönor, linser, bröd.
Proteinbas: lövbiff, innanlår, sjömansbiff, rostbiff, oxfilé, skinka, fläskkotlett, fläskfile, nötfärs, älgfärs, strutsfilé, torsk, sej, lax, tonfisk, makrill, rödspätta, kycklingfilé, kalkonfilé, kycklinglever, kalvlever, räkor, hummer, krabba, musslor.
Grönsaker och frukt efter behag, bra fetter i matlagning, nötter och mandlar, mjölkprodukter (keso, grynost, minimjölk, yoghurt, kefir, glass).
Pålägg: kaviar, leverpastej, ost, mjukost, messmör, hamburgerkött, rökt kalkonbröst.
Är jag sugen på halvfabrikat som blodpudding, pölsa eller liknande så äter jag det.
Metal_boy_
2004-10-26, 16:37
har inte råd att göra annat än att äta tonfisk till 2 av målen om dagen
finns inget på konserv som är så billigt
fast nu blev man lite skraj faktiskt...speciellt om inte tungmetallerna försvinner ur kroppen..då spelar det ju ingen roll äns om man skulle sluta äta det
Metal_boy_
2004-10-26, 16:48
får väl byta tillbaka dom 20 burkar jag köpte och säga att dom va skitäckliga eler nått :( har inte lust att ta några risker för min hälsa...frågan är bara om det finns något lika praktiskt som e billigt me :cryout:
King Grub
2004-10-26, 16:55
får väl byta tillbaka dom 20 burkar jag köpte och säga att dom va skitäckliga eler nått :( har inte lust att ta några risker för min hälsa...frågan är bara om det finns något lika praktiskt som e billigt me :cryout:
Du behöver ju inte sluta äta tonfisk! Ett par burkar i veckan är ingen fara, även om det skulle visa sig att de innehåller något för höga halter kvicksilver. Två gånger om dagen är väl inte att rekommendera, men två gånger i veckan är inga problem.
Metal_boy_
2004-10-26, 16:59
Du behöver ju inte sluta äta tonfisk! Ett par burkar i veckan är ingen fara, även om det skulle visa sig att de innehåller något för höga halter kvicksilver. Två gånger om dagen är väl inte att rekommendera, men två gånger i veckan är inga problem.
ok...men det handlar även om ekonomin =(((( jag vet inte vad jag kan ta till gröten istället som e billigt o praktiskt, kessella blir för dyrt efter som jag käkar det på kvällen varje dag me...skulle ju va bra om det fanns nån annan fisk på konserv
Ibland finns det ju kycklingfilé billigt, jag köpte 2kg för 89kr på Lidl. Det blir 4.45kr/100g, vilket är billigare eller jämnbilligt med tonfisk.
Även 2kg (Eldorado) på Willys kostar 109kr, det blir 5.45kr/100g. Också helt ok.
Haken är ju att det kräver tillagning men det är väl bara till att laga allt på en gång och värma. :eating:
Metal_boy_
2004-10-26, 17:10
Ibland finns det ju kycklingfilé billigt, jag köpte 2kg för 89kr på Lidl. Det blir 4.45kr/100g, vilket är billigare eller jämnbilligt med tonfisk.
Även 2kg (Eldorado) på Willys kostar 109kr, det blir 5.45kr/100g. Också helt ok.
Haken är ju att det kräver tillagning men det är väl bara till att laga allt på en gång och värma. :eating:
men en burk tonfisk ger 170g och jag brukar äta mellan 170 - 200g proteinkälla
second så går det inte att laga till fort.....jag sitter här och funderar på alaskapolock som jag brukar handla för 15kr för 400g...det skulle va om den gick bara och värma i mocron snabbt...nån som vet nått om det??
men helst nått annat förslag
Är det 170g tonfisk i dina burkar :confused:
Vilket märke köper du egentligen?
Låter inte som något problem om du frågar mig... släng in all kyckling/torsk eller vad du nu vill äta i ugnen, sätt klockan på en lämplig tid, gör något annat, ta ut maten när den är klar, ät, ställ resten i kylskåpet och värm i mikron vid behov.
