handdator

Visa fullständig version : ådror

henke_in_training
2004-10-23, 10:51
vad är det som påverkar hur ådrorna går i kroppen?? den stora ådran som går över biceps syns bara på vänsterarmen och inte på högern, är detta genetiskt eller går det att påverka på något sätt??

Froddan
2004-10-23, 10:54
Och om du vill förändra dina ådrors utformning eller placering krävs det antagligen många dyra och riskfulla komplicerade operationer.

Däremot syns ådrorna lite bättre desto mindre fett du har på kroppen.

henke_in_training
2004-10-23, 10:55
Om du förändra dina ådror krävs det antagligen många dyra och riskfulla komplicerade operationer.

Däremot syns ådrorna lite bättre desto mindre fett du har på kroppen.

så det är genetiskt alltså... ?

Froddan
2004-10-23, 10:56
så det är genetiskt alltså... ?Jag kan inte svära på det, men det måste rimligtvis vara så.

JAM
2004-10-23, 10:59
Ja, i allra högsta grad.

Vissa är väldigt ådriga även om de inte är så deffade, andra är inte speciellt ådriga trots att de är rätt deffade...

Så du får vänja dig.

henke_in_training
2004-10-23, 10:59
Jag kan inte svära på det, men det måste rimligtvis vara så.

mm riktigt störande när den bara finns på vänstern... :(

LunaSpice
2004-10-23, 11:16
Placeringarna på kärlen är genetiskt betingat. Tränar man mkt så bildas det oftast sk. kolaterala kärl (mindre kärl) över muskeln för att syre- och näringstillförsel kan ske optimalt.

henke_in_training
2004-10-23, 11:19
Placeringarna på kärlen är genetiskt betingat. Tränar man mkt så bildas det oftast sk. kolaterala kärl (mindre kärl) över muskeln för att syre- och näringstillförsel kan ske optimalt.

så det kan skilja på vänster och höger sida, precis som muskelfästenas längd kan variera från sida till sida??

Grahn
2004-10-23, 13:02
Jepp, det är genetiskt och det kan se ut lite hur som helst. :)

Enda jag kan tänka mig skulle skapa synligare ådror vore väl ett ökat blodtryck och det vill man nog inte riskera.

LunaSpice
2004-10-23, 13:12
Jepp, det är genetiskt och det kan se ut lite hur som helst. :)

Enda jag kan tänka mig skulle skapa synligare ådror vore väl ett ökat blodtryck och det vill man nog inte riskera.

Regelbunden, hård (styrke)träning ger ett ökat fyllnadstryck men inte nödvändigtvis ett generellt högre blodtryck. Detta kan också vara en orsak till att kärlen syns tydligare.

EDIT: Stavfelskorrigering.

henke_in_training
2004-10-23, 13:16
tack för svaren. :thumbup:

Grahn
2004-10-23, 13:16
Regelbunden, hård (styrke)träning ger ett ökat [i]fyllnads]/i]tryck men inte nödvändigtsvis ett generellt högre blodtryck. Detta kan också vara en orsak till att kärlen syns tydligare.

Aha där ser man!

LeFFeLitO
2004-10-24, 16:13

yep. Ådror har nästan bara med genetik och kroppsfett att göra.
Vissa kosttillskott som ALA, arginine etc kan också göra så att ådrorna blir synligare.

Sverker
2004-10-24, 17:48
Jag har ju i min ungdom spelat handboll. Tusentals och åter tusentals kast och skott med skottarmen.
Vad betyder detta ?

Jo att min kast " - axel " är betydligt mer ådrig än den andra axeln :confused:
Jag har funderat en del om detta och funnit flera tennispelare med samma effekt.
Måste finnas ett samband :confused:

z_bumbi
2004-10-24, 17:58
Jag har ju i min ungdom spelat handboll. Tusentals och åter tusentals kast och skott med skottarmen.
Vad betyder detta ?

Jo att min kast " - axel " är betydligt mer ådrig än den andra axeln :confused:
Jag har funderat en del om detta och funnit flera tennispelare med samma effekt.
Måste finnas ett samband :confused:

Ju mer du använder en muskel desto mer ådror krävs för att försörja den, det krävs en viss typ av träning för att få ut den effekten att finnas kvar men någonstans kommer kroppen tydligen "ihåg" att den tidigare har behövt mycket blod till en muskel även om den inte används på det sättet.
Lite som "muskelminne" men i detta fall när det gäller ådror.

Ironager
2004-10-26, 11:36
Har för mig att Lou Ferrigno en gång sa att man utvecklar ett tydligare kärlsystem med mycket supersets... kan kanske stämma.

Karl_alfred
2004-10-26, 11:38
Har för mig att Lou Ferrigno en gång sa att man utvecklar ett tydligare kärlsystem med mycket supersets... kan kanske stämma.
Skulle absolut inte tro det. Möjligt att dina ådror plopar upp mer tillfälliggt för all pump du får.

Zakath
2004-10-26, 17:13
Skulle absolut inte tro det. Möjligt att dina ådror plopar upp mer tillfälliggt för all pump du får.

Jag är ganska säker på att det stämmer. Ådror har också muskler i sig, dem tränas av att man får "pump". Är inte så insatt så jag säger inget mer, någon annan får gärna fylla på.

LunaSpice
2004-10-26, 19:12
Jag är ganska säker på att det stämmer. Ådror har också muskler i sig, dem tränas av att man får "pump". Är inte så insatt så jag säger inget mer, någon annan får gärna fylla på.

Den glatta muskulaturen i blodkärlen kan genomgå en (minimal) hypertrofi vid träning. Högt blodtryck kan dock ge en ganska rejäl vaskulär hypertrofi samt att förmågan att kontrahera hos den glatta muskulaturen ökar vid träning vilket i sin tur leder till en bättre perifer blodtrycksreglering.

Karl_alfred
2004-10-26, 19:25
Kan du då förklara varför just supersets skulle få fram dessa ådror? :rolleyes: :thumbup: