Visa fullständig version : mår illa
jag mår illa hela tiden innan/efter frukosten när jag har ätit en störe måltid, efter träningen. det börjar bli ett problem då jag fan aldrig kan äta så vad tror ni det kan bero på????
jag mår illa hela tiden innan/efter frukosten när jag har ätit en störe måltid, efter träningen. det börjar bli ett problem då jag fan aldrig kan äta så vad tror ni det kan bero på????
I feel you brother! Har precis samma problem! har pågått ett tag nu, har alltid kunnat äta mycket på morgonen innan, spelar ingen roll hur länge jag sover och hur lite jag ätit på kvällen innan, mår alltid illa när jag käkar frukost på morgonen numera, har utan problem kunnat trycka runt 800 kalorier på morgonen, men är nu nere i knappt 500 dvs. en tallrik gröt med mjölk och en skivad banan i, och det tar fan ett timme att pressa i sig, mår även dåligt efter diverse andra mål oxå... ska bli intressant att se om det blir nått svar på detta.
Blir det bättre om du äter mindre?
Beror det på vad du äter?
Trycker du i dig mat?
Har exakt samma problem på morgonen! en sak jag upptäckt är att vitamintabletten jag tar på mogonen gör att jag mår illamående om jag äter den på tom mage, så ät inann du tar vitaminerna (om du nu tar såna)
Mår i stort sett alltid illa hela förmiddagen. Ibland kan jag inte ens äta frukost för att jag mår så illa.
vildängel
2004-10-24, 13:31
Jag har samma problem, fast det behöver inte vara just vid frukosten utan det kan komma vid vilket mål som helst... Det blir extra tydligt om det är väldigt "mättsam" mat, t.ex lax. Och det beror inte på att jag inte gillar maten eller att jag inte vill äta, för det vill jag verkligen. Jag äter jättelite för att jag helt enkelt inte orkar äta mer utan att vilja kräkas ungefär...
fothermucker
2004-10-24, 13:34
Mår i stort sett alltid illa hela förmiddagen. Ibland kan jag inte ens äta frukost för att jag mår så illa.
Samma här. Enligt doktorn skulle det vara tarmgas som lägger sig vid magsäckstrakten och trycker så att det blir samma grej som när man håller på att spy. Ganska obehagligt.
När gasen senare under dagen flyttat på sig kan man nästan äta som normalt.
Jag fick Dimetikon utskrivet vilket hjälper rätt hyfsat.
Tyvärr gick jag med det så pass länge att jag har börjat associera vissa situationer med illamående..hehe.
Nu är det ju inte säkert att det är samma för er, men känns det som det trycker på magsäcken och magen känns spänd på morgonen, är det ju inte helt omöjligt att det är samma shit.
Blir det bättre om du äter mindre?
Beror det på vad du äter?
Trycker du i dig mat?
1. lite men det beror mest på vilken tid på dyngnet det är
2. nej spelra ingen roll
3. nja ibland men det är när det inte går i så mycke ;)
Har exakt samma problem på morgonen! en sak jag upptäckt är att vitamintabletten jag tar på mogonen gör att jag mår illamående om jag äter den på tom mage, så ät inann du tar vitaminerna (om du nu tar såna)
Instämmer! Men det är väl rätt känt att man kan bli illamående av just vitamin-/mineraltabletter på tom mage?
Fet måltider har den effekten på mig.
Metal_boy_
2004-10-25, 00:28
prova att dra ner på kolisarna o ät mer protein istället....hade samma problem men det är bättre nu
efter träningen kan snabba kolhydrater i stor mängd även ge en illamående känsla pga att blodsockret sprutar från att ha sjunkigt rakt upp och du blir smäll mätt och även lite trött
Samma här. Enligt doktorn skulle det vara tarmgas som lägger sig vid magsäckstrakten och trycker så att det blir samma grej som när man håller på att spy. Ganska obehagligt.
När gasen senare under dagen flyttat på sig kan man nästan äta som normalt.
Jag fick Dimetikon utskrivet vilket hjälper rätt hyfsat.
Tyvärr gick jag med det så pass länge att jag har börjat associera vissa situationer med illamående..hehe.
Nu är det ju inte säkert att det är samma för er, men känns det som det trycker på magsäcken och magen känns spänd på morgonen, är det ju inte helt omöjligt att det är samma shit.
Låter precis som mitt problem. Känns som om hela magen är fylld med gas på morgonen. Brukar kunna rapa en del (yuck!), men illamåendet tar timmar innan det försvinner. Får väl bli ett besök till doktorn när man har tid.
prova att dra ner på kolisarna o ät mer protein istället....hade samma problem men det är bättre nu
efter träningen kan snabba kolhydrater i stor mängd även ge en illamående känsla pga att blodsockret sprutar från att ha sjunkigt rakt upp och du blir smäll mätt och även lite trött
ska nog testa det låter pricis som mit problem :thumbup:
Jag har haft samma problem tidigare och den enda lösningen är att lägga om kosten. Den första åtgärden är bara att äta något lättare på kvällen så att magen får vila under natten. Sedan gäller det att ta bort eller iaf minska på de livsmedel som ställer till med besvär. Det är mest troligt frågan om mjölk & mjölkprodukter, proteinpulver, för mycket bröd osv.
Att man mår illa av att äta frukost på morgonen kan hänga samman med dygnsrytmen. Har du ändrat din dygnsrytm på senaste tiden, t.ex. för att jobba skift?
Under ett hårt träningspass gör man ju av med en hel del blodglukos, och lågt blodglukos kan orsaka illamående, precis som högt blodglukos direkt efter att man ätit stora mängder sötsaker. En del väljer att låta det gå en halvtimme, eller kanske en hel timme, efter träningen innan de äter något - helt enkelt för att de inte ska behöva må illa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.