handdator

Visa fullständig version : Hål i tänderna?

tegel
2004-10-16, 14:20
Hallå, undrar om ni har problem med mycket hål i tänderna på grund av många måltider (om man exempelvis äter var tredje timme) och proteindrinkar med druvsocker i?

King Grub
2004-10-16, 14:27
Ett hål de senaste femton åren. :thumbup: En god munhygien håller tänderna hela. Har man inte tillgång till tandborste och tandkräm kan man tugga ett xylitolsötat tuggummi efter målen som neutraliserar PH-halten i munhålan. Efter druvsockerdrinkar sköljer man munnen med vatten; överhuvudtaget är dessa lindrigare för tänderna än t ex en kola som ligger i munnen en kvart, eftersom man dricker ner dem så fort. Om man inte går och småäter på saker mellan målen tar saliven oftast hand om de små angrepp som bildas på tandemaljen.

Johan
2004-10-16, 15:09
Jag funderar nästan på att börja bortsta tänderna efter varje måltid nu när tandvården inte är gratis längre, blev lite mörkrädd när syrran kom hem med räkningen efter hennes senaste besök.
Efter varje måltid är kanske lite överdrivet att borsta men 3-4 gånger om dagen inkl. morgon och kväll ska jag nog testa.

Rataxes
2004-10-16, 15:20
Iofs bara ätit 5-6 ggr per dag i knappt ett halvår, men har aldrig haft ett hål i hela mitt liv, trots att jag emellanåt slarvar rätt ordentligt med tandborstningen. Goda gener kallar vi det, farsan äter riktigt tandovänligt och borstar tänderna ett fåtal ggr i månaden men har ändå inte haft några hål på 30 år :D

Yankeee
2004-10-16, 15:24
Jag funderar nästan på att börja bortsta tänderna efter varje måltid nu när tandvården inte är gratis längre, blev lite mörkrädd när syrran kom hem med räkningen efter hennes senaste besök.
Efter varje måltid är kanske lite överdrivet att borsta men 3-4 gånger om dagen inkl. morgon och kväll ska jag nog testa.

Borsta inte för mycket, det sliter på tänderna. Du kan ju iof strunta i tandkrämen. Men då känns det ganska värdelöst :)
Jag kör tuggummi efter allt som stoppas i munnen.

Johan
2004-10-16, 15:43
Jo jag vet att för mycket borstning kan slita på emaljen eller nått men 3-4 borde den hålla för, eller?

Langster
2004-10-16, 15:57
Jag borstar tänderna en gång om dagen och tuggar nästa aldrig tuggummi. Jag har aldrig haft ett enda hål. Trots att jag äter 6-9 ggr om dagen och konsumerar stora mängder läsk. Jag tror att det har mer med typ saliven och sånna saker som man inte kan påverka att göra än hur ofta man borstar och tuggar tuggummi.
Men, jag tror det är mycket viktigare att borsta tänderna väldigt noga än att borsta dem ofta. För mig tar det ca 5 minuter på morgonen.

hallar
2004-10-16, 16:04
Pratade med farsan om det hær med att borsta tænderna ofta och om det kunde slita ned tænderna. Han kom med sin gamla vanliga, jag har varit tandlækare i 40 år och har aldrig sett någon slita ned sina tænder av tandborstning. Korrekt borstning dvs.

Cirkulernade rørselser och inte enbart emot tandhalsarna ær det som gæller. Du bortstar tænderna af två orsaker.

1 tilsætta flour --> motverka karies
2 Mekaniskt avlægsna plack (gamla matrester, bakterier osv).

Sjælv borstar jag tænderna ofta med en hyfsat mjuk tandborste. Brukar skølja munnen och borsta snabbt efter min PWO shake. Brukar æven ha med tandborste till plugget, tycker att det kænns skønt att borsta tænderna efter jag ætit något.

Så borsta på ni bara!

Callister
2004-10-16, 16:44
Jag glömmer jämt men har inte hål, har alltid små hål som tandläkaren säger kommer laga sig själv, och de gör det. :smokin:

HenrY
2004-10-16, 17:01
ni som har "stark" saliv, var glada!
Själv har jag helt värdelös..:(
Själv ska jag börja köra med tuggummin efter varje måltid, hoppas det hjälper!

King Grub
2004-10-16, 17:08
Själv ska jag börja köra med tuggummin efter varje måltid, hoppas det hjälper!

Använd inte Hubba Bubba bara. http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/eek10.gif

Allan
2004-10-16, 17:08
Enligt tandkirurgisk expertis på Danderyd o Eastmaninstitutet m fl kan jag berätta att karies skapas av anlag i större utsträckning än man kunde tro. Undertecknad har alltid skött sina tänder föredömligt, men ändå haft en jävla massa hål. Har man taskiga tänder ska man sköta dem men enbart manisk tandborstning och olika dentalprodukter räcker inte. Man ska välja rätt föräldrar också.

allan

z_bumbi
2004-10-16, 17:14
Men, jag tror det är mycket viktigare att borsta tänderna väldigt noga än att borsta dem ofta.

Verkar väldigt logiskt när man tänker på saken.

