handdator

Visa fullständig version : frukost efter morgonpromenad?

stenis
2004-10-25, 08:33
Tjo!

Gick min första morgonpromenad idag.. Väldigt skönt och uppfriskande måste jag säga! Svalt och lugnt ute :)

När jag kom hem så vare frukosten:

1.5dl havre + vatten (~175kcal)
2st skivor formfranska (~140kcal)
3 skivor ost (kcal ?)
1 ägg (~80kcal)

Totalt kcal: ~395kcal + (osten)

Är detta en bra frukost för mig? Är det för mycket kalorier eller kanske för lite? Jag är ~183cm lång och väger just nu ca: 74kg.

Ska gå ner 3-4kg hade jag tänkt, dock vill jag inte gå på kcal förlust, utan har tänkt försöka gå ner detta genom morgonpromenader. Är det rimligt?

mvh stenis

King Grub
2004-10-25, 08:35
Du måste ligga på kcal-minus för att gå ner ett endaste gram! Det är grundförutsättningen.

Ost och formfranska? :MrT: Knappast ett bra frukostmål. Byt ut brödet mot flerkornsbröd.

Mer protein skulle inte skada.

Grahn
2004-10-25, 08:37
Varför ska du ner till 70kg med den längden?

Dav0d
2004-10-25, 08:43
Instämmer med Grahn, jag är 182 och min ideal vikt i i välbyggda muskler är minst 85 kilo. Just nu är det 80 kilo varav 2 kilo fett ungefär. Faktum att du är minst lika lång som mig, och ska väga 10 kilo mindre än va jag är nu, kan inte göra dig väldigt stark i din ideal vikt. Vilket inte är bra i längden eftersom bygger man styrka bygger man välbefinnande. Dessutom förebygger man många problem med en skön styrka, om man nu inte kör någon sport som kräver lätt vikt.

stenis
2004-10-25, 08:51
Du måste ligga på kcal-minus för att gå ner ett endaste gram! Det är grundförutsättningen.

Ost och formfranska? :MrT: Knappast ett bra frukostmål. Byt ut brödet mot flerkornsbröd.

Mer protein skulle inte skada.

ja ursäkta, jag som skrev fel, de jag menade var att jag inte vill ändra på den mat jag äter idag, dvs. jag vill inte äta mindre, utan vill försöka gå ner lite i vikt genom cardio istället.

Ok, tack, då ska jag kanske blanda lite vassle i havredrinken, lr förstörs drinken/vasslet då? Flerkornsbröd ska jag nog införskaffa då :)

Varför ska du ner till 70kg med den längden?

Kan väll fortfarande ha mycket fett på kroppen trots min längd? 3-4kg var kanske att ta i lite för mycket, men 1-2kg skulle nog inte vara helt fel då jag säkert ligger plus 4kg fett nu, om inte 5 också kanske.. Så mycket fett behöver man väll endå inte gå runt med? Räcker väll med 2kg?

Instämmer med Grahn, jag är 182 och min ideal vikt i i välbyggda muskler är minst 85 kilo. Just nu är det 80 kilo varav 2 kilo fett ungefär. Faktum att du är minst lika lång som mig, och ska väga 10 kilo mindre än va jag är nu, kan inte göra dig väldigt stark i din ideal vikt. Vilket inte är bra i längden eftersom bygger man styrka bygger man välbefinnande. Dessutom förebygger man många problem med en skön styrka, om man nu inte kör någon sport som kräver lätt vikt.

Ligger långt ifrån din muskelvikt.. 2kg fett säger du, ja jag kanske har 4-5kg fett, o de är väll kanske lite onödigt mycket att gå runt med? Lär väll inte göra någon större nytta att ligga plus 5kg fett än 2kg fett?

mvh stenis

King Grub
2004-10-25, 08:53
Just nu är det 80 kilo varav 2 kilo fett ungefär.

Så du har 1.6% kroppsfett?

Dav0d
2004-10-25, 08:57
Hehe, missberäkning med min senaste uppgång av fett :D... Tänkte mer på vad jag har bulkat upp mig sen jag började träna. Har ingen aning om va jag tänkte på :confused: .

Nåja, till stenis, varför bygger du inte muskler på den fett massa du har på kroppen ? Du har ju en kropp som besitter på mycket energi, varför inte använda den att gå upp i styrka ?

stenis
2004-10-25, 08:59
Nåja, till stenis, varför bygger du inte muskler på den fett massa du har på kroppen ? Du har ju en kropp med energi på, varför inte använda den att gå upp i styrka ?

Givetvis vill jag bygga upp styrka och massa.. Men åter till frågan, är det bättre att ligga plus 5kg fett än 2kg fett? Det lär väll inte spela någon roll? (inte sur eller nått om det låter så, vill bara veta, för jag kan inte svaret på frågan) :)

mvh stenis

King Grub
2004-10-25, 09:04
Givetvis vill jag bygga upp styrka och massa.. Men åter till frågan, är det bättre att ligga plus 5kg fett än 2kg fett? Det lär väll inte spela någon roll? (inte sur eller nått om det låter så, vill bara veta, för jag kan inte svaret på frågan) :)

mvh stenis

Har du för låg fettprocent är det väldigt svårt att lägga på sig muskelmassa. Och 2 kilo kroppsfett totalt kommer du aldrig, aldrig någonsin att komma ner på.

Dav0d
2004-10-25, 09:05
Som Kungen precis tog isär mig, 2 kilo fett är nog lite för lite. Det är någon extrem tävlings BF :).

Du ligger nog på mycket mer som jag också gör. Men varför satsa mycket energi på fettförbränning, som kan läggas på styrketräning ?
Med tanke på att du till sommaren isåfall kommer ha haft mycket lättare att gå upp i styrka. Men ändå kommer ha lågt BF, för att du tränat så länge och "gjort om" all fett till muskler. Sveriges sommar kommer ändå inte förens om minst 6 månader. Så se det som ett långt mål som kommer ge bättre resultat om du troligtvis direkt börjar med styrketräningen, och låter fettförbränningen komma naturligt av sig själv.

Nåja, detta är så jag tänker :). Jag bara babblar på :D ...
Vad du en gör så lycka till :thumbup:

stenis
2004-10-25, 09:07
Har du för låg fettprocent är det väldigt svårt att lägga på sig muskelmassa. Och 2 kilo kroppsfett totalt kommer du aldrig, aldrig någonsin att komma ner på.

ok, tack för svaret grub! :) Mitt kroppsfett ligger nog runt 14-15% tror jag..

mvh stenis