Visa fullständig version : Vad är det för skillnad på majsstärkelse och maltodextrin?
Langster
2004-10-19, 20:43
Vad är det för skillnad på majsstärkelse och maltodextrin?
Majsstäkelse är stälkelse från majs. :D
Det har fortfarande kvar vätskebindande stäkelse vilket gör det kan binda vatten och ändra konsistens. Används därför i exempelvis pudding.
Maltodextrin som inte har nån direkt koppling till malt utvinns från majstäkelse, fast nu är det inte stäkelse längre. Det består bara av korta polysackarider som kan snabbt absobera vätska i sitt omgivning.
Vad är det för skillnad på majsstärkelse och maltodextrin?
Majsstärkelse innehåller amylopektin som är en stor och grenad stärkelsemolekyl bestående av väldigt många glukosmolekyler.
Maltodextrin är stärkelse som behandlats kemiskt för att bilda mindre molekyler som består av ett färre antal glukosmolekyler. Helt enkelt kortare stärkelsestycken.
Mvh
William
EDIT: Sloooow
Langster
2004-10-19, 21:12
Så, hur stor är skillnaden i GI, magsäckstömning osv?
Så, hur stor är skillnaden i GI, magsäckstömning osv?
Teoretiskt sett bör amylopektin i ren form lämna magsäcken snabbare eftersom det binder mindre vatten pga av dess större molekylstorlek men om det påverkar GI har jag ingen aning. Antagligen inte.
Hur det påverkar glykogeninlagring har jag inte sett några siffror på men om man tar Vitargo som exempel som ska vara en väldigt stor molekyl så töms det väldigt mycket snabbare från magsäcken än samma mängd kolhydrater i form av en blandning av glukos och maltodextrin.
Vitargo lagrar även in glykogen mycket snabbare under de första timmarna efter intag men det har ett likvärdigt GI, eventuellt lägre. Hur det går ihop har jag inte fått klart för mig ännu.
Om det går att dra liknande paralleller mellan amylopektin och maltodextrin vet jag inte, men teoretiskt bör det vara möjligt.
Mvh
William
Langster
2004-10-19, 21:45
Diabetolognytt 1999 (http://www.diabetolognytt.nu/nummer3_99/postprandiell.html)
Här står det att majsstärkelse har ett GI på 50. Då borde det inte vara bra efter träning. Trots att jag sett folk rekomendera det. Men GI:t kanske inte spelar nån roll i det fallet? Dessutom är länken gammal som gatan.
Diabetolognytt 1999 (http://www.diabetolognytt.nu/nummer3_99/postprandiell.html)
Här står det att majsstärkelse har ett GI på 50. Då borde det inte vara bra efter träning. Trots att jag sett folk rekomendera det. Men GI:t kanske inte spelar nån roll i det fallet? Dessutom är länken gammal som gatan.
Det som står i länken stämmer men där så är det oupphettad majsstärkelse. I oupphettad form finns själva stärkelsen inuti små stärkelsekorn som är svåra att bryta ner. När man tillför värme och vatten sker det en förklistring av stärkelsen som gör det lättillgänglig.
Stärkelse i kosttillskotts form är behandlad på ett sådant sätt att den blir väldigt lättnedbrytbar. Det är alltså inte vanligt maizena som finns i kosttillskottsprodukterna.
Mvh
William
Majsstärkelse är väl inte detsamma som amylopektin - det är som att säga att potatisstärkelse är detsamma som vitargo.. eller?
Amylopektin är ju förädlat från majsstärkelse och har helt andra egenskaper.
Majsstärkelse är väl inte detsamma som amylopektin - det är som att säga att potatisstärkelse är detsamma som vitargo.. eller?
True. Majsstärkelse är stärkelse från majs, såklart.
Amylopektin är en typ av stärkelse som finns i alla typer av stärkelseinnehållande livsmedel.
Vitargo är stärkelse från potatis men den är specialbehandlad på ett sätt som ger det dess egenskaper. Det är dock inte detsamma som potatismjöl tex.
Används inte majsstärkelse bland kockar o annan matlagningspersonal på restaurang & storkök för att göra kött mört?
Används inte majsstärkelse bland kockar o annan matlagningspersonal på restaurang & storkök för att göra kött mört?
Aldrig hört talas om :confused:
Ifall köttet är mört eller inte är i alla fall inte beroende av någon stärkelse.
Alla olika stärkelse, ris, potatis, majs, vete etc är olika blandningar av amylopektin och amylos.
Potatis är 25 % amylos och 75 % amylopektin.
Majs däremot är 99 % amylopektin.
Precis som William påpekat är majsstärkelsen inte förklistrad utan det är först efter förklistringen som GI blir högt.
Det var i en artikel jag läste "corn starch"- låter som om det skulle kunna vara majsstärkelse de menar?
Det var i en artikel jag läste "corn starch"- låter som om det skulle kunna vara majsstärkelse de menar?
Ja " corn " är majs.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.