Visa fullständig version : Vad har ni för fördomar om oss?
nordland
2004-10-19, 16:40
Och med det menar jag... Vad har ni sörlänningar för fördomar om oss norrlänningar?....
Ofta hör man folk prata om skygga, tystlåtna norrlänningar. Men vad tror/vet ni om oss egentligen?
Sen en fråga till er sörlänningar.... Varför har ni dunjacka på er när det knappt är minusgrader ute?
Ni har mysig dialekt och det är lätt att sälja(lura på er) produkter via telefon.
DarthHolm
2004-10-19, 16:45
Jag tror på vad jag har sett i Pistvakt! :D
nordland
2004-10-19, 16:50
Ni har mysig dialekt och det är lätt att sälja(lura på er) produkter via telefon.
men tro fan det... int orkar man ju sitta och surra med en dryg försäljare hela dagen.... Brukar ofta bli... men skicka upp na så får vi se..... ;)
Herkulez
2004-10-19, 16:52
har hört att norrläningar är coola och snygga som fan, biffiga med :thumbup:
dunjacka, mode antar jag, eller var. men va inte mer manlig av dig nu i attityden bara för att ni har 20 minus,. här blåser det mer och därför känns här också kallare. jag har varit i alla delar av detta land.
Varför har ni inavel?
Varför har ni sex med renar?
Varför bor där bara 20 personer per by?
Varför har ni inga invandrare?
eller
Dr Cheeks
2004-10-19, 16:54
Upp till 18: Dricker HB och kör Epa-traktor
Efter 18: HB och 240
Herkulez
2004-10-19, 16:58
Varför har ni inavel?För att det bara bor 20personer i varje by
Varför har ni sex med renar? brist på kvinnor
Varför bor där bara 20 personer per by?för att vi har sex med renar
för att vi har sex med renar
nordland
2004-10-19, 17:02
dunjacka, mode antar jag, eller var. men va inte mer manlig av dig nu i attityden bara för att ni har 20 minus,. här blåser det mer och därför känns här också kallare. jag har varit i alla delar av detta land.
Varför har ni inavel?
Varför har ni sex med renar?
Varför bor där bara 20 personer per by?
eller
Det är som Herkulez skrev....
Vaddå attityd, -25 och drivsnö är alltid kallare än 0 gradigt, blåst och regn.
Men det jag menade var, varför har ni på dunjackor fastän det inte är kallt, spela roll om det var i stockholm eller malmö. mode eller?....
scudmissile
2004-10-19, 17:02
Norrlänningar är rätt så folkskygga, dom blir nervösa och stressade av att gå på stan. Dom kan hoppa till av rädsla om någon går förbi dom när dom är på stan.
Många norrlänningar har renar.
Norrlänningar tycker om att sitta tysta och fundera i februari över vad dom ska ge Lars-Björn i julklapp.
De gillar också att stoppa en hel kö till bussen/matvarubutiken genom att stå och prata med föraren eller kassören om allt mellan vad dom ska äta till middag till hur lisa-britta mår och hur familjen mår.
:D
Herkulez
2004-10-19, 17:05
invandrare finns det gott om här förövrigt......
Hembrännande tjyvjägare. :D
Btw halva min släkt kommer från norrland.
nordland
2004-10-19, 17:09
Norrlänningar är rätt så folkskygga, dom blir nervösa och stressade av att gå på stan. Dom kan hoppa till av rädsla om någon går förbi dom när dom är på stan.
Många norrlänningar har renar.
Norrlänningar tycker om att sitta tysta och fundera i februari över vad dom ska ge Lars-Björn i julklapp.
De gillar också att stoppa en hel kö till bussen/matvarubutiken genom att stå och prata med föraren eller kassören om allt mellan vad dom ska äta till middag till hur lisa-britta mår och hur familjen mår.
å fan.... men jag vill inte påstå att jag känner igen mig ;)
nordland
2004-10-19, 17:10
vars då? här i byn finns det en invandrarfamilj, och de är på väg bort...
Norrland
De finska utvandrarna kom drösvis till det förlovade landet i väst, längs relingen hängde de arma och bleka jordbrukarna. De var på jakt efter det bruna guldet, renskaven. Kommer Kali-Oskou och hans fru Christinirouto hitta lyckan i väst? och hur går det för deras barn?
Mer i nästa avsnitt av Norrland, drömmen i väst.
Orka bry sig varifrån någon kommer. Man vadå menar ni att man kan bo i norrland? Jag trodde bara det var troll och björnar där uppe. :smash:
det är väl all inavel som gör att ni inte kan se ironin.
Vem fan bryr sig lixom. person till person, inte landskap.
Jag känner en norrlänning... Hon är stentuff .
Herkulez
2004-10-19, 17:19
vars då? här i byn finns det en invandrarfamilj, och de är på väg bort...
norrland är så mycket mer än bara eran by ;)
mystic[-_-]
2004-10-19, 17:21
I norrland finns det enbart biffar har Fultjack sagt till mig så jag tror honom :cool:
']I norrland finns det enbart biffar har Fultjack sagt till mig så jag tror honom :cool:
Fultjack
Fuletjack
Junkie :confused:
nordland
2004-10-19, 17:28
norrland är så mycket mer än bara eran by ;)
Näääää är det? måste fråga morsan om det stämmer........ :D
Men kom inte å påstå att det finns så många i boden, det kunde vara värre...
