handdator

Visa fullständig version : Naturdiet

tomc
2004-10-23, 21:26
Hej! Jag tänker ersätta mina måltider med naturdiet (ett very low calory diet pulver) och har därför försökt forska lite i vlcd om risker o.s.v. Har tyvärr inte hittat så mycket och frågar därför er om lite tips. Vad jag förstått har livsmedelsverket godkänt naturdiet som ett vlcd och att man då ska kunna ersätta alla dagens mål med pulvret.

Lite saker som jag undrar över.
*Läste att man ska man dricka mycket vatten under en vlcd, fick dock ingen förklaring varför?
*Kommer man få effektivare fettförbränning om man äter omättade fetter som tillskott till naturdiet?
*Man ska alltså INTE träna under dieten?
*Morgonpromenader före första påsen är bara bra?
*Kommer min ämnesomsättning gå i botten under dieten? Och isåfall hur lång tid kommer det ta att få igång den när dieten är över?

Kommer äta fyra portioner á 33g om dagen i 2 veckor innan jag börjar äta vanlig mat igen. Kommer även komplimentera måltiderna med frukt för mättnadskänsla.
per 100g.

energi 333kcal
protein 36g
kolhydrater 31g
fett 7,2g

Ingredienser: Sojamjöl, fruktsocker, fibrer (cellulosapulver), skummjölkspulver, maltodextrin, mineraler (dikalciumfosfat, järnfumarat, magnesiumoxid, zinkoxid, kaliumjodid, kaliumklorid, kopparsulfat, natriumselenit, mangansulfat, natriumklorid, kromklorid, natriummolybdat), kakaopulver, mjölkprotein (kalciumkasinat), vegetabilisk olja, förtjockningsmedel E412 och E415, förtjockningsmedel(lecitin), aromämnen, sötningsmedel *E951, vitaminer (retinylacetat, kolekalciferol, DL-alfa-tokoferylacetat, askorbinsyra, tiaminhydroklorid, riboflavin-5-fosfat, nikotinamid, pyridoxinhydroklorid, folsyra, cyanokobalamin, biotin, kalciumpantotenat, fytomenadion).
Tack på förhand för svar och till er som tycker jag ska börja träna och äta riktig mat istället får gärna bespara er krafterna att svara. Jag vet att det också är en väg men jag har valt denna och vill göra det bästa utav den. Tack igen!

aliquis
2004-10-24, 01:09
Sojamjöl med en frukt och vitamintablett hade varit billigare. Tror inte alls på att äta fyra 33g påsar av det där på totalt 500kcal/dag. Men det är din kropp och ditt liv och inte mitt. Blir en hel del frukt om det skall bli något vettigt av det, men då hade du ju lika gärna kunnat äta mat som sagt.

Budgetalternativ:
3dl mjölk
1dl sojamjöl
1 banan
1tsk fiskolja

mixa o ät med en vitamintablett ;(

Vad gäller träning kommer den göra att du tappar mindre muskler, förutsatt att ditt kaloriunderskott är likvärdigt, i det här fallet hade det bara blivit ännu större och du hade säkert tappat mer. Samma sak med morgonpromenader, de förbränner fett effektivare än andra och höjer ju din energiförbrukning och gör att du lägger på dig mindre av frukosten, men även det är idiotiskt på en sådan här svältdiet då du bara tappar ännu mer.

gl hf

z_bumbi
2004-10-24, 11:51
*Kommer min ämnesomsättning gå i botten under dieten? Och isåfall hur lång tid kommer det ta att få igång den när dieten är över?

Ju längre du håller på dessto värre blir det.

Tack på förhand för svar och till er som tycker jag ska börja träna och äta riktig mat istället får gärna bespara er krafterna att svara.!

Oki, då får du räkna med att inte många svarar...

Jag vet att det också är en väg men jag har valt denna och vill göra det bästa utav den. Tack igen!

Det finns inget bästa med den vägen så hur ska du lyckas göra något bra av den?

King Grub
2004-10-24, 11:53
Det finns inget bästa med den vägen så hur ska du lyckas göra något bra av den?

Det finns en bra sak med den: man lär sig hur dumt det är, så man inte gör om samma misstag igen.

Nils
2004-10-24, 11:59
Det finns en bra sak med den: man lär sig hur dumt det är, så man inte gör om samma misstag igen.
Tveksamt. Det är många som gör om misstaget flera gånger.

King Grub
2004-10-24, 12:18
Tveksamt. Det är många som gör om misstaget flera gånger.

Fool me once - shame on you. Fool me twice - shame on me. ;)

Peter
2004-10-24, 12:34
Såhär skriver de på livsmedelsverkets sida om kostersättningspulver man byter ut måltider mot.

Very Low Calorie Diets (VLCD)

VLCD är beteckningen på kompletta dieter, huvudsakligen bestående av proteiner med en mindre mängd kolhydrater, vitaminer, mineraler, spårämnen och nödvändiga essentiella fettsyror. I allmänhet är energiinnehållet i dessa dieter 1700-3300 kJ per dag (400-800 kcal). Behandling med proteinpulver råkade till en början i vanrykte, då proteinprodukterna som användes inte var kompletta. Det gav upphov till livshotande hjärtmuskelskador och flera dödsfall. Dagens proteinpulver är mycket säkrare. VLCD ger i början en snabb viktnedgång, då kroppen förbränner det glykogen som finns lagrat i musklerna och levern och då försvinner också det vatten som är bundet till glykogenet, det motsvarar tre gånger glykogenets egen vikt. Den vikt man tappar under första behandlingsveckan, 3-4 kg, består inte av fettväv utan övervägande av vatten och kolhydrater. Först därefter börjar den egentliga fettnedbrytningen, varmed följer en ansamling av s k ketonkroppar, vilket betyder att hjärnan tvingas ställa om sin energiförbrukning till fett från att tidigare ha föredragit kolhydrater. Ketosen ger en viss euforiserande stämning, och många patienter som går i VLCD-program liksom vid fasta upplever en eufori utan hungerkänslor och en kraft och förmåga att ta itu med tillvarons problem.
Ett normalt VLCD-program pågår 8-16 veckor, vilket förutsätter viss medicinsk övervakning. Tvåveckorsperioder kan dock genomföras utan medicinsk provtagning eller övervakning.

Low Calorie Diets (LCD)

LCD är i princip samma som ovan men energiintaget har höjts till 3300-5000 kJ per dag (800-1200 kcal). Det innebär, under förutsättning att inte kolhydratintaget är mycket lågt, att inga ketonkroppar bildas vid fettnedbrytningen och den euforiserande effekten uteblir därför. Även om LCD finns att köpa i handeln i form av pulver, har de en energinivå som mycket väl kan ersättas med vanliga livsmedel. Fördelen med LCD skulle då vara att man inte behöver frestas att äta för mycket när man lagar mat om man slipper att vistas i köket och bara behöver röra ut pulvret i vatten. Erfarenheter av olika viktreduceringsprogram visar att en långsiktig viktminskning är relaterad till storleken på viktminskningen i början av programmen. Detta förutsätter att man lägger om mat- och motionsvanorna efter den inledande fasen och inte återgår till tidigare vanor.