handdator

Visa fullständig version : Svårt att somna... hjälp!!!

nordland
2004-10-12, 23:21
Som rubriken lyder, så har jag jävligt svårt att somna. Går jag och lägger mig vid 23 tiden, så är det inte ovanligt att jag ligger vaken till 04:00 för att sedan somna och panikvakna när klockan ringer 1,5h senare. När jag stiger upp känner jag mig inte trött, men senare under dagen... Oj, oj, oj, allt snurrar. Men när kvällen kommer, int fan e man trött då nä....

Så, kom med era tips, så jag slipper knalla omkring halva natten och vara katabol... ;)

Att räkna får funkar inte, för det slutar alltid med att vargen lyckas komma in i hagen och knycka några, så man får börja om hela tiden.. så det är bara att glömma..... Men kom med era "bästa sätt att somna" tips...

Mvh/N

Frazze
2004-10-12, 23:24
ZMA-tillskott sägs kunna hjälpa. Själv kände jag ingen märkbar effekt på sömnen, men för vissa verkar det vara rena dunderkuren.

ceflower
2004-10-12, 23:31
För några år sedan berättade de på Bullen att onani förbättrar nattsömnen. Själv har jag ingen erfarenhet, vidarbefordrar bara information ;)

Zipic
2004-10-12, 23:34
Något som funkar för mig är att läsa en svårsmält bok på engelska med väldigt liten text i svag belysning. ;) Men bara om boken inte är speciellt bra eller spännande. Annars kan man inte sluta läsa :D

Yankeee
2004-10-12, 23:38
En grej som fungerar för mig när man verkligen måste somna. T.ex om man börjar jobbet kl 05 och går och lägger sig 22.
"det spelar ingen roll om jag somnar eller inte, jag blir ändå utvilad om jag bara ligger här och tar det lugnt"

För mig var det tanken att jag var tvungen att somna som förstörde, stress alltså. Tänker jag så här så är det vilket som, och då somnar jag. Dock måste man tro på det också, vilket man borde göra iom att det är sant.

JustinCredible
2004-10-12, 23:42
Jag läste i Illustrerad vetenskap att man kan tänka på något enkelt fast som kräver hyffsad koncentration. Dom föreslog att man tänkte på en pingismatch och att man höll poängräkning. Om jag tänker på pingis lr fotboll somnar jag direkt. Om man ligger och tänker på att man måste somna, så somnar man iaf inte.

ceflower
2004-10-12, 23:44
Själv brukar jag läsa någon filosofisk bok innan jag ska somna.. det sover jag gott på. Just nu betar jag mig igenom Friedrich Nietzsche - Den Glada Vetenskapen. Rekomenderas!

Styx
2004-10-12, 23:45
När jag har svårt att somna har jag märkt att det alltid är pga stressen, "jag måste somna nu för att sova si och så många timmar så jag är pigg". Yankee gav ett bra tips för att motverka detta, ett annat lite tråkigare är att lägga sig tidigare så man känner att man har gott om tid att somna. Eller att läsa en bok, det funkar bra också.

nordland
2004-10-12, 23:47
ZMA-tillskott sägs kunna hjälpa. Själv kände jag ingen märkbar effekt på sömnen, men för vissa verkar det vara rena dunderkuren.

Nordland noterar: -ZMA, och en fet tråkig bok, (funkar bibeln månne)...
Gaaaahhhhh... jag vill sova.....

jakke
2004-10-12, 23:47
Som rubriken lyder, så har jag jävligt svårt att somna. Går jag och lägger mig vid 23 tiden, så är det inte ovanligt att jag ligger vaken till 04:00 för att sedan somna och panikvakna när klockan ringer 1,5h senare. När jag stiger upp känner jag mig inte trött, men senare under dagen... Oj, oj, oj, allt snurrar. Men när kvällen kommer, int fan e man trött då nä....

Så, kom med era tips, så jag slipper knalla omkring halva natten och vara katabol... ;)

Att räkna får funkar inte, för det slutar alltid med att vargen lyckas komma in i hagen och knycka några, så man får börja om hela tiden.. så det är bara att glömma..... Men kom med era "bästa sätt att somna" tips...

Mvh/N

Hade själv svårt att sova under några månader,trotts att jag jobbade mycket och tränade hårt. Det fanns verkligen inget som hjälpte då. Testade iofs inga naturläkemedel och sådan som iofs finns. Nu somnar jag på befallning(som under lumpen)
Hur är det med sömn,kaffe och sådant under dagen?
Ps.Har en sövande mattebok som säljes på tisdag!

Edit: Snacka med en läkare om inget hjälper för sådär kan du inte ha det..