Styrkebyggare
2004-10-19, 17:34
Tycker att norrlänningar är trevliga att umgås med. Man behöver inte hitta på en massa skit för att hålla en konversation igång eftersom det är lika (om inte mer) socialt accepterat att hålla käft ett tag och bara nicka åt varandra med enstaka kommentarer.
Apropå kyltålighet vette fan. Morfar berättade att de hade hjälp av ett gäng bergsprängare från Kiruna när de byggde Sotenkanalen (strax norr om Kungshamn på västkusten) i mitten på 30-talet. De frös arslet av sig och sa att de aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att tillbringa en vinter till på västkusten.
RobbeliRobban
2004-10-19, 17:35
Efter att ha tillbringat ett år i Norrland fick jag alla fördomar besannade.
Norrlänningar av hankön vill väldigt gärna vara macho, gummistövlar, lappade brallor, flanellskjorta och "björnf****n" käckt på svaj. Tror att de är riktiga karlakarlar men står ändå och kräks utanför stamstället efter två svagt blandade lättgroggar.
:smokin: :devil: :whipped: :thumbup: :naughty:
Herkulez
2004-10-19, 17:37
Näääää är det? måste fråga morsan om det stämmer........ :D
Men kom inte å påstå att det finns så många i boden, det kunde vara värre...
jorå nog finns det ganska många :)
Rockhard
2004-10-19, 17:40
Jag tror alla norrlänningar är som killen i öl-reklamen :cheers:
Herkulez
2004-10-19, 17:43
Jag tror alla norrlänningar är som killen i öl-reklamen :cheers:
sant, ni har ju sett bilder på mig :laugh:
Ok, ett seriöst svar nu.
Ni är otroligt långsamma, tröga, och ska leka macho. Det är ungefär det.
Sen så är självklart inte alla så, och alla här nere är inte bättre.
Hört att ni glider runt på snöscootrar och kastar renskit på andras kåtor. Och att ni varannan vecka lämpligtvis på fredag eller lördag halsar hembränt medan ni beundrar machomännen från pistvakt! :)
Alltid tyckt det var lustigt att 2/3 av landet kallas "norrland".....
Men folk i stockholm har nog inte mer fördomar än folk i norrland har om folk i stockholm för den delen. ;)
Ibland stämmer de, ibland inte.
Folk här nere i uppsala tror att jag tar skotran till skolan
Alla norrlänningar jag har träffat har varit väldigt lugna... Och jag har ändå träffat minst tre norrlänningar så jag vet vad jag pratar om;)
har hört att norrläningar är coola och snygga som fan, biffiga med :thumbup:
Har du också hört det :D
Hardcore_pb
2004-10-19, 18:34
glöm inte att bilar inte existerar här vi åker hundspann när vi ska någonstans :angel:
/Hardcore
glöm inte att bilar inte existerar här vi åker hundspann när vi ska någonstans :angel:
/Hardcore
Jepp, sen är det flaskpost som gäller om man vill grannen 10mil neråt älven nånting.
Filmen Jägarna säger väl allt :laugh: . Nejdå , Fairing har flest kunder i Norr så det är väl självklart att det är jäkligt smarta , starka människor som bor där. :D
Herkulez
2004-10-19, 19:04
Filmen Jägarna säger väl allt :laugh: . Nejdå , Fairing har flest kunder i Norr så det är väl självklart att det är jäkligt smarta , starka människor som bor där. :D
u got that right :thumbup: , andra delen av försäljningen står paledaddy för :D
Menar du att Boden tillhör norrland? bah! det finns ju badstränder och sån skit där nere.
I Pajala är det i alla fall lite minusgrader på vintern så man känner att fläsket gör nån nytta. (-45 förra vintern, nere i -50 vintern innan, och innan nån förbannad malmöbo klagar på att man fryser där också för att "det blåser", så kan jag säga att det gör man inte för då är det varmt ute ). När det är så kallt att du inte kan stänga ögonen för att dina ögonlock omedelbart fryser ihop, och du inte törs andas ut på dina kläder för att du är rädd för att de ska spricka av den frusna fukten, då är det kallt.
Ja, luftfuktigheten har inget med hur kylan upplevs. Men det är något ni där uppe aldrig har fattat.
Försöker man inleda ett enkelt godhjärtat samtal med er så flippar ni, börjar skrika "ÄR DU CP I BÖGEN!!!???" sen kutar ni ut på markerna för att få ut aggressionerna och stilla vissa behov .. right?
EDIT: jobigt stav fell..
Sen en fråga till er sörlänningar.... Varför har ni dunjacka på er när det knappt är minusgrader ute?
Mysigt? Fast..jag kan inte säga att jag är sörlänning..men jag älskar en mysig varm dunjacka..speciellt när fettprocenten krypit neråt*s*
Alltid tyckt det var lustigt att 2/3 av landet kallas "norrland"...
Hä hä; när jag pluggade i Tyskland hade jag tämligen svårt att förklara för mina tyska kompisar varför jag sade att jag bodde i "norra Sverige" (nej, det finns inget tyskt ord för "norrland") när jag bodde mitt i enligt kartan ...
Minns f.ö. en osedvanligt dryg svart kille från Stockholm som flyttade in i samma studentkorridor som jag och hur förvånad han var över att det fanns så mycket invandrare här. Han hade typ väntat sig att folk skulle peka och viska ("titta mamma en svart man ...!") på stan ... :D
Menar du att Boden tillhör norrland? bah! det finns ju badstränder och sån skit där nere.
