Visa fullständig version : Protein och magkatarr
Efter ett experimenterande med min bråkiga mage har jag tragiskt nog upptäckt att det som minskar svullnaden mest är att äta så lite protein från fisk, kött, kyckling osv som möjligt. Tyvärr går det här inte så bra ihop med träningen och jag är skithungrig hela tiden i princip. :( Vad göra?
Efter ett experimenterande med min bråkiga mage har jag tragiskt nog upptäckt att det som minskar svullnaden mest är att äta så lite protein från fisk, kött, kyckling osv som möjligt. Tyvärr går det här inte så bra ihop med träningen och jag är skithungrig hela tiden i princip. :( Vad göra?
Äta bönor, linser mjölk m.m. Finns massor av annat att välja på :thumbup:
Kanske inte optimalt, men det går! det är precis det jag baserar det mesta av mitt proteinintag på (bulk). Funkar utmärkt, kommer enkelt upp i 250g+ protein! Fast då har jag ganska högt matintag i allmänhet.
Jag vet precis hur du har det, tyvärr!
Så här gör jag iaf: Om man tänker att dag 1 är när magen är RIKTIGT dålig: käkar bara flytande mat, soppa, kräm, fil- U name it. Detta gör jag i princip till magen är helt lugn- allt mellan 2-7 dagar. Det trevliga är att pga att den flytande maten nästan bara består av kolhydrater så orkar i af jag köra rejält med kardio! Jag tycker att den träningen faktiskt minskar aptiten ngt, jämfört med om man bara kört flytande mat och INTE tränat. Jag tränar exemeplvis cykling 1-2 timmar per dag, nästan varje dag...
Sedan (när magen är hyfsat lugn) har jag några "matträningsdagar": kokta grönsaker, keso, mjukt bröd med inte alltför mkt fibrer ( är man GI-galning kan man ju ha ex ganska mkt keso eller mjukost på mackan så slipper man oroa ihjäl sig :D ): Ibland äter jag kyckling dessa dagar, det funkar ibland och är givetvis beroende av hur mkt man tar! Kokt ris och potatis funkar åxå.
Den proteinkällan som fungerar bäst för mig är mjölkprotein (EJ kesella, av ngn anledning är det rena döden för mig!) samt löskokt ägg.
Kan säga att när min mage klappar ihop (vilket vanligtvis sker var 4-5 vecka... :( ) så är det när jag av sociala skäl inmundigat exempelvis kött, bönor, linser, grovt bröd etc.
Det är givetvis jättesynd att man som ganska hårt tränande inte kan äta en optimal träningsanpassad kost. Men det är ju givetvis bättre att äta det man KAN och försöka träna, än att typ inte äta alls och ligga hemma och deppa (vilket jag gjorde förut när magen trasslade)
Gällande hungern är väl mitt största tips ökad kardioträning. Det kanske låter skumt, många verkar ju bli hungrigare av att träna mer. Men det funkar för mig så...
Hälsn Nadja
Bump!
Jag har efter lite dietmässiga tester fram och tillbaka upptäckt att jag blir jätterisig i magen när jag äter en kost med främst kött/fisk/fågel och grönsaker. Fiberrika (eg. främst olösliga fibrer) varor gör definitivt inte saken bättre.
Tarmarna slås helt ur spel och jag blir förstoppad, gasig och uppblåst/spänd över magregionen.
Självklart har jag hållit mig till en balanserad kost vad gäller mängden prot/fett/kolh, men kolhydratdelen har jag mest baserat på mer fiberrika matvaror för mättnadens skull.
Sedan en tid tillbaka har jag istället börjat komplettera mer med tex vitt bröd, nudlar, vanlig pasta, vitt ris och liknande, och magen/tarmarna mår nu mycket bättre.
Det är svårare att få ihop det kalorimässigt på det här sättet, ser inte fram emot min kommande deff nästa år, men att ha en fungerande mage känns mycket viktigare.
Är det fler som har upplevt samma bekymmer?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.