Visa fullständig version : Vänja sig vid morgoncardio
SleDgeHammeR
2004-10-20, 07:07
Hej
Jag har för mig att jag har läst detta innan på detta forum men hittar inget på sök. Vänjer sig kroppen vid morgoncardio? Som sagt har för mig att vi tagit upp detta innan och svaret blev nej men hittar inte tråden.
King Grub
2004-10-20, 07:11
Definiera "vänja sig". Att du undan för undan skulle förbruka mindre energi, eller att fettförbränningen skulle vara sämre ju längre tiden går? Då är svaret nej. Att fettförbränningen är så effektiv på morgonen beror på de låga insulinnivåerna och de höga halterna av fettsyror i blodet = fritt fram att förbränna.
SleDgeHammeR
2004-10-20, 07:59
Var ju det jag hade för mig!
Tack så myckt grubben
Att spinna 20-30 minuter på morgonen, i form av cardio, dvs cykla snabbt i 30 sek och sakta i 60 sek. Tror ni det hade varit effektivt?
ceflower
2004-10-20, 22:12
Jag har då vant mig vid morgoncardio :) känner inte alls jobbigt att gå upp och gå i 90min innan frukost längre...
Surt bara att jag inte kommer få göra det på 2 veckor pga en hemsk benhinneinflammation!
Jag har då vant mig vid morgoncardio :) känner inte alls jobbigt att gå upp och gå i 90min innan frukost längre...
Surt bara att jag inte kommer få göra det på 2 veckor pga en hemsk benhinneinflammation!
Gå är väll inte cardio??
Har för mig att jag läste att det var dåligt att morgonpromenera mer än 4-5 gånger i veckan i pauluns "allt om fettförbränning" eftersom att kroppen skulle vänja sig... minns att jag funderade över just det påståendet när jag läste boken.
Gå är väll inte cardio??
Varför inte?
SleDgeHammeR
2004-10-21, 06:16
Menade dock om kroppen slutade förbränna fett i samma takt... ;)
Fast de andra behöver man också vänja sig vid!
Ligger det verkligen inte någonting i påståendet? Tycker det känns logiskt att kroppen "vänjer sig" vid nånting man gör ofta. Det känns iaf inte som om morgonpromenaderna "ger" lika mycket längre, har kört 4-5 ggr/vecka sedan i juni.
Nåt annan jag "hört" är att insulinkänsligheten kan försämras om man promenerar med bara kaffe i magen, ngt som ofta rekommenderas för att ytterligare öka förbränningen.
ceflower
2004-10-22, 13:14
Gå är väll inte cardio??
Nja. Fettförbrännande är det iaf, jag och får inte göra det på 2 veckor till - minst :cryout:
Ligger det verkligen inte någonting i påståendet? Tycker det känns logiskt att kroppen "vänjer sig" vid nånting man gör ofta. Det känns iaf inte som om morgonpromenaderna "ger" lika mycket längre, har kört 4-5 ggr/vecka sedan i juni.
Nåt annan jag "hört" är att insulinkänsligheten kan försämras om man promenerar med bara kaffe i magen, ngt som ofta rekommenderas för att ytterligare öka förbränningen.
Även om du har vant dig i huvudet krävs det ju alltid en viss energi för att frakta runt din kropp.
Har för mig att jag läste att det var dåligt att morgonpromenera mer än 4-5 gånger i veckan i pauluns "allt om fettförbränning" eftersom att kroppen skulle vänja sig... minns att jag funderade över just det påståendet när jag läste boken.
denna fråga skulle jag vilja ha svar på av grub :)
King Grub
2004-10-25, 12:58
Jag har redan svarat: nej. Det krävs alltid en viss mängd energi att förflytta en kropp en viss sträcka i ett visst tempo.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.