I Pajala är det i alla fall lite minusgrader på vintern så man känner att fläsket gör nån nytta. (-45 förra vintern, nere i -50 vintern innan, och innan nån förbannad malmöbo klagar på att man fryser där också för att "det blåser", så kan jag säga att det gör man inte för då är det varmt ute ). När det är så kallt att du inte kan stänga ögonen för att dina ögonlock omedelbart fryser ihop, och du inte törs andas ut på dina kläder för att du är rädd för att de ska spricka av den frusna fukten, då är det kallt.
du är väldigt hård och van vid minusgrader. speciellt norrlands-skrönor. det är grejer!
f.ö. sa jag inte att jag frös, det gör jag aldrig.
efter det sa jag att jag skämtade. missade en sida i tråden eller?
MojjMojj
2004-10-19, 22:05
Fniss, alla vet ju att ALLA norrlänningar är tröga och sönderinavlade :angel:
Är själv från Hällsingland, och största delen av släkten är från Gunnarsbyn några mil ovanför Kalax.. Kollade släkträd i byn Morfar i född i, 1208 invånare.. över 90% av alla där var blodsläkt med varandra..
Dvs: "Ska jag gifta mig med kusin-gun eller ska jag vänta tills hon får unge och så gifter jag mig med den ist?"
JA, små-byarna i norrland är inavlade som fan, känner flera som är i min ålder och yngre som är ihop med sina kusiner. Man tycker de borde kunna välja bättre då kontakterna med världen är lite bättre nu än för 70år sedan :laugh:
Kan ju säga att jag trivs FAAAAAAAN mycket bättre i Sthlm, här behöver man inte oroa sig om att man sätter på sin syster på fyllan iaf :booty:
Och nej, norrlänningar är fan inte snygga och JA en äkta norrlänning dricker HB ofta.. Sedan har vi fjoll-träsk wannabes'ena som bor i de "större" städerna, de går iaf att prata med på ett vettigt sätt...
Kylan är helt olika i olika delar av Sverige, kan ju säga att jag fryser fan mer i Sthlm ibland, även fast vi har elektricitet här..
moaahahhahahhaahhahaha!
laktosintolerant
2004-10-19, 22:08
Jag gillar inte fördomar. Men jag vet att det är skillnad på kyla beroende på vart i Sverige man befinner sig, det har med luftfuktighet att göra, -10 grader C i snålblåst i exempelvis Göteborg kan mycket väl upplevas som kallare än -15 i Boden.
Megatuttarna
2004-10-19, 22:11
Hahahahaha ÄR DU HELT CP I BÖGEN, DE GÅR JU INT! Hahahahaha
nordland
2004-10-19, 22:18
ja jävlar.... visste inte riktigt om jag skulle slänga upp tråden. jag hade mina aningar om att det skulle bli en ni mot oss tråd, å det blev det :cool: ...
Men jag kan vara ärlig och hålla med Yankee med att vi är lite "tröga" här uppe. Egentligen så är inte trög rätt ord, jag skulle vilja säga mindre stressade och har aldrig bråttom.....
Men resten stämmer... ungarna åker renspann till skolan, och kollektivtrafiken består av jätteslädar som dras av isbjörnar. Detta kan vara en av anledningarna till att invandrare inte trivs här. Utan flyttar till sydligare breddgrader som Rinkeby, alby, botkyrka och fittja.....
Men ja e int bitter.... ;)
Men jag kan vara ärlig och hålla med Yankee med att vi är lite "tröga" här uppe. Egentligen så är inte trög rätt ord, jag skulle vilja säga mindre stressade och har aldrig bråttom.....
Mjo, det kan ju lika gärna vara oss det är fel på. Men eftersom har verkligen inte klarar av sega människor så har jag svårt för en del norrlänningar. Får se hur jag klara mig i luleå nästa år :MrT:
Norrlänningar är trevliga! Man slipper prata en massa skit, ärliga och raka människor det där!
nordland
2004-10-19, 22:24
Mjo, det kan ju lika gärna vara oss det är fel på. Men eftersom har verkligen inte klarar av sega människor så har jag svårt för en del norrlänningar. Får se hur jag klara mig i luleå nästa år :MrT:
hähä.. Luleå, ska du plugga?... men oroa dig inte, Lule är nämligen Norrlands mini stockholm. så du kommer nog att känna dig hemma... men leta dig 23mil norrut, då kommer du få en chock... Den enda "världsliga" frågan folk bryr sig om är Bensinpriset... och diskussioner av total miljöpartist utrotning...
hähä.. Luleå, ska du plugga?... men oroa dig inte, Lule är nämligen Norrlands mini stockholm. så du kommer nog att känna dig hemma... men leta dig 23mil norrut, då kommer du få en chock... Den enda "världsliga" frågan folk bryr sig om är Bensinpriset... och diskussioner av total miljöpartist utrotning...
Hah, jo jag ska plugga om allt går rätt. Men luleå räknas kanske inte iom det stora antalet studenter. Storuman är den mest "norrländska" stad jag varit i, och där var sammanbrottet nära :D
henke_in_training
2004-10-19, 22:31
har bott "mitt" i sverige (gävle) nästan hela livet, varit en hel del i sthlm och även lite längre söderut, gjorde lumpen i boden och bor nu i Umeå. Själv upplever jag att norrläningar har precis lika mycket fördomar om folk från södra sverige, fjollträsk o liknande. Fick en gång höra att allt under umeå är fjollträsk, alla är bögar där osv osv. Det är en jäkla skillnad på norrläningar och övriga sverige, vet inte vad det beror på men allt går liksom saktare, inte på ett negativt sätt utan det är lugnare helt enkelt. Norrläningar är inte lika öppna och sociala (obs generalisering) som sörrläningar heller. Kanske därför de upplevs som långsamma och lite smådumma?
nä nu ska jag till grannen och ta en kaffe jomenvisst, han bor 10 mil neråt vägen, som ett stenkast, alldeles runt knuten jomenvisst...
för övrigt heter det pannkakor och inte plättar
/Hardcore
djävla borgarsvin! själv måste man plumsa i meterdjup snö när man ska ta sig fram till stationen för att åka rälsbussen i 25mil till närmaste tätort med affär.
