Visa fullständig version : Näring beroende på hur man lagar ägget.
Är det stor skillnad när det gäller näring & protein om man käkar ägg
Stek
Kokt
Rått ?
Näringsvärdena är samma oavsett hur du tillagar det.
edit: Fast det är klart, steker du det i smör blir det ju smör också. Men, ja, äsch
Jaha så man steker inte bort olika fetthalter o.s.v i ägg gulan samt protein i vitan ?
Förut så brukade jag ta 3 råa ägg på morgonen, och jag undrade om jag får i mig samma saker om jag steker dom.
Fråga nr 2:
Hur många käkar ägg för deras innehåll ? Och isåfall hur många per dag ?
Halterna av de olika makronäringsämnen är generellt desamma, gäller de flesta livsmedel oavsett tillagning.
Jag käkar ett helt ägg och två äggvitor tillsammans med havregrynsgröten varje morgon=Kalas.
King Grub
2004-10-26, 06:37
Förut så brukade jag ta 3 råa ägg på morgonen, och jag undrade om jag får i mig samma saker om jag steker dom.
Ja, det får du. Vad skall du med råa ägg till?
Hur många käkar ägg för deras innehåll ? Och isåfall hur många per dag ?
Ja, inte äter jag dem för skalet. ;) Inget bestämt antal här, och inte heller bestämt att jag måste äta ägg varje dag.
Idag så bestog min frukost av
3 glas juice
2 glas vatten
1 rått ägg
2 stekta ägg på 3 mackor
4 skopor Vassle (50 G protein)
Fiskolja
Mivitotal Vitaminer 2 matskedar
Är detta en bra frukost tycker ni ?
*Edit*
hAhahha :d... är du säker på att du inte gör det ? :D
nordland
2004-10-26, 07:16
Idag så bestog min frukost av
3 glas juice
2 glas vatten
1 rått ägg
2 stekta ägg på 3 mackor
4 skopor Vassle (50 G protein)
Fiskolja
Mivitotal Vitaminer 2 matskedar
Är detta en bra frukost tycker ni ?
*Edit*
hAhahha :d... är du säker på att du inte gör det ? :D
Deffar du?... om inte, så är det alldeles för lite kolhydrater. Glöm inte gröten ;)
Hmmm, brukar oftast käka 2 portioner med special K också. Räcker det som kolhydrater eller borde jag ta mer ?
King Grub
2004-10-26, 07:29
Hmmm, brukar oftast käka 2 portioner med special K också. Räcker det som kolhydrater eller borde jag ta mer ?
Special-K är en rätt bedrövlig kolhydratkälla. Pauluns tabeller ger 77 som GI, men det gäller versionen som säljs i Australien. Den europeiska Special-K verkar ligga på 115+.
Får väll bli morgonvälling då !.. Såg att vi hade det hemma, inte ofta vi brukar ha det. Ska göra det som en vana att köpa det, man får så mycket vitaminer & mineral ifrån det, samt att det är nog rikt på bra kolhydrater :).
Tack alla för samtliga svar!.. *Puss* :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.