Metal_boy_
2004-10-26, 17:17
Är det 170g tonfisk i dina burkar :confused:
Vilket märke köper du egentligen?
Låter inte som något problem om du frågar mig... släng in all kyckling/torsk eller vad du nu vill äta i ugnen, sätt klockan på en lämplig tid, gör något annat, ta ut maten när den är klar, ät, ställ resten i kylskåpet och värm i mikron vid behov.
eldorado
ska testa i mikron nån dag =)
King Grub
2004-10-26, 17:17
Metal_Boy: starta en en egen tråd om ditt deffupplägg. Den här tråden handlar om tungmetaller i tonfisk.
Eldorado är väl 170 gram, VARAV TONFISK 120!!!
/adde
Metal_boy_
2004-10-26, 17:28
Metal_Boy: starta en en egen tråd om ditt deffupplägg. Den här tråden handlar om tungmetaller i tonfisk.
shit sorry jag trodde jag hade hoppat in i den de vart lite konstigt
Hur är det då med d-vitaminet? Två burkar tonfisk ger ju nästan 15 mikrogram d-vitamin (300% av dagsbehovet).
d-vitamin är ju giftigt, även i små överskott; med kalkavlagringar i kroppen, njurskador, illamående och kräkningar som följd.
Nog behövs det förmodligen något mer d-vitamin för att åstadkomma detta, men det brukar sägas att det inte skall överkonsumeras under längre perioder.
Callister
2004-10-26, 22:05
De är tungmetallarna som lagras, vart lagras de exakt?
Finns ingen möjlighet att få bort dem medicinskt sett eller? :)
Ang. tonfisken äter jag det kanske bara 1 gång i månaden max, det finns inget godare än att göra sallad på tonfisk, majs, rödlök, lök, och massa kraffs. :P:P:P
Lagras inte tungmetaller huvudsakligen i fettväven? Och tonfisk är ju inte fett. :confused:
Bönor, bönor, bönor är allt jag har att säga...
Hur är det då med d-vitaminet? Två burkar tonfisk ger ju nästan 15 mikrogram d-vitamin (300% av dagsbehovet).
d-vitamin är ju giftigt, även i små överskott; med kalkavlagringar i kroppen, njurskador, illamående och kräkningar som följd.
Nog behövs det förmodligen något mer d-vitamin för att åstadkomma detta, men det brukar sägas att det inte skall överkonsumeras under längre perioder.
är också intresserad angående detta ngn som kan svara?
King Grub
2004-10-27, 06:26
De är tungmetallarna som lagras, vart lagras de exakt?
De förs ut med blodbanorna till spridda delar av kroppen.
kal_erixon
2004-10-27, 18:41
till dom som blev rädd nu och inte vågar äta mer tonfiske längre...
gör mellan mål på havregryn. tex yoghurt och havregryn, nötter och saftkoncentrat = ganska gott, väldigt varierbart och tror inte de är för onyttigt heller.
sen är ju tonfisken utrotningshotad!
till kvällen går de nog bra med kyckling också, går snabbt att laga om man hackar upp den i småbitar.
King Grub
2004-10-27, 18:43
gör mellan mål på havregryn. tex yoghurt och havregryn, nötter och saftkoncentrat = ganska gott, väldigt varierbart och tror inte de är för onyttigt heller.
Både nyttigt och supergott (om man utesluter saften. ;) ), men med "problemet" att man automatiskt får lika mycket kolhydrat (plus en del fett) på köpet, vilket man kanske inte alltid vill ha.
En burk om dagen går väl bra? ligger lite lagom mittemellen. Kan man förresten mäta tungmetallhalten någonstans? Och den som vet om billig kyckling/fisk i Övikstrakterna, PM:a!
Åt min sista av de 50 burkarna igår så nu ligger jag lågt med tungmetallen en vecka kanske ;)
King Grub
2004-10-27, 19:06
En burk om dagen går väl bra?
Inte om du skall följa rekommendationerna på föregående sida.
va ju trist att läsa detta när man nyligen kommit på hur bekvämt det är med tonfisk.....