Men jag har börjat spara, nästa år har jag förhoppningsvis råd till ett par begagnade vita blixten när kronan har utförsäljning :thumbup:
har bott "mitt" i sverige (gävle) nästan hela livet, varit en hel del i sthlm och även lite längre söderut, gjorde lumpen i boden och bor nu i Umeå. Själv upplever jag att norrläningar har precis lika mycket fördomar om folk från södra sverige, fjollträsk o liknande. Fick en gång höra att allt under umeå är fjollträsk, alla är bögar där osv osv. Det är en jäkla skillnad på norrläningar och övriga sverige, vet inte vad det beror på men allt går liksom saktare, inte på ett negativt sätt utan det är lugnare helt enkelt. Norrläningar är inte lika öppna och sociala (obs generalisering) som sörrläningar heller. Kanske därför de upplevs som långsamma och lite smådumma?
nä nu ska jag till grannen och ta en kaffe jomenvisst, han bor 10 mil neråt vägen, som ett stenkast, alldeles runt knuten jomenvisst...
för övrigt heter det pannkakor och inte plättar
PLÄTTAR!!
henke_in_training
2004-10-19, 22:36
PLÄTTAR!!
FEL varför tror du det finns nånting som heter plättlagg??? den gör man plättar i... inte "små plättar" som ni säger.. :) då borde det väl heta småplättlagg ??
Plättar är ju små pannkakor :)
FEL varför tror du det finns nånting som heter plättlagg??? den gör man plättar i... inte "små plättar" som ni säger.. :) då borde det väl heta småplättlagg ??
för att dom "små plättarna" kan man kalla för bara "plättar" är dom sådär tunna är dom ju plättar oavsett storlek ;)
pannkakor är sånna där som man har i ugnen
henke_in_training
2004-10-19, 22:42
för att dom "små plättarna" kan man kalla för bara "plättar" är dom sådär tunna är dom ju plättar oavsett storlek ;)
pannkakor är sånna där som man har i ugnen
vi pratar inte tjocklek, utan omkrets :D
nordland
2004-10-19, 22:43
PLÄTTAR!!
Precis... pankaka gräddar man i ugnen och Plättar i stekpanna. De små är småplättar.
henke_in_training
2004-10-19, 22:50
Precis... pankaka gräddar man i ugnen och Plättar i stekpanna. De små är småplättar.
den här diskussionen har man haft x antal ggr, precis som ordet "fara". tex om man ska fara på affären när man går dit??, när man "far" någonstans använder man väl nåt fordon eller åtminstone en cykel?? :)
nordland
2004-10-19, 22:56
den här diskussionen har man haft x antal ggr, precis som ordet "fara". tex om man ska fara på affären när man går dit??, när man "far" någonstans använder man väl nåt fordon eller åtminstone en cykel?? :)
Vet inte, vad står det i ordboken?... jag säger alltid "fara" om jag ska någonstans... jag far till bla, bla.....
henke_in_training
2004-10-19, 22:58
Vet inte, vad står det i ordboken?... jag säger alltid "fara" om jag ska någonstans... jag far till bla, bla.....
på susning.nu står det "fara"synonym till resa?
har ingen SAOL till hands så jag kan inte säga säkert
säger du "jag far på toaletten" ?? :D
det är pga dom långa avstånden häruppe så måste man nästan alltid använda ett fordon (alt. skidor) så då har helt enkelt ett ord som "gå" fallit i glömska :D
(Vi) norrlänningar älskar att debattera saker som "heter det fara eller åka" etc :D
Äsch, norrlänningarna är ju de riktiga svenskarna, enda "fördomen" jag har är väl att ni talar långsamt.
En fördom man hade som faktiskt är sann är ju att få stockholmare tittar var de går. Har faktiskt haft folk som bokstavligen krockat med mig och jag är tämligen svår att missa.....
Sen har folk glömt hur man möter varandra på en trotoar men det är inte bara i stockholm....
edit: det där med panik i folkmassor är fan sant ;) stämmer på mig iaf.
AngelLove
2004-10-20, 07:39
pannkakor gräddas i ugn, ja då heter det ugnspannkaka....
pannkaka-> kaka i panna -> kaka i stekPANNa -> Pannkaka gräddas på en stekpanna...
Gällande kylan eller var det är kallast, betvivlar inte att -50grader är satans kallt.. Men underskatta inte -3grader, 12m i sekunden och regn med inget som stopper vinden.
Frågan är väl då, brukar du spendera varje dag ute i -50 och ta typ morgonpromenader, lite cardio-träning etc ? Har för mig att de flesta som "liftar" på flygplan är isbitar och stendöda och de utsätts för c:a -56grader.
Norrlänningar överlag är sköna typer, sedan finns det personer man inte klarar av, men det finns det lixom här nere i Söder med so whats the difference ???
