Visa fullständig version : 180 graders kost vändning
Hej
Jag har tränat ett tag, men pga dålig kost (jag är underviktig), på tok för lite måltider osv, så har jag inte nått något resultat. Jag har lagt upp en plan för att lägga på 3,4 måltider per dag, 2 serveringar Gainer per dag osv. Kanske ett kaloripåslag på ungefär 2500 +, per dag.
Nu till min fråga, är detta farligt? Att vända på sin kost helt upp och ner? från att få i sig mininum kalorier till att proppa väl över behov?
Tack på förhand
Du kan väl öka susscesivt? Bra mat är alltid bra mat, att ligga från kalori minus till 2500+ är väl inte så lätt gjort om kroppen är van vid det lägre.
Skulle inte tro att kroppen mår dåligt av det, så länge du inte spräcker din magsäck eller förstör dina tarmar vilket jag tvivlar hårt på :). Tror mest det är psykiskt att kroppen kommer ha svårt att käka mycket i början för det hade jag när jag började bulka (trots att du har ett annat fall är det nog lika). Är dock inte 100% på det, men kroppen är ett uniqt "föremål" som reagerar olika beroende på person. Så om jag var du skulle jag testa mig fram och se hur det fungerar för dig. Så länge du vet att det är nyttigt det du stoppar i dig så borde det funka.
morbror_sven
2004-10-22, 13:54
Hej
Jag har tränat ett tag, men pga dålig kost (jag är underviktig), på tok för lite måltider osv, så har jag inte nått något resultat. Jag har lagt upp en plan för att lägga på 3,4 måltider per dag, 2 serveringar Gainer per dag osv. Kanske ett kaloripåslag på ungefär 2500 +, per dag.
Nu till min fråga, är detta farligt? Att vända på sin kost helt upp och ner? från att få i sig mininum kalorier till att proppa väl över behov?
Tack på förhand
Satsa på att gå upp "sakta". Om du kör en sån där megabulk kommer du bara att bli fet, vilket självklart inte ser särskilt bra ut. Bättre vore att gå upp ca 2-3kg per månad så att du får lite muskler också(förutsatt att du tränar). Jag har samma problem....
Hej
Tack på förhand
Jag tycker inte du ska hälla i dig två gainers om dagen och låta blodsockret åka jojo, det är nog klokare att du bara dricker gainern efter träning och istället äter riktiga mellanmål som innehåller bra med protein och långsamma kolhydrater, glöm inte fettet heller. Som andra redan sagt så borde du kanske gradvis öka kalorierna istället för att kicka upp dem sådär våldsamt. Lycka till!
Tack för svaren grabbar
Jag tycker inte du ska hälla i dig två gainers om dagen och låta blodsockret åka jojo, det är nog klokare att du bara dricker gainern efter träning och istället äter riktiga mellanmål som innehåller bra med protein och långsamma kolhydrater, glöm inte fettet heller. Som andra redan sagt så borde du kanske gradvis öka kalorierna istället för att kicka upp dem sådär våldsamt. Lycka till!
Jag håller med dig, givetvis, men saken är den att min BMI ligger på knappa 17, som är extrem undervikt, och jag brukar äta relativt mycket, så jag har väldigt svårt att gå upp i vikt. Och till råga på detta så är det tidskrävande att fixa till mellanmål flera gånger om dagen, speciellt i samband med jobb,skola osv, så då tyckte jag att Gainer är perfekt eftersom det ger en snabb kalori 'attack' så att säga. Så det viktigaste för mig är att gå upp till en normal vikt så att säga, och hitta ett sätt att behålla den.
Men jag ska ta ditt råd och börja lite försiktigt.
Tack för svaren grabbar
Jag håller med dig, givetvis, men saken är den att min BMI ligger på knappa 17, som är extrem undervikt, och jag brukar äta relativt mycket, så jag har väldigt svårt att gå upp i vikt. Och till råga på detta så är det tidskrävande att fixa till mellanmål flera gånger om dagen, speciellt i samband med jobb,skola osv, så då tyckte jag att Gainer är perfekt eftersom det ger en snabb kalori 'attack' så att säga. Så det viktigaste för mig är att gå upp till en normal vikt så att säga, och hitta ett sätt att behålla den.
Men jag ska ta ditt råd och börja lite försiktigt.
Oj! Ja du behöver ju lägga på dig lite. Om det nu är så att du har ett såpass pressat schema att det enda du hinner med till mellanmål är någon typ av shake, så kanske du borde se dig om efter en MRP (måltidsersättare) med långsamma kolhydrater åtminstone.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.