Frazze
2004-10-12, 23:55
Ja! böcker såklart. Allt av Albert Camus. Finns på biblioteket. Även om man råkar vara intresserad är det så otroligt tegelstenskänsla över hans böcker.

nordland
2004-10-13, 00:00
kaffe dricker jag inte så koffeinet är det inte som håller mig vaken, och under dagen har jag ingen chans att sova då jag jobbar som badvakt, och skulle jag mot förmodan somna så är det kicken direkt....

vill egentligen inte gå till någon läkare, då de flesta här i "byn " är riktiga klåpare som skriver ut medicin till höger och vänster. De skulle garanterat ge ett recept på Stilnoct och skicka hem en.....

Krub
2004-10-13, 00:27
Tänk dig bara att det är morgon och att du måste upp till jobbet så kommer du sova som en stock :)

Jense
2004-10-13, 01:41
ta dig en whisky

Tolkia
2004-10-13, 01:56
Det låter kanske knäppt, men något som brukar funka för mig är att kliva upp - givetvis inte för nästa dag, men en stund, och göra något konkret. Lagom (d.v.s. inte särskilt) koncentrationskrävande och inte överdrivet engagerande (inga TV-spel ...); klassiker är att klistra in fotografier eller recept (de där man rivit ut och tänkt att man skall sätta in NÅGON GÅNG fast man aldrig tar sig för), fixa läsbara konvolut till sina hembrända CD-skivor, putsa skor, stryka etc. Bor man inte ensam är det smart att välja en mer stillsam och tyst aktivitet .... Efter någon timme brukar jag kunna lägga mig och faktiskt somna igen.

Fangface
2004-10-13, 03:12
*Sitt inte framför datorn för nära inpå sänggåendet.
Jag har märkt att jag får mycket svårare att somna då.

*Somnar du inte inom en timme; lägg dig på andra hållet ( huvudet där du i normala fall har fötterna ).

*Ha svalt i sovrummet.

*Glo på nå´n tråkig film. Märker du att du blir trött; släck tv:n och sov i soffan. Gå inte till sängen för då piggnar man till.

Nu bröt jag själv mot punkt 1, men go´natt... :sleep:

Garnax
2004-10-13, 04:11
bästa kuren är att ha sex precis innan man ska sova...man dånar av direkt :)

Molotov
2004-10-13, 08:53
Jag tycker du skall gå till en läkare och eventuellt få sömntabletter. Stilnoct är bra och jag har själv fått dessa tabletter utskrivna. De har en kort halveringstid, 1 - 3 tim, och man känner sig inte trött på morgonen. Studier har också visat att REM - sömnen inte påverkas. De skall givetvis inte användas under en längre tid utan under ett kortare intervall för att bryta en period med sömnproblem. Jag använder dem bara ibland när jag legat och vridit mig under lång tid och inte kan somna så tar jag en halv tablett och vips så glider man in i drömmarnas värld, de verkar snabbt! Bara vetskapen att man har tabletterna gör att man inte behöver få ångest för att man inte kommer kunna sova utan man kan slappna av bättre och behöver oftast inte ta någon tablett.
Många har en negativ inställning till sömnmedel men änvänds det på rätt sätt är det en utmärkt hjälp för kunna komma till rätta med sömnproblem.

Fangface
2004-10-13, 21:27

Jo det är det bästa sömnpiller som finns, men......"it takes two to tango".

*Flash*
2004-10-13, 21:42
Har själv haft sömnproblem i flera år men det är iaf en sak som fungerar för mig (iaf för tillfället).
Det är att jag tänker på samma sak varenda kväll när jag ligger i sängen, det jag tänker på är iaf något som med största sannolikhet inte kommer inträffa..
Sen tänker jag på det varenda natt, börjar alltid på "samma ställe" i mina tankar och om jag inte börjar tänka på nånting annat så somnar jag på en gång i princip, vilket iofs är väldigt irriterande eftersom jag då inte kan tänka ut vad som kommer hända lite senare :MrT:

Okej det där lät ju ganska virrigt men hoppas du förstår ungefär vad jag menar :)

edit: btw jag har testat lite allt möjligt som sägs göra det enklare att somna..kallt i rummet, inte sitta vid datorn/tv innan, gå ut och gå prommenad, gå upp samma tid varje morgon, inte sova på dagen, käkat sömnpiller...

Fast som sagt nu funkar det bara jag tänker på samma grej varje kväll och dessutom så har jag börjat sova mindre på nätterna och sova nån timme på dagen efter skolan bara för att testa hittills har det funkat bra iaf :thumbup:

Karl_alfred
2004-10-13, 21:44
Hur vet du de?

