handdator

Visa fullständig version : Behövs kolhydrater för att bränna fett?

Glen
2004-10-15, 14:03
Fan, jag håller på att spamma sönder den här forumdelen....

Är mängden kolhydrater korrelerad till hur villig kroppen är att bränna fett?berätta gärna varför också om ni känner för det...

Callister
2004-10-15, 16:00
Nej det är det inte, in så som du menar det (antar jag)

Styx
2004-10-15, 18:51
Kanske inte korrelerad men kolhydrater behövs för att förbränna fett.
För att fett ska kunna förbrännas i citronsyracykeln krävs det att det finns kolhydrater som kan bilda oxaloacetat som driver citronsyracykeln. Finns inte det kommer fettet att bilda ketonkroppar istället. Men detta sker bara när man i princip inte äter några kolhydrater alls. Och det var nog inte så du tänkte?
Man kan ju också se på det så att när du äter kolhydrater åker insulinet upp och detta hämmar fettförbränningen.

Ulf A Big
2004-10-15, 19:37
Kanske inte korrelerad men kolhydrater behövs för att förbränna fett.
För att fett ska kunna förbrännas i citronsyracykeln krävs det att det finns kolhydrater som kan bilda oxaloacetat som driver citronsyracykeln. Finns inte det kommer fettet att bilda ketonkroppar istället. Men detta sker bara när man i princip inte äter några kolhydrater alls. Och det var nog inte så du tänkte?
Man kan ju också se på det så att när du äter kolhydrater åker insulinet upp och detta hämmar fettförbränningen.
Jag tror att du behöver fundera ett varv till och återkomma med lite logik och inte teser som slutar i intet....
Keep Working

King Grub
2004-10-15, 19:42
:confused:

Då kan ju du förklara hur det ligger till...

Ulf A Big
2004-10-15, 19:50
:confused:

Då kan ju du förklara hur det ligger till...
Det har redan förklarats i tråd efter tråd i det här forumet och inte minst i din utsvävning om deffen :cool:

Monoxide
2004-10-15, 20:11
Jag tror att du behöver fundera ett varv till och återkomma med lite logik och inte teser som slutar i intet....
Keep Working

Som jag har förstått det (men det skall tilläggas att jag inte är direkt påläst om kroppskemi) så fungerar det precis så som Styx skrev.

Sverker
2004-10-16, 07:34
Keep Working

Styx svarade allmänt på Glens fråga. För mig är svaret logiskt och på en lagom nivå för att komma vidare med fler frågor i tråden om kolhydraterna korrelerade till fett.

Vad är din logik som jag inte ser Ulf A Big ?