Herkulez
2004-10-20, 07:49
Äsch, norrlänningarna är ju de riktiga svenskarna, enda "fördomen" jag har är väl att ni talar långsamt.
det är nog ingen fördom, dom från överkalix är ändå värst "uuursäääääkta om jag låååååter streeeeeeeeeeeeeeeessad" typ :D
Det jobbiga här nere är ju att det inte är konstant kallt på vintern så man vänjer sig inte vid kylan. Ena dagen 0 gradigt och snö, nästa +10 regn och rusk sen kommer en vecka med -15 snålblåst och ishalka.
Då föredrar jag stabilt minusgrader för man vänjer sig definitivt.
Under -30 är för övrigt förbannat kallt och knappast normen i någon större del av vårt rike! ;)
Gällande kylan eller var det är kallast, betvivlar inte att -50grader är satans kallt.. Men underskatta inte -3grader, 12m i sekunden och regn med inget som stopper vinden.
Iofs är det väl ett skämt men..
Kläder brukar funka bra om man ska stoppa vinden, 99% av alla som gnäller om att det är kallt har inte tagit på sig vettiga kläder. Ett vanligt problem här i "södern" i alla fall då folk inte verkar ha någon aning om vad kyla är fast det dyker upp varje år.
Z_bumbi, tex SJ eller SL blir lika förvånade varje år det blir kallt. :D
Z_bumbi, tex SJ eller SL blir lika förvånade varje år det blir kallt. :D
Ja..det är verkligen konstigt..du glömde nämna att hela Stockholms gator brukar förbli oplogade i flera dagar också..de verkar missat att det faktiskt snöar även här i södern..o blir lika förvånade varje gång de måste plocka fram plogbilarna
AngelLove
2004-10-20, 09:40
Kläder brukar funka bra om man ska stoppa vinden, 99% av alla som gnäller om att det är kallt har inte tagit på sig vettiga kläder. Ett vanligt problem här i "södern" i alla fall då folk inte verkar ha någon aning om vad kyla är fast det dyker upp varje år.
Tro mig, jag har ordentligt med kläder på mig... Iofs har jag kanske väl lätt för att vara frusen, men jag har redan ullfodrad jacka, halsduk lindad runt större delen av huvudet och vantar, fryser lik förbenat i vinden...
Är iaf inget förbränningsrelaterat eftersom jag inte fryser inomhus, bara när jag kommer ut...
Men jag håller med dig, många här nere kommer sommarklädda fastän det är 3-4grader och blåst.. Förstår inte hur de klarar att inte bli is-statyer :rolleyes:
Tro mig, jag har ordentligt med kläder på mig... Iofs har jag kanske väl lätt för att vara frusen, men jag har redan ullfodrad jacka, halsduk lindad runt större delen av huvudet och vantar, fryser lik förbenat i vinden
Men jag håller med dig, många här nere kommer sommarklädda fastän det är 3-4grader och blåst.. Förstår inte hur de klarar att inte bli is-statyer :rolleyes:
Mössa och värmebyxor brukar hjälpa eller saker som är vindtäta, jag pälsar på mig som en eskimå när jag ska gå ut i alla fall. :D
Många har även en tendens att ha kort dunjacka på överkroppen och tunna jeans på benen samt lågskor..*brrrr*
Och jo jag har svårt för folk som går i t-shirt när det är minusgrader, iofs var just han jag tänker på från norrland och där är de konstiga har vi väl konstaterat i den här tråden. :angel:
Det jobbiga här nere är ju att det inte är konstant kallt på vintern så man vänjer sig inte vid kylan. Ena dagen 0 gradigt och snö, nästa +10 regn och rusk sen kommer en vecka med -15 snålblåst och ishalka.
Då föredrar jag stabilt minusgrader för man vänjer sig definitivt.
Ligger något i det där; jag tillbringade en vinter i Leipzig, som ligger på ungefär samma breddgrad som London (vilket är betydligt längre ner än t.o.m. Skåne ...), och jag har aldrig frusit så, vare sig förrr eller senare ... brrr! (kan i och för sig ha haft något att göra med bostäderna också)
Sedan håller jag med om att det är lika komiskt varje år när det första lilla lagret av puder faller i Stockholm någon gång i November-December och alla tidningar, TV-kanaler m.m. är fulla av braskande rubriker om det Stora SnöKaoset och bilder på bilar i diket - jag menar, OK om det hände en gång eller två, eller rent av tre, men varje år ...?
Lugn och fin jense, tänkt på att jag inte är fullkomligt dödligt allvarlig heller?
För övrigt står det inte ett osant ord i mitt inlägg. Står säkert temperaturrapporter på SMHI:s hemsida eller dylikt. Dock ligger byns mätstation i ett något varmare område.
Grahn: En annan väsentlig skillnad mellan "fjollträsk-kyla" och Pajala-kyla är ju att vi till mans klär oss för vädret, eftersom att vi kan förbereda oss lättare. I Pajala VET du att du kommer att vara tvungen att ha på dig täckjacka och täckbyxor ( eller skoteroverall :> ) i december, januari och februari, medans du i Göteborg aldrig kan förutse vädret på samma sätt.
Angående att norrlänningar är trögare än folk söderut så håller jag definitvt med, om man med trög menar långsam/sävlig och inte så rapp. Dock finns det individer här som är väldigt snabba i käften, men de fryser vi ju självklart ut.
läs hela tråden inna du svarar :D
heltzonicka
2004-10-20, 22:05
Norrlänningarna har en tendens att vara "stolta" över att tillhöra svenska motsvarigheten till Australiens Aborginer.
Dom unga norrlänningarna samlas ofta vid den lokala grillkiosken (ofta Frasses) där dom diskuterar hur dom ska lägga upp dagen.
