Visa fullständig version : Mat som gör skiten hårdare?
En sån där härligt befriad tråd.
Finns det något som gör magen hårdare? Skiten är degig och dann och det blir ofta att man måste ha en toalett fortare än normalt. Har hört att kanel ska vara bra men annars så har jag sökt som en tok. The funkar också jättebra för mig men där går det för bra (blir tvärstopp)! Skall sägas att anledning till mitt problem är att jag har irriterad tjocktarm, finns ej någon "Medecin" för det så att säga.
Inte på mig inte...varje gång jag käkar det får jag en skitattack modell hiroshima :cryout:
hmmmm då får du experimentera lite, du reagerar troligen itne som alla andra. :(
Jag har något i bakhuvudet om att en kolhydratrik kost ger fasta "grejer". Ligger du lågt på kolisar och högt på protein och fett? Taskigt med fibrer kanske? Har du blivit känslig för gluten? Då kan man tydligen få riktig rännskit.
King Grub
2004-10-14, 18:32
Avslagen coca-cola.
Avslagen cola är rena medecinen
Var inte riktigt detta jag var ute efter men man får väl hoppas att det går över (det gör det på vissa)
SixtenStolpskott
2004-10-14, 18:50
F-i-b-r-e-r!
Grovt bröd, All-bran och mycket öl.
Ölen är mest för själen :D
Fibrer gör faktiskt inget bra för mig, blir redigt lös i magen om jag äter fiberrik kost. Men det kan nog bero på de mängder jag stoppar i mig.
nordland
2004-10-14, 19:47
Ost!....
ivandrago
2004-10-14, 20:24
Avslagen coca-cola.
Vad är det i just avlsagen cola som gör magen hårdare? Går det att göra någon hemmagjord nyttigare version med liknande effekt?
blåbär
Nej, nej, nej! I alla fall inte vilka blåbär som helst:
- Torkade blåbar och blåbärssopppa = stoppande
- Färska och förmodligen även frysta = lösande (i stora mängder verkligen rännskitebefrämjande)
physique
2004-10-14, 22:31
Jag har själv haft problem med magen ett jävla tag. Det är otroligt jobbigt och genant när man sitter i skolan och magen knorrar och mullrar som ett tröskverk. Mina problem minskade iaf drastiskt när jag slutade dricka mjölk och äta gröt. Vet inte om det är en eller båda av dessa faktorer som hjälpte.
Käkar pasta och kyckling på morgonen nu :thumbup:
Jag är tveksam till om avslagen Cola verkligen har en stoppande/reglerande effekt på en orolig mage. Att man rekommenderar det vid magsjuka av olika slag trodde jag mer handlade om att det är en "bra" (observera citationstecknen INNAN du skriver ett ilsket svar om att Cola bara är socker ...) vätskeersättning när man förlorat/förlorar en massa vätska och energi; den sköna föreningen av socker och koffein är i regel lätt att behålla, är lättdrucket (annars kan man ju i det tillståndet bli äcklad av det mesta) och får en att känna sig lite piggare. Att man bör dricka den avslagen beror på att en massa kolsyra kanske inte är vad en magsjuk mage drömmer om (man brukar vara rätt medveten om sin magsyraproduktion redan en sur dryck förutan ...). Gillar man inte cola går det bra med annan avslagen läsk (vätska + socker) eller för den delen avslagen vichy (vätska + lite salter). Men, som sagt, jag har bar hört det rekommenderas vid akut magsjuka, inte vid konstant orolig mage, typ colon irritabile eller något.
Te är annars stoppande, särskilt för en "ovan" mage, däremot bör man kanske undvika kaffe. Nikotin är heller ingen hit.
Tolkia, åfan :) där lärde man sig något nytt!
Cocacola brukar man ju ta som magsjuk, trodde alltid att det användes för att ta död på eventuella otrevligheter. :D
Alla former av vattenbindande fibrer borde väl skapa fastare avföring?!
Ägg har en bromsande effekt.
Mina kära bakteriedrycker är också bra för många, Proviva Shots, Docidus osv
För mycket fibrer är inte bra, för lite är inte bra och fel sorts fibrer är inte bra så det får man testa själv vad man tål och inte tål.
King Grub
2004-10-15, 08:17
Ägg har en bromsande effekt.
Inte för mig! :D
Kollat upp om det handlar om laktos- eller glutenintolerans?
Monoxide
2004-10-15, 11:23
Kollat upp om det handlar om laktos- eller glutenintolerans?
:thumbup:
För är det något du inte vill ha så är det långt framskriden Celiaki (Glutenintolernans).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.