Visa fullständig version : Fett när?
Jag har läst allt möjligt tror jag - man ska undvika fett på kvällen, fett på kvällen är bra, på morgonen kan man bre på med fett för det förbränns ändå under dagen, man ska undvika fett på morgonen.. osv osv.
Vad är det som gäller? Jag har rätt stora problem med att få i mig fett, antingen blir det alldeles för mycket (120-200% "rdi") eller på tok för lite, som idag... typ hälften av mitt behov (enligt hälsovakten). Det kan jag dock lösa, frågan är ju när man ska äta fettet??
Tacksam för svar :cool:
Mvh. Martin
Magnus N
2004-10-20, 21:12
Som jag har fattat det så är det väl bra med fett till alla måltider, men att till frukosten ska du vara mer försiktig med det och undvika mättat fett.
Så har jag förstått det iaf?
ingen annan som har någonting att säga i ämnet? För jag vägrar tro att detta är glasklart för alla andra här ;)
Så lite fett som möjligt på morgonen. Mättat fett är sämst men omättade är också dåliga på morgonen.
Annars är det bara bra att låta fett finnas i alla måltider.
ps. Sök, det finns flera trådar om detta.
ölobrännvin
2004-10-22, 04:55
Det är inte dåligt på morgonen men du förbränner mest fett på morgonkvisten och då brukar folk försöka ta det runt magen först.
King Grub
2004-10-22, 06:29
Det är inte dåligt på morgonen men du förbränner mest fett på morgonkvisten och då brukar folk försöka ta det runt magen först.
Mättat fett på morgonen sänker insulinkänsligheten bra många timmar framåt.
Ok, så ett ägg till frukost är inte att rekommendera alltså. Iallafall inte gulan. :nono:
På Pauluns sida står det på flera ställen att man ska minimera fettintaget på kvällen, dvs innan man går och lägger sig, eftersom det lättare sparas som kroppsfett om man äter det strax innan vila. Samtidigt har jag sett flera här som skriver att de käkar fett (bra fett naturligtvis) innan de går och lägger sig. I´m confused :confused:
King Grub
2004-10-22, 07:36
Äggulan innehåller mer omättat och fleromättat fett än mättat. Och ett ägg?
King Grub
2004-10-22, 07:59
Äggulan innehåller mer omättat och fleromättat fett än mättat. Och ett ägg?
ett ägg ja.. eller två =)
Jo, jag vet att gulan innehåller bra fett också.. hur var det med fett på kvällen då? Ett ägg (eller flera :D ) lämpligt som sista mål? Just nu brukar det bli tonfisk och keso..
Men guuuuud vafan äta vad du känner för, bli inte så besatt av att du äter fel kanske någon gång lite fett här lite fett där, så länge du inte deffar eller ska förbereda dig inför en tävling så unna dig det du vill ha. Känner du för en extra klick smör på mackan så ta det va fan!!!! :naughty:
Men guuuuud vafan äta vad du känner för, bli inte så besatt av att du äter fel kanske någon gång lite fett här lite fett där, så länge du inte deffar eller ska förbereda dig inför en tävling så unna dig det du vill ha. Känner du för en extra klick smör på mackan så ta det va fan!!!! :naughty:
Jo men det gör jag, tro mig. Men smör på mackan tycker jag inte om.. :D
Däremot vill jag gärna VETA så mycket som möjligt, så om det blir aktuellt med deff eller liknande i framtiden så vet jag då. Jag har i allmänhet en ganska stor kunskapstörst :cool:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.