Norrlänningarna brukar spendera sin dag med att åka fram och tillbaka på storgatan sisådär en 25-30 ggr.
Det här är SANT med stort S, så ljug inte för er själva.
Grejen är väl den att "ni" är så macho, stolta över att ha -30grader in i Februari.
Erat "hat" mot oss sk "nollåttor" är också en tydlig avvikelse i det normala, Fjollträsk och allt vad ni kallar stället där ni egentligen skulle vilja bo.
HookersUnited
2004-10-20, 22:17
stället där ni egentligen skulle vilja bo.
:laugh:
Herkulez
2004-10-20, 22:20
Norrlänningarna har en tendens att vara "stolta" över att tillhöra svenska motsvarigheten till Australiens Aborginer.
Dom unga norrlänningarna samlas ofta vid den lokala grillkiosken (ofta Frasses) där dom diskuterar hur dom ska lägga upp dagen.
Norrlänningarna brukar spendera sin dag med att åka fram och tillbaka på storgatan sisådär en 25-30 ggr.
Det här är SANT med stort S, så ljug inte för er själva.
Grejen är väl den att "ni" är så macho, stolta över att ha -30grader in i Februari.
Erat "hat" mot oss sk "nollåttor" är också en tydlig avvikelse i det normala, Fjollträsk och allt vad ni kallar stället där ni egentligen skulle vilja bo.
ojdå där haglade fördomarna.
ojdå där haglade fördomarna.
käften din infrusna jävla same
det är nog ingen fördom, dom från överkalix är ändå värst "uuursäääääkta om jag låååååter streeeeeeeeeeeeeeeessad" typ :D
Det är för att vi är så sabla coola. Ska du ta tillbaks det eller ska jag söka upp dig? :furious: :D
.
har du månne varit i arvidsjaur? :D
Minns i lumpen hur göteborgare och fjollstockholmare redan vid 0 grader klätt sig i både Värmejacka och värmebyxa..
Grahn: En annan väsentlig skillnad mellan "fjollträsk-kyla" och Pajala-kyla är ju att vi till mans klär oss för vädret, eftersom att vi kan förbereda oss lättare. I Pajala VET du att du kommer att vara tvungen att ha på dig täckjacka och täckbyxor ( eller skoteroverall :> ) i december, januari och februari, medans du i Göteborg aldrig kan förutse vädret på samma sätt.
Jepp det är nog en faktor med, dessutom köper man lättare kläder man vet att man använder i 3 månader än kläder man vet att man borde haft 1 dag var tredje vecka. Fast å andra sidan köper de tjockt så börjar de med supertjocka täckjackor nu i 7-10 plusgrader, då undrar man ju vad de ska ta till vid -30 här nere.....
Frös generellt sett mindre i mindre kläder i H-Sand när jag växte upp än här dock.
Herkulez
2004-10-21, 06:10
käften din infrusna jävla same
jag får inte prata med dig för mamma din jävla tuborg
Herkulez
2004-10-21, 06:11
Det är för att vi är så sabla coola. Ska du ta tillbaks det eller ska jag söka upp dig? :furious: :D
"kulsprutan lät raaa-taaa-taaa-taaa-taaaa" :D
henke_in_training
2004-10-21, 06:31
"faaast myyyyycket foooortare"
Hm , efter 2 års boende i Norrköping , så vill jag nog på stå att fördommarna mina stämmer ,(Flyttat 120 mil söderut)
Sörlänningar i allmänthet, är inte speciellt sociala ,dom är trångsynta, stressade,arroganta,mm mm, listan går att göra lång ..................
nordland
2004-10-21, 09:48
Nordland: jens? :)
:thumbup: busted!......
Herculez lät "jag är gay jag är gay jag är gay". Stick till nordpolen och bada i erat sk "äventyrsbad" istället för att göra narr av norrbottens snyggaste dialekt! :thefinger
Herkulez
2004-10-21, 15:55
Herculez lät "jag är gay jag är gay jag är gay". Stick till nordpolen och bada i erat sk "äventyrsbad" istället för att göra narr av norrbottens snyggaste dialekt! :thefinger
haha ok, ska sluta retas :D
Johan1986
2004-10-21, 18:12
Haha har också hört talas om Frasses grill i Arvidsjaur :laugh:
Sultanen
2004-10-21, 18:17
Upp till 18: Dricker HB och kör Epa-traktor
Efter 18: HB och 240
LOL
kimonque
2004-10-21, 21:25
väldigt tjat om var man kommer ifrån, var uppåt landet förut o de enda man fick höra var att man kom från stockholm :sleep:
heltzonicka
2004-10-21, 23:15
Räcker gott och väl med att ha besökt Vilhelmina.
Tänk er följande scenario.
Jag och mina polare kommer upp till statoilmacken för att tanka en söndagsnatt vid ca 02:00.
Vi ser en röd 740 med finfräsig "vinge" med ett par killar som glor likt ugglorna i träden.
Det tar väl inte mer än 3-4 minuter så stod Vilheminamaffian och glodde på oss.
-Det är ett par stockholmare i byn, fort måste inspekteras...
Det är ju skandal egentligen...
Den berömda lappsjukan kom redan efter två dagar.
Hur orkar ni leva?