Lite OT men finns det några liknande problem med jordnötter? De som har inte är skalade.
King Grub
2004-10-27, 19:32
va ju trist att läsa detta när man nyligen kommit på hur bekvämt det är med tonfisk.....
Lite OT men finns det några liknande problem med jordnötter? De som har inte är skalade.
Tungmetaller i jordnötter? Nej, inga riskvärden.
Jag är riktigt riktigt ledsen att ställa en OT fråga, men är det helt ok att slänga i sig 200 gram jordnötter om dagen? jag snackar inte om några metaller, men fettkällan
King Grub
2004-10-27, 19:44
Jag är riktigt riktigt ledsen att ställa en OT fråga, men är det helt ok att slänga i sig 200 gram jordnötter om dagen? jag snackar inte om några metaller, men fettkällan
Javisst. Massvis av kalorier blir det på liten vikt och volym, men behöver du energin, så javisst.
Angående enkla mellanmål så är kokade sojabönor bra.
vildängel
2004-10-27, 20:49
Makrill i tomatsås borde gå lika bra som tonfisk, om man inte är rädd för fettet (som ändå är nyttigt). Är inte så uppdaterad när det gäller prisskillnad (blir lätt så när ens föräldrar handlar all mat ;)), så om det blir dyrare vet jag inte. Annars finns det ju musslor på burk som inte heller är jättedyrt. Och då slipper man dessutom bidra till utrotningen av de stackars tonfirrarna.
EDIT: Rökt makrill är också jättegott och jättelätt och inte så farligt dyrt tror jag.
Tomatsås har väl inte direkt lågt II?
vildängel
2004-10-27, 21:12
Vet faktiskt inte, men det är ju ändå inte så mycket tomatsås så det borde inte vara nån katastrof... Fast vad vet jag, det kanske inte är OPTIMALT ;)
tänkte mer allmänt, inte bara tungmetaller. Men antar det är okej då. Bra att veta :)
watertouch
2004-10-27, 22:19
Selen ska tydligen va bra att äta då man får i sig massa tungmetaller.
Äsch, det handar ju om väldigt små mängder... En burk makrill i tomassås, fördelat på två-tre govbrödmackor, där har du en fin mellanmålsgrund!
King Grub
2004-10-28, 07:12
Tomatsås har inte högt II. Det är själva bönorna som har högt II. Makrill i tomat har inte högt II alls. Alla konserverade bönor har högt II; det är tryck- och värmebehandling under själva konserveringsprocessen som ligger bakom, och det är bönorna som påverkas, inte tomatsåsen. Naturella, egenkokta bönor eller tomatsås för sig har inte högt II. Och absolut inte makrill, vare sig fisken eller såsen.
Instabil
2004-10-28, 11:50
Jag kanske har läst tråden slarvigt men det verkar som att en viss oro för kvicksilver i tonfisk råder? Livsmedelsverket avser färsk eller fryst tonfisk som olämplig i för högt intag och den bör t ex inte alls ätas av gravida. Detta gäller dock inte tonfisk på burk som här lägre kvicksilver halter.
MEGA_MAN
2004-10-28, 14:25
Jag kanske har läst tråden slarvigt men det verkar som att en viss oro för kvicksilver i tonfisk råder? Livsmedelsverket avser färsk eller fryst tonfisk som olämplig i för högt intag och den bör t ex inte alls ätas av gravida. Detta gäller dock inte tonfisk på burk som här lägre kvicksilver halter.
Varför skulle tonfisken på burk ha mindre tungmetaller?
Tunfisken har väl så mycket tungmetaller på grun av att den är en "predator" (står högst upp i kedjan) och då får i sig alla tungmetaller de uner i kedjan fåt i sig?
Eller försvinner Kvicksilvret på något märkligt sätt när den koncerveras ?
Instabil
2004-10-28, 16:05
Varför skulle tonfisken på burk ha mindre tungmetaller?
Jag vet inte säkert men kanske används yngre fiskar till konserverna som inte hunnit lagra på sig så mycket kvicksilver ännu.
kal_erixon
2004-10-28, 18:29
finns de nå äldre fiskar kvar?
