handdator

Visa fullständig version : Försöksråttors egenskaper?

Tolkia
2004-10-22, 15:14
Någon här som håller på med försöksråttor; d.v.s. de "äkta", inte som omskrivning för mänskliga försöksobjekt? Jag undrar nämligen ett par saker:
1. Hur mycket väger en vuxen råtta ungefär? I artiklar anges ofta råttornas vikt, men det säger liksom inget om man inte vet så mycket om råttor. Är en råtta på 220 g stor eller liten?
2. Vad är det eg. för skillnad mellan Wistar-, Fischer- och SpragueDawley-råttor (och skriv nu inte "det är olika sorter", så mycket fattar även jag)? Vad är det som gör att man väljer den ena eller den andra sorten?

mmartin
2004-10-22, 15:44
220 gram är en normalstor genomsnittlig råtta.

Styx
2004-10-22, 15:56
Håller inte på med försöksdjur än, men jag läser en kurs om det :).

1. En normal vuxen råtthane väger 300-500 gram och en vuxen hona väger 250-300 gram.

2. Wistar och Sprague Dawley råttor är exempel på råttstammar som avlats fram från Wistar institutet i USA. Just dessa stammars egenskaper vet jag inte så mycket om, tror de är ganska "normala". Annars har man ju avlat fram ganska många mus och rått-stammar som har mutationer som gör dem intressanta för en viss sorts forskning.

tessi
2004-10-22, 16:32
Är det någon som vet vad det är för speciellt med BALB/c möss. De används för att producera monoklonala och polyklonala antikroppar. Men vad är det som gör att just den sorten används?

Styx
2004-10-22, 17:43
Balb/C möss har en mutation som dels gör att de saknar päls och dessutom har en abnorm thymus, det gör att de i princip saknar utmognade T-celler.
Ja de används ofta för att ta fram monoklonala antikroppar. Anledningen är att det ganska lätt går att åstadkomma myelomceller i dem men numer används oftast "färdiga" myelomcellinjer som tidigare odlats fram från Balb/c. Låter som att du provat på att framställa monoklonala antikroppar? Så då vet du varför man vill ha myelomcellerna och allt det andra... Att man använder Balb/c för att immunisera gör också att man kan växa hybridomcellerna där sen (även om det inte tillåts i sverige pga den plåga mössen utsätts för).