handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med min dagliga kost

phillimon
2004-10-25, 21:49
Hej.

Nu är det så att jag undrar om jag skulle kunna få lite synpunkter på min dagliga kost. Jag vill inte köra någon "hård deff" men jag försöker eftersträva en nyttig diet som gör att jag tappar fett men behåller min muskelstyrka och ork. Jag kan inte säga att jag på något sätt är tjock men för att få den kropp som jag vill ha anser jag mig behöva minska i fett. ;)

Kan tilläga att jag tränar styrka 3-4 gånger i veckan och är 175 cm lång och väger ca 70 kg.

Till frukost dricker jag te med socker, jag vet att detta inte är det bästa men det är något jag inte kan sluta med. Till det tar jag oftats några skivor ballansbröd med någon skiva kalkon, sinka eller pastrami. Ibland kan även en hårdmacka med salami eller ost slinka ner. Jag brukar även varva denna frukost med en tallrik mellanmjölk och all bran.

På lunchen kan det i stort sett bli vad som helst. Jag går i skolan och vi får äta ute på restaurang. Jag försöker dock hålla mig till pasta, potatis eller ris med någon form av kött eller kyckling till. Oftats kan det serveras med någon fet sås. Jag brukar även ta sallad och dressing och bröd till, ibland vit bröd vilket jag vet inte är bra.

Till middag äter jag nästan alltid nyttigt. Även här till mesta dels pasta och ris (basmati) ibland potatis. Ofta kyckling samt kött och fisk. Använder aldrig grädde eller cream fraiche i såsen.

Till kvällsmål kan jag ibland ta lite sallad med olivolja och vinäger eller en burk kessella med fun light.

Kan även tilläga att jag äter frukt lite då och då under dagen. På helgerna kan det ibland bli en liten godispåse och ett glas läsk. Annars dricker jag nästan bara mellanmjölk (säkert 1L per dag) och fun light.

Tack på förhand!

Johan
2004-10-25, 22:29
Dom gånger du äter bröd till frukost, så tycker jag du borde försöka få i dig lite mer protein, vet inte hur många skivor skinka du lassa på men oftas brukar det inte räcka.
Några ägg skulle hjälpa dig långt, lite vassle med mjölk är ju inte heller helt fel.

Lunchen är väl som den är, du verkar ju redan göra det bästa av situationen, oftas i alla fall :)
Men lägg gärna till ett mellanmål på eftermiddagen om du inte äter middagen väldigt tidigt.
Sen hur du gör med energifördelningen, är ju omöjligt för oss att räkna ut, men i ditt fall kanske det är onödigt, oftas kan man gå på känn. Glöm inte att äta tillräckligt med fett bara.
Lycka till.

krilleh
2005-03-18, 02:31
om du vill minska på fettet lär du ju sluta dricka läsk o äta godis på helgerna :D vet dock inte hur långt du vill gå med din lilla deff! Om du har bråttom kan du ju också minska på mellanmjölken till blåmjölk eler bara minska på drickandet! detta e bara ett ex.. varför inte byta mackorna på morgonen mot havregrynsgröt? Och drick mer vatten ist för mjölk som sagt :P