:cryout: Ica som rear ut tonfisk för 5 kr/burken idag *buhuhuuhuh*
King Grub
2004-10-29, 13:34
:cryout: Ica som rear ut tonfisk för 5 kr/burken idag *buhuhuuhuh*
Tror du att du behöver lägga ner tonfiskätandet helt? Tänk om. ;) Och tonfisk på burk är väl, vad jag vet, relativt hållbart.
kal_erixon
2004-10-29, 14:10
så mycket tonfisk som big_vik har ätit har han fått i sig tungmetaller för flera decennier framöver :D
Så här står det på livsmedelsverkets hemsida:
"Svärdfisk, rocka, haj och färsk eller fryst tonfisk har ofta högre kvicksilverhalt än andra fiskar. Det finns flera rapporter om att gränsvärdet för kvicksilverhalten har överskridits i dessa arter. I dag är det inte många som äter de här sorterna, men de har blivit vanligare i handeln under senare år.
Den konserverade tonfisk som säljs på den svenska marknaden har däremot låga kvicksilverhalter."
Samtidigt är det så att fryst/rå tonfisk innehåller 32% fett (som hälleflundra ungefär - dvs fet fisk), medan den konserverade innehåller 10% fett (som torsk).
Detta ligger ju linje med vad jag tidigare antydde att tungmetaller huvudsakligen lagras i fettväven.
Något som också talar för detta är att torsk (mager) från ostkusten har låga tungmetallhalter.
Så, det verkar som att två burkar tonfisk om dagen inte är någon större fara, annat än att 300% av dagsbehovet på d-vitamin under en längre period är allt annat än bra. Dock innehåller fet fisk mer d-vitamin.
King Grub
2004-10-30, 20:28
"Den konserverade tonfisk som säljs på den svenska marknaden har däremot låga kvicksilverhalter."
Men! SLV grundar det uttalandet på en kontroll av svensk tonfisk som gjordes långt före t ex amerikanska motsvarigheten till Livsmedelsverket gick ut med sin varning.
King Grub
Ok, det visste jag inte. Men vad är då orsaken till meningsskiljaktigheterna? Undersökning som visar på högre kvicksilverhalt i konserverad tonfisk i USA? Lägre satt "toleransnivå" för kvicksilver i USA?
King Grub
2004-10-30, 20:38
Lite info:
http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/tuna.asp
http://www.cfsan.fda.gov/seafood1.html
äsh kommer inte oroa mig för sådant där man kan fan inte vara rädd för att leva jag käkar oftast iaf 1burk tonfisk om dagen och kommer att fortätta med det
Swedeman
2004-11-02, 08:59
Frequency a Person Can Safely Eat A 6-ounce Can of Tuna
Ref: Food and Drug Administration test results for mercury and fish, and the Environmental Protection Agency's determination of safe levels of mercury.
Jag ser a det står "a person", men hade inte FDA kvinnor (i samband med graviditet) i åtanke eller avsåg de även vuxna män?
Swedeman
2004-11-02, 09:28
Förresten det ser ju ut som det inte är FDA som gett ut tabellen!
http://www.nrdc.org/media/pressreleases/031211.asp
King Grub
2004-11-02, 09:33
Förresten det ser ju ut som det inte är FDA som gett ut tabellen!
http://www.nrdc.org/media/pressreleases/031211.asp
Ett senare pressmeddelande, gällande just ovanstående:
"In December 2003, FDA's Food Advisory Committee met again to be updated on the progress FDA had made in responding to their recommendations. At that time the committee recommended listing in the advisory fish that are low in mercury. Since the December 2003 meeting and the period of time between the two meetings, FDA and EPA have been working together toward the goal of providing an updated consumer advisory in response to the recommendations from the Food Advisory Committee."
Swedeman
2004-11-02, 09:37
OK, men det är väl fortfarande kvinnor som avses? KAn inte hitta att vuxna män avses...
King Grub
2004-11-02, 09:53
OK, men det är väl fortfarande kvinnor som avses? KAn inte hitta att vuxna män avses...
