handdator

Visa fullständig version : Tenta+näring=?

jakke
2004-10-12, 17:21
Jag ska på torsdag skriva min första lite längre tenta och funderar på vad jag ska äta under tiden?
Funderar på lite frukt och några bars.
Skulle dock vara kul med lite tips från er alla studenter!

Olsson
2004-10-12, 18:03
2 frukter och en proteindrink :thumbup:

stridis
2004-10-12, 18:57
Brukar dricka redbull på sluttampen av tentan. Har med mig vatten ,red bull och en/flera frukter. Med tanke på vilken klåpare jag brukar vara så är det väl ej optimalt :MrT:

Lights
2004-10-12, 20:19
Kaffetermos, frukt och mackor med t. ex. jordnötssmör eller stekt ägg har funkat bra för mig. Man får ju göra vad man kan för att få positiva associationer till tentaskrivning :)

ivandrago
2004-10-12, 20:30
Under en tenta är mat det sista jag tänker på.. Tvingar i mig en banan ibland, men stressen och ivern gör att man inte känner av hunger eller blodsockerfall.

Rockhard
2004-10-12, 20:47
Hade en tenta i förra igår. Till tentavakt hade vi en riktig nazi som inte lät mej hämta min mat ur väskan eftersom vi var i en datasal. Då skrek jag till henne "VET du hur katabol jag är just nu KÄRRINGJÄVEL??! Du nöjer dej väl inte förrän jag ser ut som en räka ARGHH!!" ......not, men jag borde gjort det ;)

ceflower
2004-10-12, 23:54
Adrenalinet som utsöndras under en tenta borde väl vara ganska anabolt? Dvs blir nog en kall pizza perfekt :D

King Grub
2004-10-13, 07:44
Adrenalinet som utsöndras under en tenta borde väl vara ganska anabolt? Dvs blir nog en kall pizza perfekt :D

När blev adrenalin anabolt? ;)

emlo
2004-10-13, 08:47
Jag ska på torsdag skriva min första lite längre tenta och funderar på vad jag ska äta under tiden?
Funderar på lite frukt och några bars.
Skulle dock vara kul med lite tips från er alla studenter!
Inte för att jag är student längre, men det har ju skrivits en del tentor! I regel var dessa på 6 timmar, varför jag tyckte att det var skönt att ta en eller två matpauser då man tillät sig själv att fokusera på annat än tentan. Och - som vanligt - var det så att lösningarna poppade upp just under en paus. Så jag skulle rekommendera att du tar med dig ett eller ett par måltider istället för bara frukt och bars. :)

Jag brukade köra med mackor av fullkornsbröd med en massa skinka, senap och sallad eller med en väldans massa mjukost om det var bråttom. Ingen tomat eller annan vattnig grönsak eftersom det kan förvandla mackpaketet till en väldigt kladdig mackröra... Pastasallad är en annan favorit.

Komplettera med dina frukter, kanske ett gäng nötter och självklart en stor flaska med lightcola för att lyxa till det lite. