Logga in

Visa fullständig version : Vad äter du för gröna saker?

JAM
2004-10-25, 11:18
Jag har börjat inse att mitt frukt- och grönsaksintag skulle kunna förbättras en aning. Vad äter du för grönsaker under en genomsnittlig dag?

Halldin
2004-10-25, 11:27
Det blir ju sallad till middagen, så där har vi ju isbergssallad, tomater, gurka och annat.

Sedan äter jag även bananer/äpplen/päron etc. när jag känner för det. :)

tegel
2004-10-25, 11:39
Sallad, gurka och tomat är ju barta dyrt vatten. Visst en del vitaminer innehåller de men de får man i sig ändå. Det är min uppfatttning att det är bättre att satsa på lite mer rejäla grönsaker som broccoli, blomkål, gröna bönor och rotfrukter typ palsternacka och morötter. De innehåller också vitaminer och framförallt mycket fibrer som gör att matsmältningen tränas och blir mer effektiv, vilket leder till bättre näringsupptag. Dessutom går det att köpa billigt i frysdisken...

Halldin
2004-10-25, 11:43
Men det är gott. :)
Majs och paprika och gul/vitlök förekommer väl ibland också förresten... :D

Äter även sojabönor, linser, kikärtor och kidneybönor ... om det räknas som grönt vet jag inte.

zam
2004-10-25, 11:46
Tyvärr är jag oduglig på att äta grönt.Broccoli är i stort sett det enda.

AcidSleeper
2004-10-25, 11:52
ojoj! Det enda jag äter är morötter & majs.... även paprika till vissa rätter, dock aldrig sallad, grukar lr tomater...

Däremot så har jag börjat äta minst 1 clementin om dagen....

JAM
2004-10-25, 12:52
ojoj! Det enda jag äter är morötter & majs.... även paprika till vissa rätter, dock aldrig sallad, grukar lr tomater...

Däremot så har jag börjat äta minst 1 clementin om dagen....
Men att grönsaker inte är din starka sida, det visste jag redan... ;)

hampaN
2004-10-25, 12:55
Äter inte grönsaker! Bara tomatbitarna i salsadippen till chipsen :eating:

King Grub
2004-10-25, 13:01
Jag äter runt ett halvkilo grönsaker om dagen, främst i form av frysta grönsaksblandningar och färsk broccoli.

abjorn
2004-10-25, 13:36
Det enda jag äter som är grönt är broccoli och herticot verts, kanske slinker ner något grönt äpple ibland men jag föredrar röda. Det som inte är grönt är majs, tomat och banan.

King Grub
2004-10-25, 13:43
Frukten glömde jag; det handlar om någon banan och ett par äpplen (på gröt) per dag. Ett päron eller ananas då och då, när jag är sugen på det, och bär efter säsong och tillgång.

pariah
2004-10-25, 16:13
Varje dag? Sallad (inte isbergs), gurka, tomat, morot, vitkål, banan, katrinplommon, någon typ av bär, någon frukt med mkt c-vitamin.

Annars blir det lite vad jag hittar och känner för, variation förnöjer.

userfriendly
2004-10-25, 17:54
äter ju nästan bara frukt...

Bobbokrull
2004-10-25, 18:22
Ett paket (500 gram) frysta grönsaker om dagen går det väl åt + 4-5 frukter.
Gröna ärtor, broccoli, haricour verts, spenat + äpplen i massor,osv. You name it! Green is good :eating:

cosmo
2004-10-25, 18:28
Ett paket (500 gram) frysta grönsaker om dagen går det väl åt + 4-5 frukter.
Gröna ärtor, broccoli, haricour verts, spenat + äpplen i massor,osv. You name it! Green is good :eating:
Varierar mig lite mellan frysta grönsaker (wok) och/eller ärtor majs tomat och nån broccolityp ingen aning om vad den heter

Dalì
2004-10-26, 06:15
Haricots, paprika röda som gröna som gula som oranga, äpplen & bananer (ej grönsaker men värt att nämna), frysta blandningar av blomkål, broccoli, morötter, ärtor och annat gott. Förr åt jag aldrig grönsaker men nuförtiden saknar jag det på tallriken om det inte finns med.

Frazze
2004-10-26, 06:33
Frysta grönsaksblandningar är väldigt bekväma, en näve till varje måltid.

Alcazara
2004-10-26, 07:59
Jag käkar nästan allt grönt och typ 5-7 frukter dagligen.

stocktown
2004-10-26, 13:39
Jag äter runt ett halvkilo grönsaker om dagen, främst i form av frysta grönsaksblandningar och färsk broccoli.

är det några vitaminer kvar i frysta grönsaker!?

Zodd
2004-10-26, 14:46
Äter gurka, tomat, morot, och som frukt banan eller äpple. Fast inte allt varje dag...

J_Hells
2004-10-26, 14:53
Är lite dålig på att äta grönsaker. Men det blir mycket bär nu när jag köpt en mixer. Dricker en jordgubbssmoothie just nu. :cheers:

Max
2004-10-26, 19:01
Senaste tider har jag köpt pizzasallad från lokala pizzerian, inte det bästa, men jag har svårt för att göra min egen. Antingen blir det pizzasalladen eller 100-150 g fryst grönsaksblandning om dan. Sen äter jag nån morot om dan också. Några frukter också, vilka sorter varierar totalt.

Dalì
2004-10-26, 19:27
Äter du pizzasallad bara för att få i dig grönsaker?

Max
2004-10-26, 19:46
Jag äter mat för att få i mig näring samt att tillfredställa min aptit och mina smaklökar.

aliquis
2004-10-26, 21:30
Gurka, tomat och mängder med paprika.

Resten varierar, nästan alltid morot, blomkål och så ärtor eller gröna bönor (fryst mix), sällan majs, ibland broccoli.

Och så baljväxter.

Visst ja, frukt tar jag inte upp, mest äpplen, ibland päron o banan, mer sällan satsumas och apelsin.. vindruvor, kiwi o mango när ekonomin tillåter.. nektariner jämt när det finns.
Frysta hallon i smoothin, och numera blåbär, såg att eldorados blåbär på willys är BILLIGARE än hallonen, och blåbär står väl i en klass för sig så varför inte. Brukade även ha i algen spirulina i smoothin men "jag har inte råd" (beror på hur man ser det, 135kr för en burk på 200g, men man använder ju inte så mycket...)

Callister
2004-10-26, 21:33
Lite dåligt med det men äpplen slinker ner rätt ofta och bananer. :P
Grönsaker är jag dålig med.. =D

AcidSleeper
2004-10-27, 15:18
Men att grönsaker inte är din starka sida, det visste jag redan... ;)
Jo men jag har ju bättrat mig... :) äter ju mer nu än när jag bodde hemma....

kharon
2004-10-27, 16:58
är det några vitaminer kvar i frysta grönsaker!?

Infrysningen i sig medför inte någon förlust av näringsvärde. Lagringstiden påverar dock aningen, men inte lagrar du väl dina grönsaker i åratal?

Exempel på c-vitamin i broccoli
"När broccoli fryses in innehåller den omkring 100 mg C-vitamin per 100 g. Efter ett års fryslagring finns fortfarande 80 mg kvar. Ca hälften av näringen försvinner ut i vattnet under kokningen, vilket gör att den färdigkokta broccolin innehåller ca 40 mg C-vitamin per 100 g. Det är exakt lika mycket som färska apelsiner, en av våra mest uppskattade C-vitaminkällor, innehåller."
Från Djupfrysningsbyrån
http://www.djupfrysningsbyran.se/