Pecca
2004-10-16, 17:22
mycket beror på hur PH-värdet på salivet är... ett surt PH-värde dödar lättare bakterier/svårare att överleva.

Man ska tänka på att alltid ha ett extra mjukt blad, man kan inte borsta sönder emaljen på tänderna, det är den hårdaste benbiten på kroppen om jag inte missminner mig... däremot så kan man borsta sönder tandköttet... därför ska man ha ett extra mjukt blad... använda cirkelformade rörelser o borsta på tandköttet... inte på emaljen.

Blöder tandköttet är det inflamerat, då borstar man mera där helt enkelt....

ett tips är att använda flour efter tandborstningen samt tandtråd mer eller mindre dagligen...

felet många gör med är att man har ett för stort huvud på tandborsten... bättre o köra junior size...

för o få bättre andedräkt så kan man borsta en hel del på tungan då det sitter en hel jäkla del skit där....

Johan
2004-10-16, 17:35
Jag vet inte hur ni hade det när ni var yngre men när jag gick i grundskolan, 1-9 så fick vi alltid besök av "flourtanten" en gång i veckan. Skölja den smaklösa smörjan i 2 min sen spotta, inte så farligt, men dom barn som har växt upp med det ska tydligen ha bäst tänder i landet, enligt statistik, kommer inte ihåg källan till undersökningen.
Floursköljning rocks!

Hades
2004-10-16, 17:39
Enligt tandkirurgisk expertis på Danderyd o Eastmaninstitutet m fl kan jag berätta att karies skapas av anlag i större utsträckning än man kunde tro. Undertecknad har alltid skött sina tänder föredömligt, men ändå haft en jävla massa hål. Har man taskiga tänder ska man sköta dem men enbart manisk tandborstning och olika dentalprodukter räcker inte. Man ska välja rätt föräldrar också.

allan
Sant. Det har väl bland annat att göra med formen på tänderna, dvs hur djupa "inbuktningarna" i dem är.

Callister
2004-10-16, 17:57
Ibland när jag köper Cola Light på Willy´s (12 liter för typ 37 kr + pant) så brukar jag dricka masssssor, det är skitdåligt för tänderna. :angel:

Min morsa borstar tänderna 3ggr om dagen men har ändå MASSA problem, och min pappa som borstar på morgonen har PERFEKTA tänder, även fast han snusar. Hoppas jag ärvt av honom. :)

Slartibartfast
2004-10-16, 18:27
Min tjej har fått för sig att man ska borsta tänderna FÖRE man äter frukost. Är inte det ganska bakfram? Det lär vara nåt hon hört av sin farsa som är läkare.

Callister
2004-10-16, 18:31
Min tjej har fått för sig att man ska borsta tänderna FÖRE man äter frukost. Är inte det ganska bakfram? Det lär vara nåt hon hört av sin farsa som är läkare.
Det är säkert bra att göra det innan också, man har väl samlat på sig lite snusk under natten och sen om man går på frukosten (mer krafs) utan att han rengjort det gamla kanske det blir värre? :thumbup:

Gissning

Cupofcoffee
2004-10-16, 18:34

Det sade min tandläkare också, men hon snackar så mycket skit. :D

Dels ska inte gröten smaka pepsodent. Dels kan jag inte tro att det klättrar in skit i munnen när jag sover.

Och om det nu faktiskt gör det så får det banne mej hänga kvar tills jag ätit färdigt. :eating:

King Grub
2004-10-16, 18:37
"The best times to brush your teeth are before breakfast and last thing at night before you go to bed.

Eating and drinking naturally weakens the enamel on your teeth, and brushing straight afterwards can cause tiny particles of enamel to be brushed away. It is best not to brush your teeth until at least one hour after eating."

British Dental Health Foundation.

christian
2004-10-16, 19:18
Jag har alltid borstat mina tänder två gånger om dagen. Efter frukost och innan sängen.

Aldrig haft ens tillstymmelse till hål.. :thumbup:

zam
2004-10-16, 20:04
Hallå, undrar om ni har problem med mycket hål i tänderna på grund av många måltider (om man exempelvis äter var tredje timme) och proteindrinkar med druvsocker i?

Ätit var tredje timme i snart 15 år och har aldrig haft en antydan till hål.

henke1001
2004-10-16, 21:06
vad kan ett tandläkarbesök gå på då?

jim
2004-10-16, 21:32
Jag vet inte hur ni hade det när ni var yngre men när jag gick i grundskolan, 1-9 så fick vi alltid besök av "flourtanten" en gång i veckan. Skölja den smaklösa smörjan i 2 min sen spotta, inte så farligt, men dom barn som har växt upp med det ska tydligen ha bäst tänder i landet, enligt statistik, kommer inte ihåg källan till undersökningen.
Floursköljning rocks!

det gäller iaf inte min farsa :rolleyes:

aliquis
2004-10-16, 23:11
vad kan ett tandläkarbesök gå på då?
undersökning en 3-400kr, inkl någon enklare lagning runt 1000kr, uppåt till hur mycket som helst ;D

Borstar man före frukost får man ju även bort bakterierna som kan jävlas med frukosten, den effekten missar man ju om man borstar efter, och så det där med att en del mat gör emaljen mjukare.