handdator

Visa fullständig version : isolationsövningar..

slakker
2004-10-25, 15:22
Tjena

Jag har suttit och läst på lite om övningar och dylikt, varav många källor säger att alla isolationsövningar är sämre än fria vikter. Jag har därefter börjat övergå till fria vikter, och känner själv att jag får bättre kontakt med muskeln under övningarna, mer omfattande träningsverk osv. effektivare helt enkelt. Inbillar jag mig bara detta eftersom jag läst något som antyder det? Eller stämmer det? Är isolationsövningar sämre än fria?

Om dom nu är det, så skulle jag vara tacksam om någon rutinerad kunde förklara lite kort varför det blir skillnad i muskelutveckling osv..

Tack

//

Dav0d
2004-10-25, 16:27
Beror på från person till person, men med fria vikter kan man göra rörelser efter sitt eget behov. Som du märker när du kommer till ett gym så är alla stora gossar vid fria vikterna för det mesta :). Fria vikter plus kreativitet öppnar också fler övningar som kan passa dig bättre, forma din kropp bättre, samt få dina muskler att bygga bättre.

Mextreme
2004-10-25, 17:45
Kroppen skiter egentligen i om motståndet kommer från en maskin eller en stång.
Basövningar med skivstång är oftast tunga övningar över mer än en led och det är avgörande. Sedan talar man mycket om att stabilisera och balansera övningarna med fria vikter stimulerar fler muskler och att när dessa samarbetar är det bra för den totala tillväxten och det verkar ju förnuftigt.

Karl_alfred
2004-10-25, 18:45
Tjena

Jag har suttit och läst på lite om övningar och dylikt, varav många källor säger att alla isolationsövningar är sämre än fria vikter.

Det finns väldigt många isolationsövningar med fria vikter också!