Zozza
2004-10-13, 21:48
Ta 1-2 ALA tabletter sista målet innan du går och lägger dig, fungerar för mig iaf :rolleyes:

nordland
2004-10-13, 22:01
Har själv haft sömnproblem i flera år men det är iaf en sak som fungerar för mig (iaf för tillfället).
Det är att jag tänker på samma sak varenda kväll när jag ligger i sängen, det jag tänker på är iaf något som med största sannolikhet inte kommer inträffa..
Sen tänker jag på det varenda natt, börjar alltid på "samma ställe" i mina tankar och om jag inte börjar tänka på nånting annat så somnar jag på en gång i princip, vilket iofs är väldigt irriterande eftersom jag då inte kan tänka ut vad som kommer hända lite senare :MrT:

Okej det där lät ju ganska virrigt men hoppas du förstår ungefär vad jag menar :)

edit: btw jag har testat lite allt möjligt som sägs göra det enklare att somna..kallt i rummet, inte sitta vid datorn/tv innan, gå ut och gå prommenad, gå upp samma tid varje morgon, inte sova på dagen, käkat sömnpiller...

Fast som sagt nu funkar det bara jag tänker på samma grej varje kväll och dessutom så har jag börjat sova mindre på nätterna och sova nån timme på dagen efter skolan bara för att testa hittills har det funkat bra iaf :thumbup:

hmm.... får testa..... Det lät ialla fall bra... :thumbup:

heltzonicka
2004-10-13, 22:08
Inte för att verkar drogliberal nu men om man absolut inte vill käka sömnpiller så kanske en liten minijoint vore på sin plats?
En lugnande cigg plus att du inte håller på tänker "jag måste sova nu för att orka imorgon osv" borde få dina tankar att vandra in i drömmarnas värld.

Garnax
2004-10-14, 01:39
Hur vet du de?

Har du haft sex 1 gång på kvällen så vet du....

1000 ggr senare vet du samma sak.

Garnax
2004-10-14, 01:43
Inte för att verkar drogliberal nu men om man absolut inte vill käka sömnpiller så kanske en liten minijoint vore på sin plats?
En lugnande cigg plus att du inte håller på tänker "jag måste sova nu för att orka imorgon osv" borde få dina tankar att vandra in i drömmarnas värld.

Varför inte vara drogliberal?

För att andra människor vars liv är lika långt och tillfälligt som ditt har bestämt att det är fel att tycka att man ska få droga sig själv om man vill?

Är en människa begåvad med ett demokratiskt tänkade så är drogliberalism ett måste för hur ska man kunna säga att man är demokratisk i sitt tänkande samtidigt som man tycker det är rätt att tvinga folk i fängelse som tycker annorlunda än dig?

Har du svårt o sova o vill ta en joint och inte bryr dig om skadorna det orsakar din kropp så finns det ingen anledning att låta bli.

emiste
2005-08-25, 19:42
Det bästa sättet att få sömnen att fungera, både insomningsmässigt och rutinmässigt är från min erfarenhet att alltid gå upp samma tid på morgonen. Oavsett helg eller vardag. Så småningom kommer man garanterat lägga sig på kvällen, det kan dock ta några dagar innan smärtan man känner på morgonen blir så stor att man kommer ihåg den på kvällen och därför går och lägger sig för att inte behöva vara med om det igen. Tips: slå på P3 eller någon annan hysterisk radiokanal på klockan och placera den långt från sängen så finns ingen risk att man ligger kvar. ;) Utöver har jag god erfarenhet av det andra i den här tråden skrivit, om att det ska vara svalt, och även mörkt och tyst.

Det finns studier utförd av Karolinska Institutet om jag inte missminner mig(omnämnd i Dagens Nyheter för en tid sedan) där denna teknik som tagits fram utifrån kognitiv beteendeterapi, som visades fungera effektivare än behandling med sömntabletten Stilonct.

Det är ett problem att alla ser det som en självklarhet att helgen ska vara nånstans där man "sover ut", men "tyvärr" fungerar inte kroppen så. Den vet inte att veckan har 5 vardagar och 2 helgdagar och är således helt oförberedd på att rytmen förskjuts med ett större antal timmar.

Yankeee
2005-08-25, 19:48
Håller fortfarande fast vid att det är psykiskt. Intalar du dig att du ska ligga i sängen 8 timmar och att det inte spelar någon roll om du somnar eller inte för att du ändå kommer att vara utvilad så somnar du till slut.

Grisen
2005-08-25, 19:50
Håller fortfarande fast vid att det är psykiskt. Intalar du dig att du ska ligga i sängen 8 timmar och att det inte spelar någon roll om du somnar eller inte för att du ändå kommer att vara utvilad så somnar du till slut.

