handdator

Visa fullständig version : glass efter gymmet?

mallex
2004-10-15, 22:19
Tjenare jag undrar bara om glass är bra att trycka i sig efter ett hårt tärningspass som snabba kolhydrater? Ingen light glass bara vanlig hederlig glass.
Har sett någonstans att man inte ska äta mjölk produkter direkt efter gymmet vet inte anledningen eller om det stämmer någon som har ett givande svar?

JLL
2004-10-15, 22:23
Tjenare jag undrar bara om glass är bra att trycka i sig efter ett hårt tärningspass som snabba kolhydrater? Ingen light glass bara vanlig hederlig glass.
Har sett någonstans att man inte ska äta mjölk produkter direkt efter gymmet vet inte anledningen eller om det stämmer någon som har ett givande svar?
Glass är helt värdelöst att äta som snabba kolhydrater eftersom dom är långsamma.

Whey
2004-10-15, 22:45
Det enda som skulle kunna passa är isglass. Men då får du se till att ha en proteindrink till också!

Annars kanske man kan testa att göra någon sorts isglass av hela återhämtningsdrycken... Möjligt att det fungerar.

Har även för mig att jag läst någonstans att man skall kunna blanda prottepulvret i kesella och frysa för att få något glassliknande - men kesellan innehåller ju långsamma kolisar så det är inte att rekommendera direkt efter träning. I alla fall inte i återhämtningssyfte.

Frazze
2004-10-15, 22:47
Ett glassrecept som funkar helt okej är att ta 5-6 äggvitor, vispa dem VÄLDIGT hårt, alltså mer än poröst, blanda i ett gott proteinpulver och kanske ltie sötningsmedel, frys in. Ät.

Beast
2004-10-16, 02:44
Varför inte druvsocker elelr maltodextrin? Fett mycke bättre och lättare/snabbare att få i sig rätt mängd.
Och självklart proteinaren.

King Grub
2004-10-16, 07:41
Fett och laktos och långsamma kolhydrater och långsamt protein. Det sämsta alternativ som finns, med andra ord, eller nära nog.

Sverker
2004-10-16, 12:56
Lite bättre är fruktsorbe´. Sött, kallt och slikigt.

Nästan inget fett men mest vanligt socker och lite fruktjuice.

Big_Vik
2004-10-16, 14:43
kapar efersom det handlar om nästan samma sak: jag undrar, kan man använda pepparkaksdeg som snabba carbs efter work-out? (jul snart) :D

King Grub
2004-10-16, 14:44
kapar efersom det handlar om nästan samma sak: jag undrar, kan man använda pepparkaksdeg som snabba carbs efter work-out? (jul snart) :D

Det är så mycket fett i den att GI:t är lågt.

Dessutom: allt som är baserat på strösocker är rent dåligt i jämförelse med maltodextrin/druvsocker efter träning. Är det dessutom i fast form är det ännu sämre.

kal_erixon
2004-10-16, 14:47
låter som man får ont i magen då...

mallex
2004-10-16, 23:27
Hmm ok då får jag sluta med det. :smash:
Men då kommer vi till nästa grej.
Om kolhydrater och allt är långsamt är det bra att äta glass tex mellan måltid för att få i sig lite mer näring?

King Grub
2004-10-17, 07:28
Om kolhydrater och allt är långsamt är det bra att äta glass tex mellan måltid för att få i sig lite mer näring?

Nej, det är det inte. Glass är aldrig "bra". Vill man ha glass äter man det i alla fall. ;) Behöver du mer näring är det naturligtvis bättre med glass än ingenting, men sämre än om du baserat målet på bra livsmedel.

Sverker
2004-10-17, 07:35
För ett par år sedan på Kolozzeum var det några som tryckte ner pepparkakor innan träningen. :D

Det är nog inte helt fel. Pepparkakor innehåller bikarbonat och får du ut bikarbonatet i blodet kan det buffra upp mjölksyran i träningen. Teoretiskt alltså.
Det finns studier där 400 meters löpare fått i sig rätt stora doser bikarbonat och därefter lyckats pressa mjölksyratröstekln något under loppet och fått bättre tid.

Eftersom alla kör med träningdrink innan träningen så ser jag inga problem med att göra en egen pepparkaksdeg på vetemjöl, sirap, socker, ingefära, kanel, kryddnejliga och rejält med bikarbonat. Blanda i precis så lite rapsolja så att degen blir smidig :eating: