handdator

Visa fullständig version : GI nojja

Vir
2004-10-24, 17:12
Skällde nyss ut morsan för att hon har blivit helt tokig med det här GI. Ibland går vissa människor helt ur styr. Tydligen hade hon varit i en "GI affär" och köpt ett par olika produkter och nu när jag frågade vad vi fick till middag så svarar hon "kyckling med dinkel". Nu vill den tokiga morsan ersätta ris med något som kallas dinkel för att säkna GIt med 5(?). Jag vet ingenting om dinkel men det är absolut inget fel på vanlidgt råris eller fullkornsris som vi har ätit tidigare. Morsan tror att bara för att något har lägre GI så är det bättre mat. Det är möjligt att dinkel är nyttigt men när man inte vill äta ris längre så är något fel.

Jag tycker att det är larvigt att gå till överstyr med GI.

abjorn
2004-10-24, 17:14
Japp det har gått över styr, även här på forumet tycker jag. Aftonbladet får ta och hitta på någonting nytt nu.

Sverker
2004-10-24, 17:45
Just nu så dundrar de högsta vågorna in.
När stormen lagt sig så kommer förhoppningsvis några att äta lite bättre. Det krävs så små förändringar för att på längre sikt påverka folkhälsan possitivt med minskad övervikt och färre fall av ålderdiabetes.

ölobrännvin
2004-10-24, 17:53
det var som dricka vattentrenden som folk nästan dog av, hemska inneflugor men samtidigt så är det nog så att inte alla blir hysteriska och att det lugnar ner sej när det kommer nåt nytt. (Jag förstår knappt vad jag skriver) :smokin: