Visa fullständig version : Behöver lite respons på mat...
gajo fino
2004-10-13, 15:20
Har styrketränat i några år nu (oseriöst) och har nu fattat kostens betydelse. Men jag har inga direkta kunskaper vad som är bra och vad som är dåligt, förutom de allra vanligaste, typ att man ska äta var tredje timma och att snabbt protein ska intas direkt efter passet och långsamt ska intas dryga timmen efter... Tror att det ska vara så här iaf. Men så här ser mitt ungefärliga matschema ut:
Detta är vad jag ska äta idag...
Frukost:
kl 10.00 Allbran med mjölk, 2grovtbröd med 1stekt ägg, och banan.
Mellanmål
Kl 13.00 grovt bröd m stekt ägg
Träning
Kl 14.00 Träning, Före: Kreatin, efter: Proteindrink och Kreeatin
Middag
Kl 16.00 försöker äta mycket kött, med grönsaker och typ, pasta ris, potatis med hyggligt långsamma kolhydrater
Kvällsmat
19.00 macka med ost o skinka
Mitt mål är att gå upp ca 10 kilo så snabbt som möjligt från 70 till 80.
Då får du nog äta det dubbla skulle jag gissa på....
Lägg in ett mål efter kvällsmaten om det är möjligt.
nubben81
2004-10-13, 17:00
hmm..och framförallt ska man nog äta lunch också...
gajo fino
2004-10-13, 20:04
Nån som kan tipsa om nån sida som beskriver vad man ska äta och hur mycket när man bulkar? Helst ska det vara konkreta tips om vilka rätter om är passande. Alltså INTE bara en massa siffror om hur mycket protetin, kolhydrater mm man ska stoppa i sig. Man vill ju gärna lägga på sig så lite fett som möjligt.
King Grub
2004-10-13, 20:08
Nån som kan tipsa om nån sida som beskriver vad man ska äta och hur mycket när man bulkar?
Exakt samma sak som vid deff, fast i större mängd. Räkna ut din energiförbrukning och lägg dig på ett litet överskott i stället för underskott. Livsmedlen bör vara desamma.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
kal_erixon
2004-10-13, 21:02
men varför äte flingor till frukost om man satsar på att gå upp 10 kilo?
ät gröt
gajo fino
2004-10-13, 21:39
Kollade lite på Uppladdningen.nu, vad ska jag lägga tiden jag är nere på gymmet? Kanske en dum fråga, men e man en nybörjare så e man! :cool:
Jag har en enda fråga: Varför? Det finns absolut ingen poäng med det. Ät lite mer energi än vad du gör av med så kommer träningen att gå skitbra! För träningen kvittar det fullständigt om du ligger 10 kcal plus eller 1000 kcal plus. Den enda skillnaden är att du kommer att bli FET av det senare alternativet! Det har många negativa följder.
När jag började ta träningen mer seriöst gjorde jag exakt det misstag du är på väg att göra: Åt alldeles för mycket. Jag gick upp 15 kg på åtta månader, dvs. låg ca 500 kcal plus varje dag. Hela tiden tyckte jag att det var skitroligt, för jag blev både större och starkare. Men en vacker dag tittar man sig i spegeln och funderar över vad i helvete som har hänt. En deff är det enda alternativet. Och under en deff bygger du garanterat ingen massa, så det är alltså rätt bortkastade månader ur den synvinkeln.
Idag väger jag 84, vilket är 7 kg mindre än vad jag maximalt gjort och 11 kg mer än när jag började träna för ca 27 månader sedan.
EDIT: Tänk på att du maximalt kan lägga på dig runt 2-3 kg muskelmassa per år. Men då ska du träna och leva RIKTIGT bra! Tänk på det när du funderar på att "gå upp 10 kg"... ;)
gajo fino
2004-10-13, 23:24
Ok.. tackar, en lärdom rikare... men frågan återstår... var ska tiden på gymmet ligga (när jag räknar ut mitt energibehov på upplägget.nu)?
King Grub
2004-10-14, 06:36
Ok.. tackar, en lärdom rikare... men frågan återstår... var ska tiden på gymmet ligga (när jag räknar ut mitt energibehov på upplägget.nu)?
Något som motsvarar ansträngningsnivån och energiförbrukningen på ett ungefär.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.