Kolla kroppsvikterna tabellerna gäller... Det är inte ofta man ser 220-lbs kvinnor.
aså hur illa är det egentligen med utrotningen av tonfisk? har fått nån nojja nu och får dåligt samvete när jag käkar den, vet nån hur det är ställt med fiskarna?
Swedeman
2004-11-02, 10:03
Kolla kroppsvikterna tabellerna gäller... Det är inte ofta man ser 220-lbs kvinnor.
I sverige nej, men i USA!
King Grub
2004-11-02, 10:06
"While mercury poses the most serious health threat to children and women who are pregnant or planning to become pregnant, others may also wish to use this list as a guide."
Swedeman
2004-11-02, 10:12
"While mercury poses the most serious health threat to children and women who are pregnant or planning to become pregnant, others may also wish to use this list as a guide."
Var hittar jag det citatet?
King Grub
2004-11-02, 10:19
I min länk på förra sidan...
kal_erixon
2004-11-02, 11:31
"Blåfenad tonfisk är i dag utrotningshotad. Undvik att handla den. De mindre tonfiskarterna är inte lika utsatta för överfiske"
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/animalier/fisk/saltvattenfisk.htm
vad är det i eúroshoppers tonfisk då?
King Grub
2004-11-03, 07:40
vad är det i eúroshoppers tonfisk då?
Fenor och fjäll. :thumbup:
Jag har för mig att det inte står på deras burkar var fisken är fiskad... men det kanske har ändrats?
Jag har för mig att det inte står på deras burkar var fisken är fiskad... men det kanske har ändrats?
och 28gram protein, plus kanske några gram tungmetaller ;)
Hur kan man undgå att älska euroshoppers produkter?
Slartibartfast
2004-11-03, 11:44
Euroshoppers malda tonfisk är äcklig, men om man köper den i bitar så är den hur bra som helst.
Det står bara att den är "tillverkad i Thailand". Men var den är fiskad, det vete katten!
det är väl rimligt att anta att den tonfisk som fiskas mest, också är den som det blir lägst pris på och den som hamnar i dom billiga märkens burkar
x_emir_x
2005-02-11, 19:08
Jag har ätit "Tonfisk i vatten" i nästan 4 år nu, varje dag 1st.
Vissa dagar blir det t.o.m. 3-4st om dagen! =)
Oj san! Kanske dags och sluta med det. Men men, det är gott och billigt!
Jag köper mina i Willy's (vet inte vad dem heter nu igen), 6kr/st.
Man kanske borde ändra det till Makrillfilé/Sardiner i tomatsås?
Jag använder Tonfisk till middag bara, men varje dag.
Så det kanske är ingen bra idé mer =/
Jag tar och fortsätter på den här gammla tråden för att slippa starta en ny.
Det pratas om att 2 burkar tonfisk i veckan är en acceptabel nivå att ligga på, men är det någon skillnad på att käka en burk tonfisk 6 dagar i veckan i ca 4 månaders deff per år? Det motsvarar på ett ungefär 2 burkar i veckan på ett år eftersom man kommer upp i omkring 100 burkar per år på båda sätten.
Jag tar en hel burk om dagen minst..Verkligen minst..
Skogshuggarn
2006-10-14, 16:16
Intressant ämne...
Ska man beställa begravningstid snart kanske;)
Jag har ju under min dryga 14 år i gymvärlden garanterat ätit över 11.000 burkar tonfisk :eating:
(åt som mest 4 burkar om dagen ett tag, men 3 va de "normala", håller mej dock runt 1-3 burkar/dag nu för tiden)
Undrar hur mycke tungmetaller man har i kroppen nu?
Äter 1burk om dagen såhär i bantningsfasen.