Haha har också hört talas om Frasses grill i Arvidsjaur :laugh:
Det finns faktiskt TVÅ frasses grill i arvidsjaur.. och raggarrundan går mellan dom båda. har varit där mången gång för att käka när man varit på väg till eller från farmor
s_himself
2005-03-26, 11:35
Hassan - Stora Norrland.mp3
hahahahaha pratar ni sådär herkan? :laugh: :laugh:
Hassan - Stora Norrland.mp3
hahahahaha pratar ni sådär herkan? :laugh: :laugh:
Hahahaha :laugh:
Herkulez
2005-03-26, 11:41
lägg till finsk brytning, blatteslang och pipröst så har ni mig :thumbup:
s_himself
2005-03-26, 11:44
lägg till finsk brytning, blatteslang och pipröst så har ni mig :thumbup:
jaha, helt obegripligt m.a.o. ;)
Herkulez
2005-03-26, 11:45
Norrland har åtminstone producerat stora män som jokkmokks jocke, Robinson Robban, Vild-Hasse,Lars Törnman osv....vafan har ni gjort för sverige då yankeee?
Norrland har åtminstone producerat stora män som jokkmokks jocke, Robinson Robban, Vild-Hasse,Lars Törnman osv....vafan har ni gjort för sverige då yankeee?
Sett till att de flesta norrlänningar stannar där de är genom att vara allmänt dryga och otrevliga.
Herkulez
2005-03-26, 11:51
Sett till att de flesta norrlänningar stannar där de är genom att vara allmänt dryga och otrevliga.
hehe =)
Bifogar en bild som vänskapsgåva
http://tikitikitembo.blogspot.com/tits.jpg
Haha, det jag tänker på är att ni är så jävla lugna. Sist när jag var uppe i Norrland och på posten. De byttes nummer och ALLA sätter sig och kollar på varandra. Efter typ 15 sekunder kliver en tant fram. Jag menar hur fan klara ni av de? Här nere så om inte någon går fram på 5 sek så tar en annan den platsen. :D
hehe =)
Bifogar en bild som vänskapsgåva
http://tikitikitembo.blogspot.com/tits.jpg
Ååh tack :love::)
varför har alla i norrland dubbel namn ? Typ Jan-inge, sten-klas, kent-benny ?
s_himself
2005-03-26, 11:53
jääävlar, värsta reeeespeekten fan :bow:
vi har tony rickardsson och knugen! det du! :hbang:
Herkulez
2005-03-26, 11:54
För att vi inte ska blanda ihop oss med renarna.
mer frågor?!
s_himself
2005-03-26, 11:57
För att vi inte ska blanda ihop oss med renarna.
mer frågor?!
är det samma brud på din avatar och bilden på tjejen du posta till yankeee?
Herkulez
2005-03-26, 11:58
är det samma brud på din avatar och bilden på tjejen du posta till yankeee?
nej bilden jag postade är min syster, som även är tillsammans med min kusin som har barn med min bror.
Herkulez
2005-03-26, 12:08
undrar om yankeee känner sig utanför när han är den enda på den här sidan som har en avatar i färg.
Jag känner inte många norrläningar ..
En av de få är Herkules .. de är kanske inte så konstigt då att man får en viss uppfattning om er där uppe *screwy*
Har dem?
Å andra sidan som Norrläning presenteras i Media så ..
Norrlandsguldsreklamen.
Robinsson Robban , Roger Pontare , Alla spån som vart med i dokusåporna , Pistvakt .. etc etc ..
Herkulez
2005-03-26, 12:20
Å andra sidan som Norrläning presenteras i Media så ..
Norrlandsguldsreklamen.
Robinsson Robban , Roger Pontare , Alla spån som vart med i dokusåporna , Pistvakt .. etc etc ..
allt det där är verklighets baserat. själv längar jag tills sommaren så jag kan klättra upp på telefonstolpar med min truckerkeps och spana efter lite lösaktiga sameflickor.
Sunkan: Ja det är sant, själv heter jag Jo-han.
Vi uppkallar våra barn efter våran favorit ren och lägger till ett namn efter den, som min fars favorit ren hette Jo, sen när jag föddes och min pappa såg till sin förfasa att jag var svart och frågade vem den riktiga pappan var så pekade mamma på stans negerläkare och sa -"Han". Efter det så gjorde min pappa en låt som hette "neger Jo"
s_himself
2005-03-26, 12:22
allt det där är verklighets baserat. själv längar jag tills sommaren så jag kan klättra upp på telefonstolpar med min truckerkeps och spana efter lite lösaktiga sameflickor.
Sunkan: Ja, själv heter jag Jo-han
hahaha, "jag vet inte varför, men jag antar att han ville vara sig själv för en stund" :D
Sunkan: Ja det är sant, själv heter jag Jo-han.
Vi uppkallar våra barn efter våran favorit ren och lägger till ett namn efter den, som min fars favorit ren hette Jo, sen när jag föddes och min pappa såg till sin förfasa att jag var svart och frågade vem den riktiga pappan var så pekade mamma på stans negerläkare och sa -"Han". Efter det så gjorde min pappa en låt som hette "neger Jo"
Du är ju fan inte frisk på en fläck ;)
Jag gillar norrlänningar, men dom borde inte ha rösträtt ;)
AndersHermansson
2005-03-26, 14:49
Ja, luftfuktigheten har inget med hur kylan upplevs. Men det är något ni där uppe aldrig har fattat.
Nu är jag tvungen att dra fram flaggan.
*bs*
Nu är jag tvungen att dra fram flaggan.
*bs*
Haha, jag fattar inte ens själv vad jag menar så det gör du rätt i :D
Förmodligen så menar jag att luftfuktigheten spelar roll, men meningen är så skum.
