handdator

Visa fullständig version : en fråga...

MacDaBig"O"
2004-10-14, 10:44
om man tar grovt bröd till sin vassledrinkk på morronen,tas vasslet upp långsammare då? är detta en dålig kombination eller?

Johan
2004-10-14, 11:09
Nej det är det inte.
Grovt bröd med lågt GI ska du satsa på, äter du inga kolhydrater till vassledrinken så oxideras en del av den till glukos tror jag.
Lite osäker på det, men om du söker så hittar du flera trådar om samma ämne.

King Grub
2004-10-14, 12:56
Lite osäker på det.

Det behöver du inte vara, därför att det stämmer bra. Atta bara äta rent protein är i princip bortkastat.

Yankeee
2004-10-14, 13:44
Det behöver du inte vara, därför att det stämmer bra. Atta bara äta rent protein är i princip bortkastat.

Även om man dricker sin drink 20-30 min innan man äter sin frukost?

King Grub
2004-10-14, 13:48
Även om man dricker sin drink 20-30 min innan man äter sin frukost?

Javisst. Jag har aldrig rekommenderat vassle innan frukost utan kolhydrater. Någonting kolhydratrikt till är ett måste. Det var innan mjölkprodukter jag rekommenderade, och det var dessutom innan den nya studien som visade att vassleupptaget inte saktades ned av kasein. Hade man inte mjölkprodukter i frukosten rekommenderade jag inte någon drink före frukost då heller, utan tillsammans med den. Nu... nu finns det ingen anledning alls att dricka den före frukost, om inte denna tar så lång tid att tillaga att man inte kan vänta utan katabolpanik. ;) Men även då bör man givetvis äta något kolhydratrikt till.

Använder du ett långsamt vassleprotein spelar det säkert ingen roll, eftersom aminosyreutsöndringen kanske inte toppar förrän efter en timme, men onödigt är det i alla fall att slösa bort proteinet.

Yankeee
2004-10-14, 13:55
Men om vi säger såhär då :)
Det är inget som blir sämre av att man tar sin drink lite innan?
Jag har ingen överdriven lust att äta direkt, då tar jag en drink direkt istället och väntar lite med frukosten. Då kan jag även äta mer till till frukost, om jag slipper ta drinken till.

Men man bör ändå ha någon form av kolhydrater tillsammans med drinken?
Det enda jag kommer på direkt jag kan använda mig av är druvsocker, och det är ingen höjdare. Men det kanske räcker med 30 gram eller så?

King Grub
2004-10-14, 13:58
Det är inget som blir sämre av att man tar sin drink lite innan?

Att du får i dig mindre protein, eftersom en del kommer att oxideras till glukos? Om du inte äter kolhydrater till, förstås. Då är det ju en frukost i miniversion. Det blir ett mål extra, helt enkelt. Inget direkt fel med det.

Ja.

Det enda jag kommer på direkt jag kan använda mig av är druvsocker, och det är ingen höjdare. Men det kanske räcker med 30 gram eller så?

Nej, det är verkligen ingen höjdare. Långsamma skall det vara, åtminstone någorlunda. Mängden räcker säkert.

Johan
2004-10-14, 14:03
Men om vi säger såhär då :)
Om du känner att det blir för mycket med drinken till frukost så kanske du får minska ner på frukosten lite och lägga till dom kalorierna du tar bort till en annat mål senare på dagen.
En vassledrink innehåller ju faktiskt en del kalorier som man får räkna in i måltiden innehåll.
Personligen så brukar jag inte räkna kalorierna för varje måltiden utan går efter regeln, har jag svårt att få i mig all mat så innehåller den måltiden för mycket mat.
Men det bygger både på att jag vill gå ner i vikt och att jag inte gillar att bli proppmätt.
I alla fall så tycker jag du borde äta kolhydrater till vasslen, och då långsamma, inte druvsocker.

Yankeee
2004-10-14, 14:05
Nej, det är verkligen ingen höjdare. Långsamma skall det vara, åtminstone någorlunda. Mängden räcker säkert.

Mjo, men vad finns det för långsamma som man kan blanda ner i drinken?
Fruktos, och det är ingen höjdare det heller. Havregryn går ju också, men det är inte gott. Får fundera på detta..

Edit: Juice, skulle det fungera, visserligen fruktos där också, men det är kanske lite bättre än ren fruktos?

King Grub
2004-10-14, 14:06
Mjo, men vad finns det för långsamma som man kan blanda ner i drinken?

Varför måste det vara pulver i drinken? Frukt i dess naturliga form? En brödskiva eller två?

Yankeee
2004-10-14, 14:12
Varför måste det vara pulver i drinken? Frukt i dess naturliga form? En brödskiva eller två?

För att jag inte vill äta något "fast" direkt. Om jag ska äta bröd så skulle jag lika gärna kunna äta den riktiga frukosten direkt.

För att svara på Johans inlägg samtidigt:

En av anledningarna till att jag gör på detta viset är att jag har väldigt svårt att få i mig tillräckligt med energi. Jag kan inte äta mer senare, eftersom jag redan äter varannan timme efter frukosten och träningen. Visst kan jag slurpa rapsolja, men hur gott är det? Det enda stället förutom innan frukost som jag kan trycka in ett mål är under arbetstid, men jag har verkligen ingen lust att springa omkring med mat i magen.