Visa fullständig version : En fråga ang. frukost
gajo fino
2004-10-20, 23:57
Eftersom jag verkligen hatar havregrynsgröt, (mår illa i ett par timmar efter frukosten när jag ätit detta), har jag upptäckt att det blir mycket godare om man mixar 2dl havregryn med 2dl mjölk o en banan tills den nästan har kräm konstinstens (stavning?) så blir det mycket godare! men vad säger ni näringsexperter, är detta lika bra som att äta vanlig hederlig portion med havregrynsgröt (som givetvis består av 2dl havregryn o med 2 dl mjölk) ?
GI:t blir mycket högre och höjer GI:t på dagens senare måltider, men det är upp till dig att väga för och nackdelarna.
gröt e gött!! under min bulk så käka ja gröt 4 ggr om dan 5 dl per gång dvs 20 dl om dan som mellan mål såklart!!
men då hällde ja bara ner gröt i schakern o drack!! mixa tar ju massa extra tid ..
allt ska ju inte va gott o kul här i livet ..
King Grub
2004-10-21, 07:00
Eftersom jag verkligen hatar havregrynsgröt
Varför äter du inte något annat då? Ät en tallrik kokt kall potatis och rostbiff (exempel). :thumbup: Du måste inte äta en bestämd sorts mat bara för att klockans visare pekar på en viss siffra.
Näringsmässigt är det likvärdigt med gröten. Gillar du det och inte bryr dig om GI (?) kan du fortsätta halsa. Kanske är det bättre att tugga maten så käkarna, magen och tarmarna får lite arbete, men det finns åtskilliga som halsar sin frukost och ändå mår prima.
Du måste inte äta en bestämd sorts mat bara för att klockans visare pekar på en viss siffra.
Njo, man brukar ju b.la säga att man ska ha mindre fett på morgonen, mer på kvällen, färre kolhydrater på kvällen men gärna mjölkprotein und so weiter.
King Grub
2004-10-21, 11:07
Njo, man brukar ju b.la säga att man ska ha mindre fett på morgonen, mer på kvällen, färre kolhydrater på kvällen men gärna mjölkprotein und so weiter.
Det där var väl inte bestämda livsmedel, utan makronutrienterna; det finns oftast olika fetthalter att välja bland, t ex.
Jaha, om du menar så.
För övrigt anser jag att gröt är satans påfund, klarar inte av o äta det. Så jag äter annat. :eating:
Käkar gröt + banan (mogen, gul) + mjölk också . Enligt Pauluns bok, som visserligen har lite felaktiga GI-värden så hamnade GI:t på 55. Det är väl inte ett katastrofalt värde som skulle höja dagens GI på senare måltider, eller hur Castro? (Glömde quota) :)
GI:t blir mycket högre och höjer GI:t på dagens senare måltider, men det är upp till dig att väga för och nackdelarna.
Släng i lite psylliumfrön i drinken så fixar du biffen! ;)
Min fruckost ser ut så här: 2 dl havregryn, halv liter mjölk (så att det inte blir så drygt) lite oboy för smakens skull och en stor banana! VÄRDLENS BÄSTA FRUCKOST tycker jag :naughty:
nubben81
2004-10-22, 12:23
Hur fan får ni i er så mycket havregryn på morgonen? Själv blir jag proppandes mätt på 1 dl gryn och 1 dl mjölk plus 2 mackor med pålägg :)
Hur fan får ni i er så mycket havregryn på morgonen? Själv blir jag proppandes mätt på 1 dl gryn och 1 dl mjölk plus 2 mackor med pålägg :)
Äter du gröt eller gryn?
Själv äter jag bara grynen(för lat för att göra gröt) och då kan jag trycka i mig ca 4-6 dl och så äggröra på 10 ägg med cocktail-tomater till det. Smask! :D
jag brukar blanda 1.5dl havre med vatten i min "tränings-shaker", gott och går ner väldigt lätt..
hur står sig detta jämfört med vanlig havregrynsgröt? någon som kan svara? :)
mvh stenis
King Grub
2004-10-22, 12:58
jag brukar blanda 1.5dl havre med vatten i min "tränings-shaker", gott och går ner väldigt lätt..
hur står sig detta jämfört med vanlig havregrynsgröt? någon som kan svara? :)
mvh stenis
Exakt samma näringvärde som om du hade kokat grynen till gröt, men med högre GI och II.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.