Skrollovicz
2006-10-15, 09:33
Följ slv:s råd om fisk och ät så mycket konserverad tonfik du känner för!
insolation
2007-04-19, 12:27
jag kunde ej äta kött under en period i mitt liv så fisk blev min ända animaliska protein källa.
från december 2002 till augusti 2005 så petade jag i mig 500 gram fisk om dagen,gjorde en hår analys hos en homeopat för att kolla hur alla mina värden var dvs över/underskott av mineraler tungmetaller osv.
jag hade SKYHÖGA värden av kvicksilver och då hade jag inte ätit mycke tonfisk,så jag skulle nog vara försiktig med tonfisk ätandet ifall jag var er.
jag åt mesta dels sej,alaska pollock,torsk,lax mfl under den tiden jag fick dom skyhöga värdena.
homeopati må vara häxkonster men håranalyser ljuger inte.
corbendallas
2007-04-19, 13:26
jag kunde ej äta kött under en period i mitt liv så fisk blev min ända animaliska protein källa.
från december 2002 till augusti 2005 så petade jag i mig 500 gram fisk om dagen,gjorde en hår analys hos en homeopat för att kolla hur alla mina värden var dvs över/underskott av mineraler tungmetaller osv.
jag hade SKYHÖGA värden av kvicksilver och då hade jag inte ätit mycke tonfisk,så jag skulle nog vara försiktig med tonfisk ätandet ifall jag var er.
jag åt mesta dels sej,alaska pollock,torsk,lax mfl under den tiden jag fick dom skyhöga värdena.
Fast, om du nu inte åt så mkt tonfisk, så säger ju dit resultat väldigt lite om just tonfiskätande och det är ju det tråden handlar om.
Intressant information i vilket fall.
Har du slutat äta en massa fisk o gjort en ny undersökning?
Nitrometan
2007-04-19, 13:29
Hur analyserade de ditt hår?
Hur vet du att håranalyser "inte ljuger"?
Håranalyser ljuger inte - väldigt få analyser ljuger, men tricket är att veta vad de egentligen visar.
Cerberus
2007-04-19, 13:51
jag vågar nog mig inte på mer än 1-2 burkar i veckan.
...- väldigt få analyser ljuger, men tricket är att veta vad de egentligen visar.
Hur menar du?
borde kanske sett den här tråden för några år sen. Tonfisk är ju i stort sett min bas i hela deffen. Kan lätt bli 3 burkar om dagen vissa dagar. *mini*
Handcuff
2007-04-19, 16:24
Finns ju faktiskt alternativ till tonfisk. Om det är för att komma upp i rätt mängd protein så är det bara puckat trycka i sig kattmaten..
2g protein/kg kroppsvikt är ganska enkelt uppnå utan särskilda proteinkällor - även under deff.
insolation
2007-04-21, 11:41
Hur analyserade de ditt hår?
Hur vet du att håranalyser "inte ljuger"?
man låter det växa till en viss längd sen tar dom en bit ifrån nacken och skickar det till nåt lab där dom analyserar håret där dom ser vilka nivåer man ligger på enligt ett diagram.
ska jag vara 100% ärlig så vet jag ju inte hur det går till men med tanke på hur mycke fisk jag åt samt valnötter(hade väldigt mycke koppar,kvicksilver i kroppen,och valnötter innehåller mycke koppar precis som det sägs att fisk i allmänhet innehåller kvicksilver).därav min slutsats att jag tyckte att diagrammet stämde in bra på mitt dåvarande intag av mat.
insolation
2007-04-21, 11:47
Fast, om du nu inte åt så mkt tonfisk, så säger ju dit resultat väldigt lite om just tonfiskätande och det är ju det tråden handlar om.
Intressant information i vilket fall.
Har du slutat äta en massa fisk o gjort en ny undersökning?
visserligen så säger ju mitt resulat väldigt lite om just tonfisk men eftersom tonfisk sägs innehålla mer kvicksilver än övrig fisk så ville jag med det säga at man bör vara försiktig.
jag gjorde ett test till men tog aldrig del av det för att jag ansåg att allt utom håranalysen samt några små saker var nåt att hänga i granen inom homeopatin.jag hade gett upp hoppet om att homeopatin skulle hjälpa min mage(som var anledningen till att jag gjorde det här testet i huvudtaget).jag orkade inte sitta å lyssna på allt skitsnack samt köpa alla dessa preparat dom använder sig av som var mer el mindre overksamma.
dock så är håranalysen fortfarande intressant,men smakar det så kostar det.jag minns att jag betalade 1300 för denna analys.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.