Visa fullständig version : hemmagjord ost
Jag läste nån stanns att man kan göra egen ost på filmjölk. Orkar inte leta upp sidan. Då borde man få vassle som restprodukt. Alltså kan man göra eget proteinpulver. Men det blir nog väldigt krångligt va?
en aning ja..
ne men vore coolt.. fråga kolon.. en vanlig BONDE.. får han vassle över tro? jag bor fan på landet. finns tonvis med bönder. kanske kan hjälpa en fixa nåt proteinrikt som blir över. visst de kanske använder det också. men kanske nåt de kan hjälpa en fixa..
På tal om bönder. Hur funkar det att köpa en hel ko eller kanske en halv. Tjänar man på det och hur mycket av köttet är magert och proteinrikt? Hur packeteras det? Jag har inte plats för en ko i frysen om den inte delas upp i mindre bitar.
hehe.. tror det är ett helvete att slakta skiten..
mitt ex fader var bonde. och de hade hela frysen (de hade en del) fulla med kött..
Menar du att man får slakta den själv?!
ja köper du en HEL ko så är den ju som sagt hel.. eller menar du köttet från en hel ko..
som jag sa mitt ex farsa var bonde. och de slaktade en ko typ en gång om året på vintern.. och de kunde ju ta tillvara på det mesta. och olika delar på kossan är väl av olika kvalitet. men en ko kostar en hel del iaf.. att köpa in. vet inte hur det är att köpa in "Köttet" från en ko. om det motsvarar inköpspriset för en ko. kanske är olika på mjölkor som de hade och köttkor..
King Grub
2004-10-23, 06:26
Råvassle är inte vassleproteinpulver. Råvassle innehåller mer kolhydrat och fett än protein.
Ja, det är lönsamt att köpa hela/halva djur jämflrt med att köpa motsvarande kött i bitar. Det förutsätter dock att man kan ta hand om kroppen, d.v.s. stycka, vilket inte är helt lätt. Mina föräldrar har gjort det ett par gånger med den optimistiska inställningen "man har väl läst anatomi och opererat; muskler som muskler ..." och visst, det underlättade säkert, men jag vill inte tänka på hur besvärligt det i så fall är om man inte har gjort ens det ... man bör nog räkna med att det tar en dag eller så; förmodligen mer om man dessutom skall mala köttfärs. Om det är värt att köpa hela djur om man inte kan stycka lär alltså variera - visserligen får man ju de "fina" bitar man inte skulle köpa i affären billigare (om man lyckas stycka ut dem), å andra sidan kanske man med allt besvär inräknat egentligen kommer billigare undan om man bara köper det billigare kött man köper i vanliga fall. Å tredje sidan kan man ju alltid mala ner rubbet och få JÄKLIGT fin köttfärs.
Jag läste nån stanns att man kan göra egen ost på filmjölk. Orkar inte leta upp sidan. Då borde man få vassle som restprodukt. Alltså kan man göra eget proteinpulver. Men det blir nog väldigt krångligt va?
Det är förmodligen färskost (blir ung. som keso, fast mindre grynig) du har läst om. Det är lätt att göra, men vasslan man får över duger nog inte till mycket mer än att baka med eller dricka som DRYCK (verkar för mig mindre gott, men förr ansågs det vara både nyttigt och f.a. välsmakande).
userfriendly
2004-10-23, 14:11
hmm gjorde egen ost när jag va liten:) filmjölk i kaffe filter... då blev det ju i princip vassle sen. men att få det till pulver.... hmmmm
King Grub
2004-10-23, 14:12
då blev det ju i princip vassle sen.
Du får nog inte bort kolhydraterna från vasslet på det sättet. :) Råvassle innehåller, förutom vattnet, 6.5% laktos, 0.9% protein och 0.2% skräp som vitaminer, mineraler och andra mikronutrienter.
Menar du att man får slakta den själv?!
Garanterat INTE! Men du får stycka den själv.
;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.