Visa fullständig version : Tofisk i vatten vs.olja
Hallåj.
Tänkte fråga om det är jätteilla om man käkar tonfisk i olja som man rinner av innan man käkar, istället för tonfisk i vatten ?! Jag käkade nyss tonfisk i vatten med pasta...och fick nästa en spyattack då jag inte direkt älskar fisk tyvärr.
mvh //
Jag har aldrig förstått varför vissa "måste" äta s.k. byggarmat (tonfisk, havregrynsgröst o.s.v.) trots att de inte tycker att det är gott. Det går att hitta annan mat som är lika bra i byggarsyfte.
Edit. Svaret på din fråga är NEJ! Det är inte illa att äta tonfisk i olja. Oljan är ofta från raps vilket betyder bra olja, man kan ibland läsa vilken olja det är på tonfiskburken.
King Grub
2004-10-20, 13:17
Oljan är ofta från raps vilket betyder bra olja
Sojaolja.
Köp i vatten och använd egen olja. :thumbup:
Sojaolja.
Köp i vatten och använd egen olja. :thumbup:
Solrosolja ;)
King Grub
2004-10-20, 13:30
Rapsolja ;)
Abba och ICA använda soja eller solros senast jag frågade dem i alla fall.
:confused:
Jag har som sagt var inte vuxit upp ännu och fortfarande inte fattat att fisk är lika gott som nyttigt ! Jag har däremot gillat tonfisk i olja tidigare så det kommer jag nog fortsätta med framöver + att en mkt stor anledning till att jag äter just tonfisk emd pasta & sallad på lunchen på jobbet är att det är mycket billig mat och mer lätt-tillagad "bra" mat vet då inte jag om det finns...
Ekonomiskt, snabblagad och proteinrikt är varför jag äter det.
tack för svar //
Köp kycklingfile för ~59kr kg. Mycket godare :thumbup: Jag vet då att jag ALDRIG kommer äta tonfisk mer ;)
Arnesson
2004-10-20, 15:36
Finns tonfisk i olivolja med, perfekt juh!
Köp kycklingfile för ~59kr kg. Mycket godare :thumbup: Jag vet då att jag ALDRIG kommer äta tonfisk mer ;)
Lite offtopic men ändå: Är det bara jag som tycker att den billigare kycklingen oftast smakar lite mysko? Och till råga på allt krymper ihop till ett russin vid tillagning..
Abba och ICA använda soja eller solros senast jag frågade dem i alla fall.
:confused:
Jag ändrade mig inte tillräckligt snabbt.. :) Kom på att det är solrosolja i ICA´s
Men om någon kan ge en förklaring, gärna med vetenskapliga bevis att rapsolja är bättre än solrosolja så känner jag en som kan påverka ICA till att kanske byta till rapsolja.. :)
King Grub
2004-10-20, 15:55
Jag ändrade mig inte tillräckligt snabbt.. :) Kom på att det är solrosolja i ICA´s
Men om någon kan ge en förklaring, gärna med vetenskapliga bevis att rapsolja är bättre än solrosolja så känner jag en som kan påverka ICA till att kanske byta till rapsolja.. :)
He... Ser det nu. Snabb på editfingret. :whipped: :D
Hursomhelst, solrosolja innehåller höga halter av n-6-fettsyror, medan rapsolja är en förträfflig källa till n-3-fettsyror. Eftersom de flesta normalt ätande svenskar får i sig gott om n-6-fettsyror, eller t o m för mycket av dem i förhållande till n-3-fettsyrorna, vore raps ett klart bättre val.
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____6049.asp
ceflower
2004-10-20, 16:07
Lite offtopic men ändå: Är det bara jag som tycker att den billigare kycklingen oftast smakar lite mysko? Och till råga på allt krymper ihop till ett russin vid tillagning..
Smaken är väl rätt okej, men fasen vad den krymper! Ett 2kg-paket blir 7x150g kyckling för mig! JÄVLIGT DÅLIGT!
King Grub
2004-10-20, 16:10
Smaken är väl rätt okej, men fasen vad den krymper! Ett 2kg-paket blir 7x150g kyckling för mig! JÄVLIGT DÅLIGT!
Det står på hur mycket vatten som är insprutat. Men även om det inte är något vatten tillsatt består ju kött av närmare 80% vatten, och att en hel del försvinner vid tillagning är inget konstigt.
Hursomhelst, solrosolja innehåller höga halter av n-6-fettsyror, medan rapsolja är en förträfflig källa till n-3-fettsyror. Eftersom de flesta normalt ätande svenskar får i sig gott om n-6-fettsyror, eller t o m för mycket av dem i förhållande till n-3-fettsyrorna, vore raps ett klart bättre val.
Tack..Jag har vidarebefordrat informationen. Så får vi se om det är tillräckligt för att övertyga dem att byta! Vore iaf kul att se om det går att påverka en så stor koncern som ICA... :D
melancoolio
2004-10-20, 19:06
Exakt vad händer om man får i sig för mycket av omega-6 fetterna?
Ja den kan smaka lite skumt, men det som får mig att låta bli den billigaste är den skumma konsistensen och den låga procenten kyckling (typ 80 % och där under).
Jag äter tonfisk med som ligger i solrosolja av den enkla anledning att då tycker jag det är gott, annars tycker jag inte om det så mycket.
De grammen "dåligt" fett som är kvar får jag väl ta, är mycket förvånad om det skulle vara en stor bov i min mathållning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.