Visa fullständig version : Alkohol, negative feedback
Eller blir det positive feedback. Jag tänker på den negativa effekten som följer steroiders positiva effekt. Alkohol har direkta negatiav effekter. Höjer östrogen, sänker testosteron. Följs detta av en positiv rekyl? Alltså högt testosteron och lågt östrogen.
Och när man super... ska man käka till det eller kan man räkna 4dl starksprit som en måltid? Det blir ju kalorier men knappast näring.
King Grub
2004-10-22, 20:47
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=62168
Poängen med att dricka alkohol är knappast att få i sig näring... Alkohol är negativt för kroppen. Det enda du behöver göra är att ta ställning till om du tycker att det är värt det eller inte.
Att ha näringsämnen i omlopp i kroppen är givetvis lika viktigt under en fylla som annars.
Så en multvitamin/mineral till vodkan är det optimala? Svara inte på det :).
Om man käkar mat till så blir det ju ett överskott på energi. Så det blir en prioritering; näringsbrist eller energiöverskott.
Jag hittade inget svar på min första fråga på sökningen.
Poängen med att dricka alkohol är knappast att få i sig näring... Alkohol är negativt för kroppen. Det enda du behöver göra är att ta ställning till om du tycker att det är värt det eller inte.
Nu har visserligen alkohol många negativa effekter på kroppen men bara för det behöver man ju inte prata om det positiva. Alkohol har ju en mycket positiv effekt på hjärt- och kärlsjukdomar. Faktum är att ju mer alkohol du dricker desto bättre är det för hjärtat...
Nu har visserligen alkohol många negativa effekter på kroppen men bara för det behöver man ju inte prata om det positiva. Alkohol har ju en mycket positiv effekt på hjärt- och kärlsjukdomar. Faktum är att ju mer alkohol du dricker desto bättre är det för hjärtat...
Vilket inte betyder att det är bra för kroppen totalt sett.
Källa?
mystic[-_-]
2004-10-23, 17:15
Källa?
Hans huvud ;)
Källa min mikroanatomi lärare, utbildad läkare som forskat och arbetat på universitet i 37 år och ansvarig för mikroanatomi (18p) kursen. Redan för drygt 20 år sedan skrev han en bok (på 700 sidor) som täcker hela kursen.
Han sa att man numera är överens om att just alkohol (inte t ex rödvin men inte öl som man trodde för) är förbluffande förebyggande mot hjärt- och kärlsjukdomar. Nu minns jag inte exakt vad han sa påverkades, men tror det hade någon positiv effekt på coronar artärerna. Han sa att det gjorts många studier, bl a en på ca 90 000 danskar (vilket är ett rätt så stort antal) som visade det. Tror han nämnde siffran 40% som man minskade risken med...
Men så är det bl a levertoxiskt (precis som t ex paracetamol), så därför ska man ju inte konsumera det överdrivet. Men t ex ett glas vin om dagen är att rekomendera i syfte att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
jojje.net
2004-10-23, 18:45
Eller blir det positive feedback. Jag tänker på den negativa effekten som följer steroiders positiva effekt. Alkohol har direkta negatiav effekter. Höjer östrogen, sänker testosteron. Följs detta av en positiv rekyl? Alltså högt testosteron och lågt östrogen.
Jag kan ju tala om att alkohol sänker aktiviteten i vissa kinaser som är delaktiga i proteinsyntesen så att man har mer aktivitet i vila än efter träning med alkohol i kroppen.
Källa min mikroanatomi lärare, utbildad läkare som forskat och arbetat på universitet i 37 år och ansvarig för mikroanatomi (18p) kursen. Redan för drygt 20 år sedan skrev han en bok (på 700 sidor) som täcker hela kursen.
Han sa att man numera är överens om att just alkohol (inte t ex rödvin men inte öl som man trodde för) är förbluffande förebyggande mot hjärt- och kärlsjukdomar. Nu minns jag inte exakt vad han sa påverkades, men tror det hade någon positiv effekt på coronar artärerna. Han sa att det gjorts många studier, bl a en på ca 90 000 danskar (vilket är ett rätt så stort antal) som visade det. Tror han nämnde siffran 40% som man minskade risken med...
