Visa fullständig version : olivolja?
BigDaddy
2004-10-24, 11:38
Stämmer det att man inte ska steka med olivolja, bara tillsätta den. Om man t ex steker kycklingfilé, ska man steka den med smör(becel) eller går det bra med olivolja. Det är tydligen för lite fett på oljan.
King Grub
2004-10-24, 11:42
För lite fett på oljan? :confused:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8265&highlight=steka+olivolja
mystic[-_-]
2004-10-24, 11:44
Har du kollat på olivoljegurun på 4:an eller? :D
Smaken förstörs (ändras i alla fall) vid höga temperaturer. Men en fin olivolja tål värme bättre än många andra oljor.
f.ö är olivolja 100% fett.
Äh.... stek på bara. Jag har alltid stekt allt i olivolja, tycker det funkar super bra.
Men om man skiter i smaken, det är väll ändå nyttigare att steka i olivolja än vanligt becel smör eller ?
Alltså, fettsyror oxideras lättare vid högre temperaturer. Så lite beroende på vad du ska göra. Ska du steka på högsta värmen i 20 minuter skulle jag nog skippa olivoljan.
Jag har jämt stekt ägg och kycklingfile i olivolja, ägget tar väll en högst 5 minuter så det borde inte vara värre eller ? Dock kycklingfilen kan ta 20 minuter men inte på högsta värmen isåfall..
Alltså, fettsyror oxideras lättare vid högre temperaturer. Så lite beroende på vad du ska göra. Ska du steka på högsta värmen i 20 minuter skulle jag nog skippa olivoljan.
Jag skulle aldrig steka något på högsta temp i 20 minuter. Halterna av de cancerogena ämnena i den brända stekskorpan skulle bli skyhöga :D
Vill man det, så finns det annars fullständigt mättade stekfett att köpa hos leverantörerna till gatukök och storhushåll.
( inte för att gatuköken bränner maten utan för att stekfettet används till fler hamburgare under längre tid )
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.