:thumbup:

Baha
2005-08-25, 19:55
jag brukar göra precis somm yankee, tycker det funkar utmärkt.

Hade precis samma problem att jag kände att jag måste sova och då kunde jag inte, men sen började jag tänka i liknande banor och då tycker jag det funkar perfekt.

Jense
2005-08-25, 20:00
gammal jävla tråd, jag tror han sover bra nuförtiden.

Grisen
2005-08-25, 20:05
Kan du sova nu för tiden?

Davil
2005-08-25, 20:08
Jag har samma besvär med att somna själv. Är ständigt trött hela dagarna. Jobbarkompisarna tycker jag tjatar då jag varje dag klagar om att jag är trött.

Jag har sista tiden varit förskyld och febrig oftare än normalt som jag tror har att göra med sömnbrist...

Ligger och tänker : Nu ska jag sova, efter 30minuter vänder jag på mig och tänker nämen NU ska jag iaf sova...efter 2 timmar är jag skitförbannad över att jag ännu inte har somnat och då blir det knappast bättre...

Jag ska omedelbart ladda upp med ett gäng Bilsport-tidningar (gillar ej böcker) och läsa när jag inte kan somna så kanske jag slappnar av.

bra tråd det här ! Skall prova några av era tips&råd så kanske man sover bättre i framtiden.

Nattinuffsan på er...om några timmar :sleep:

Semiramis
2005-08-25, 20:13
Något som fungerar för mig om jag har svårt att somna är att bestämma mig för att detta är ett utmärkt tillfälle att fundera igenom något som är lagom engagerande och okontroversiellt, t ex exakt hur jag ska lägga upp nästa träningsvecka, vad jag ska komma ihåg att handla, vilka kläder som passar ihop eller något dylikt. Inget ångestskapande eller alltför intressant men ändå något som kan vara bra att fundera på. Och så tänker jag att om jag somnar så är det bra och om jag inte somnar så är det bra också. Också ett sätt att avdramatisera det hela.

Cilia
2005-08-25, 20:29
JAg gör som Yankeee och Flash
Jag försöker att inte vara besatt av att jag ska somna.
Så var jag tidigare och fick panik. Det blev också lättare när jag kunde koppla ihop det med fullmåne. Då fick det en förklaring.

Sen försöker jag ligga och tänka på ngt trevlig och avkopplande tex hur jag simmar i viken på landet och hur skönt det är med solen i ansiktet och vattnet kring kroppen. Det är lite samma teknik som hur man laddar inför en match men tvärtom.

Men sen skulle jag nog ta reda på varför jag har sömnproblem.
Är det ngt som stressar mig och ta tag i källan istället för att söka hjälp via sömntabletter i första ledet.

Metal_boy_
2005-08-25, 20:34
Sitter du och dricker kofeinberikad dryck om kvällarna?

CZa
2005-08-27, 10:41
köp en mjukare madrass te sängen, min va för hård så ja inte kunde somna.. men sen köpte ja en mjuk o då sover ja som en stock.

Kwon
2005-08-27, 10:42
Funkar hästens?

Man skall tydligen somna snabbt i dom sängarna.

--

Jak ar trott hast

CZa
2005-08-27, 10:44
Funkar hästens?

Man skall tydligen somna snabbt i dom sängarna.

--

Jak ar trott hast

ja tro fan de ja! :) de lär man ska köpa sen!! nästa säng måste bli en sån.

s_himself
2005-08-27, 10:48
Jag läste i Illustrerad vetenskap att man kan tänka på något enkelt fast som kräver hyffsad koncentration. Dom föreslog att man tänkte på en pingismatch och att man höll poängräkning. Om jag tänker på pingis lr fotboll somnar jag direkt. Om man ligger och tänker på att man måste somna, så somnar man iaf inte.

fan om matchen är sjukt intressant.. Man sitter där och spänner sig och svettas... Hoppas J-O vinner!!!!! :laugh:

Yankeee
2005-08-27, 13:05
ja tro fan de ja! :) de lär man ska köpa sen!! nästa säng måste bli en sån.

Varför om jag får fråga?

Lasse Kongo
2005-08-27, 13:47
kolhydrater är bra innan man lägger sig, hjälper grymt mkt, speciellt snabba kolisar.

om ja inte lyckats somna inom en viss tid går ja och knapprar i mig ett par st riskakor och då däckar jag rätt fort =)

Inte bra för formen skriver väl ngn optimalnörd men inget ja märkt iaf :D

RobbeliRobban
2005-08-27, 13:55
Att bara sova 1,5h/dygn är knappast friskt. Vänd dig till sjukvården och se om du kan få något på recept.