handdator

Visa fullständig version : Min kost

Tjuckot
2004-10-13, 13:21
ok, skulle vilja höra lite åsikter på om min kost ;) Nu är jag inte helt manisk och har räknat ut kcal osv, utan detta funkar någorlunda bra för mig, då jag går ner i vikt. Men vad jag är ute efter är om det är helt åt helvete och förbättringar osv.

Lite fakta först kanske.

Ålder: 18 (snart 19)
Längd: 173 cm
Vikt 77.7 kg (morgonvikt imorse, gått ner stadigt på det senaste)

Tränar styrka ca 3 ggr i veckan, försöker sedan träna intervall pass eller motion på annat sätt 2-3 ggr i veckan (inte samma dagar som styrka)

Iaf, min kost är väldigt ensidig men här är den ;) Sedan är den inte grundad på tider, utan jag äter med 2-3 timmars mellanrum, när jag känner mig hungrig oftast :)

Mål 1 (frukost) 80 gram parboiled ris, 80 gram lax/kyckling

mellanmål 1 Olika, grovt bröd med ägg på (ingen gula) eller macka med mjukost el dyl.

Mål 2 (Lunch) 80 gram parboiled ris, 80 gram lax/kyckling

Mellanmål 2 Olika, grovt bröd med ägg på (ingen gula) eller macka med mjukost el dyl.

Antingen blir mm2 målet före träningen, eller så äter jag ett till vanligt mål före. Det beror helt på klockan, och när jag gått upp osv, då jag alltid tränar runt kl 17-17.30.

Nu har jag äntligen igen fått in proteinpulver, så ska börja med det och dextrosour (stavning) efter träningen.

Sedan när jag kommer hem blir det oftast ett till mål.

Efter det målet så får jag se hur länge jag är uppe, då hon oftast är runt 19-20 när jag är hemma från gymmet, blir jag uppe sent så sitter man och tuggar på nånting proteinaktigt oftast :)

Det är ungefär vad jag äter ganska så konstant.
Inget godis, läsk, chips osv. Lite nötter om jag vill kosta på mig något =)
Så, vad tycker ni? för ltie fett, protein, kollisar?

Tjuckot
2004-10-13, 13:23
självklart glömde jag drickan.

Minimjölk till de mesta målen, ett eller ett halv glas minimjölk. Dricker dåligt med vatten, förrutom när jag gymmar.

Alla dessa kunskaper man fått får jag förresten tacka till kolo ;) Många bra tips och råd :D

Tjuckot
2004-10-13, 13:31
yes.. monolog här ;)

men steker all mat i olivolja för övrigt, om det spelar någon roll med fetter och så =o

emlo
2004-10-13, 14:49
Kul att det går bra med viktminskningen! :)

Några kommentarer:

* 80 g kyckling/lax låter lite i minsta laget. Jag skulle ta dubbla mängden.

*Om det bara är köttet du steker så suger det inte åt sig något fett. Därför behöver du tillsätta extra fetter. Varför inte äta gulan på äggen också?

* Efter träningen är det viktigt att du fyller på med energi - inte bara en gainer utan ett vanligt mål mat helst inom en timme efter träningen och gainern.

* Grönsaker & frukt?! Du kanske bara har glömt att skriva ner dem? ;)

Tjuckot
2004-10-13, 15:12
hmm.. jag vet inte :o
kanske det =) kan testa vid nästa matlagning att öka köttdelen då, se om det blir nån skillnad. Målet är då att gå ner mer i vikt, om jag inte var tydlig nog om det innan :p

äter mål efter träningen, tror jag skrev det? eller kanske inte? samma som de andra stora målen iaf.

Grönsaker.. mja, ibland ;) Men det är väldigt mkt mer grönt nu förtiden än förrut iaf :P

haha, jag tycker faktiskt inte om gulan, så enkelt är det :)

Är inte lax tillräckligt med fett? Trodde det fanns mkt naturligt bra fett i det?

såg det bra ut övrigt?

Karl_alfred
2004-10-13, 17:10
Är inte lax tillräckligt med fett? Trodde det fanns mkt naturligt bra fett i det?

Jo det är kanon, men 80g är som en 5 åring äter ungefär.

Tjuckot
2004-10-13, 18:28
mjo, kanske det =)
hmm, ska jag testa o ta ca 120 gram lax eller något då? uj va mycket, ja kommer o bli proppmätt :o

Frazze
2004-10-13, 20:18
Alltså. Dina ris+kyckling eller lax mål ger rätt mycket kolhydrater och sådär med protein. Dessutom, de gånger du kör med 80g ris +80g kyckling får du i dig 2.7g fett. ungefär. (protein ca. 24g, kolhydrater ca60g) Det blir lite fett det. Och, tycker jag i alla fall, mycket kolhydrater.

Tjuckot
2004-10-13, 20:32
Ok. Frazze, så vad menar du, att jag ska skära ner på riset och inte bara öka laxen? Mjo, lite lite fett kanske. Vad ska jag slänga på det hela som en bra, men nog framförallt passande fettkälla?

Brukar förresten ha på lite cremefraiche lätt eller dylikt, annars blir de så väldans torraktigt :/ Så där får man ju lite fett? inte världens bästa såklart, men smask =)

nu ska jag försöka skriva på en träningsjournal :hbang:

Frazze
2004-10-13, 20:47
Eftersom du använder olivolja i matlagningen kan du ju hälla ner en skvätt i risen när det kokar, blir smaskens. jag skulle ökat proteinkällan och minskat riset. Fast, när det är lax behöver du nog inte tillsätta så mycket fett, iochmed att laxen är lagomt fet.
Eller, som du skrv, en liten skvätt creme fraiche eller dyl.
120gram kyckling/lax och 50g ris kanske? Nåt sånt i alla fall.

edit: Kan inte stava

Tjuckot
2004-10-13, 21:11
Eftersom du använder olivolja i matlagningen kan du ju hälla ner en skvätt i risen när det kokar, blir smaskens. jag skulle ökat proteinkällan och minskat riset. Fast, när det är lax behöver du nog inte tillsätta så mycket fett, iochmed att laxen är lagomt fet.
Eller, som du skrv, en liten skvätt creme fraiche eller dyl.
120gram kyckling/lax och 50g ris kanske? Nåt sånt i alla fall.

edit: Kan inte stava

nu är grejjen att jag kokar upp så jag får kanske 2.5 liter ris åt gången ;) Så det är fruset/i kylen. Jag pallar helt enkelt inte att stå o vänta i 20 min varje dag på rishelvetet :s men nästa gång det blir storkok så häller jag i lite olja. Hur mycket på ca 12 dl okokt ris?

Nu är förövrigt träningsjournalen uppe! :D