Den största positiva effekten av alkoholhaltiga drycker ges inte av alkoholen i sig utan av antioxidanter i rödvin främst. Men det är klart att alkohol har en förtunnande effekt också. Sen ska man väl se det på det stora hela också. Då blir kontentan att måttlig konsumtion kan vara fördelaktig men inte för mycket, som alla redan vet...
Ingen som har kollat upp "originalfrågan" i tråden? Har funderat på det en del själv men aldrig orkat leta reda på nåt svar. Om testosteron går ner under konsumtionen, blir det en kompenserande rekyleffekt tillbaka då?
Doktorn>> mikroanatomi? histologi då eller?
Den största positiva effekten av alkoholhaltiga drycker ges inte av alkoholen i sig utan av antioxidanter i rödvin främst.
Nej det är inte antioxidanterna, utan det är alkoholen i sig! Det är ett resultat av dåligt genomföra studier (och konservatism bland forkare/läkare) som lett till detta missförstånd. Nyare studier och rön visar att oavsett om du häller i dig whisky/öl/rödvin får du samma effekt. Fast det är väl möjligt att rödvinets antioxidanter ger ytterligare effekt (detta vet jag dock inget om), men främst är det själva alkohol molekylen...
"Observationsundersögelse viser, at let till moderat indtagelse af alkohol (op till 40-50g/dögn) er forbundet med en 25-45% lavere risiko for iskaemisk hjertesygdom. Mekanismen er ikke afklaret men alkohol öger HDL og påvirker både trombocytaggregation og fibronogenkoncentrationer. Större alkoholmisbrug er naturligtvis årsag til andre sygdomme, også hjertesygdom som kardiomyopati og atrieflimmer."
Bendixen, Lorenzen Hansen, Medicinsk Kompendium, 14 udgave, 1994
ISBN: 87-17-06486-4
En gammal bok, 1994.
Etanolen har en effekt men det som gör rödvin bättre än övriga alkoholhaltiga drycker är som sagt de antioxidanter som finns i druvornas skal och kärnor, när man gör vitt vin separeras druvsaften tidigt från dessa komponenter till skillnad från rödvinsproduktion.
Finns flera studier som visar på rödvinets effekt på kärl jämfört med vitt vin och andra kontroller.
Men varför dra upp denna gamla tråd?
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9199834.asp
Sant, men det är media som förstorat upp det till den grad att vissa människor får en ursäkt för att supa till varje helg.
Men i måttliga mängder är det fortfarande nyttigt.
Men i måttliga mängder är det fortfarande nyttigt.
För äldre personer, ja.
Hela rapporten finns här: http://www.fhi.se/upload/ar2005/rapporter/r200511alkoholhalsa0502.pdf
därför tidigare var det någon som bad mig om källa till det jag skrev, och när jag nu är ute på praktik på en kardiologisk avdelning så satt jag och läste om hjärtat och fann det då.
Sant att det är en "gammal bok", borde nog kommit ut en ny bok (sjukhuset kanske inte velat lägga ut de 4000kr som den kostar för få senaste utgåvan), men det är denna bok som finns för läkarna på alla medicinska avdelningar på alla danska sjukhus och som används för att utexaminera läkare.
"det som gör rödvin bättre än övriga alkoholhaltiga drycker är som sagt de antioxidanter som finns i druvornas skal och kärnor."
Jag har aldrig gått emot att rödvin är en bättre alkoholhaltid dryck, bara att det skulle vara den enda "nyttiga" alkoholhaltiga drycken.
Yankee>> Ja, äldre eller andra som ligger i riskzonen för hjärt-kärlsjukdomar. Anledningen till att den rapporten kom var ju att media hade skruvat upp det lite väl mycket. Men som sagt, det är ju inte verkningslöst och många läkare rekommenderar sina patienter att dricka ett glas om dagen (de som har anledning att göra det).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.