Jag har fördomar mot skåningar. Norrlänningar? Det är de där som man ser norr om Uppsala va?
allan
AndersHermansson
2005-03-26, 15:09
Haha, jag fattar inte ens själv vad jag menar så det gör du rätt i :D
Förmodligen så menar jag att luftfuktigheten spelar roll, men meningen är så skum.
Det är iallafall skillnad. Finnbastun är rejält mycket varmare än torrbastun =)
Det är iallafall skillnad. Finnbastun är rejält mycket varmare än torrbastun =)
Jo, precis.
Herkulez
2005-03-26, 15:18
Jag har fördomar mot skåningar. Norrlänningar? Det är de där som man ser norr om Uppsala va?
allan
Finns 2 typer av norrlänningar, lappjävlarna och raggarna.
http://home.swipnet.se/~w-53032/hangsel.jpg
http://www.skogslandet.se/img/same-01.jpg
Och med det menar jag... Vad har ni sörlänningar för fördomar om oss norrlänningar?....
Ofta hör man folk prata om skygga, tystlåtna norrlänningar. Men vad tror/vet ni om oss egentligen?
det klassiska är väl talar långsamt o vänliga o trygga eller något, tror jag.
Själv tänker jag väl bara på det där med att tala lite långsamt. Skygga däremot vettefasiken, med all den där spriten borde det ju ordna sig.
Folk med dunjacka har det nog för de tycker det är snyggt.
Varför går ni ens ut när det är så svinkallt där uppe? :D
När jag var uppe i Norrland i sommras så uptäckte jag att norrlänningar slåss hela tiden och överallt. Eller ja de flesta slogs väl inte utan stod och förolämpade varandra("din jävla sill") och väntade på att den andre skulle göra det första steget.
Blev själv påhoppad av ett fyllo som var skitarg på mig för att jag inte kunde berätta i vilken port han skulle in.
Sen så upptäckte jag att tjejerna bastar ut oss killar, dom kan hugga ved och dom gillar att grilla falukorv över öppen eld.
Ska garanterat åka tillbaka i sommar!
Folk här nere i uppsala tror att jag tar skotran till skolan
en skoter!
två skoters
tri eller flera skotran :nono:
Jag undrar varför alla jävla idioter till stockholmare flyttar upp hit, trots att de inte har något här att göra? Aldrig träffat en trevlig stockholmare, sluta skicka hit alla idioter, de passar bättre hos er. :(
Det heter börs (inte plånbok)
Det heter sockar (inte strumpor)
osv... Som är obligatoriskt efter varje fråga, hur gjorde du det som?osv.
Sen la jag märke till att min gode vän Jompi i Boden har för vana att vränga gör-ordet lite lustigt. ex. Han ringer "Tjena, vad gjååår du?" :D
till sist! Vad är det som är svårt i den här meningen? "De blint na bårda de"
Jag har en fråga: Varför är ungdomarna i städerna så jävla blåsta?
man behöver inte gå speciellt långt söderut heller för att hitta dom...
och varför är ni/dom (ungdomarna) så brydda om mode. Våra värsta fjortisar är ju ingenting jämfört med era "normala" ungar :D
Och sen tycker jag det är sorgligt att barn på ett dagis i stockholm ritade fiskpinnar när de skulle rita en fisk *screwy*
Jag har en fråga: Varför är ungdomarna i städerna så jävla blåsta?
man behöver inte gå speciellt långt söderut heller för att hitta dom...
och varför är ni/dom (ungdomarna) så brydda om mode. Våra värsta fjortisar är ju ingenting jämfört med era "normala" ungar :D
Och sen tycker jag det är sorgligt att barn på ett dagis i stockholm ritade fiskpinnar när de skulle rita en fisk *screwy*
Att ni inte är så brydda om mode var något jag märkte från mitt besök i sommras. Men det var bara till fördel för mig, jag har aldrig någonsin haft så mycket flickor efter mig :D
mangemani
2005-03-26, 21:31
det där med mode håller jag med om.
det är nästan som en mode föreställning,märkes kläder vart man än vänder sej.
om folket i söder har fördommar mot oss,det har jag ingen aning om,men jag kan garantera att vi norrläningar har det mot er ;)
victor_n
2005-03-26, 22:32
som sthlmare e man nog hatad av både skåningar och norrläningar :booty:
förstår bara inte varför man får snea blickar när man pratar me sthlm dialket i malmö *screwy* känns som att man pratar skit om skåningar bara man säger hej :MrT:
mini_Arnold
2005-03-26, 22:33
Jag hatar dig inte victor men jag är iof sig en bara en skånsk blatte :)
Vad tycker ni om malmöbönder där?
som sthlmare e man nog hatad av både skåningar och norrläningar :booty:
förstår bara inte varför man får snea blickar när man pratar me sthlm dialket i malmö *screwy* känns som att man pratar skit om skåningar bara man säger hej :MrT:
Haha känner igen det där ibland. Bor själv i Blekinge, och här verkar man definitivt inte gilla stockholmare :furious:
Det beror väll på om man bor i en stad eller inte! I umeå är det riktigt gott om invandrare. Jag bor 5mil utanför umeå, och på min skola går det bara två negrar och dem är adopterade!
Har dem?
ååh vad kojekt du skjivej.. tjihii..det vaj min föjdom.
Det beror väll på om man bor i en stad eller inte! I umeå är det riktigt gott om invandrare. Jag bor 5mil utanför umeå, och på min skola går det bara två negrar och dem är adopterade!
Är inte det där mer ett småstadsfenomen än ett norrlandsfenomen?
Jag har fördomar mot skåningar.
allan
Va f*n?
//Jörgen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.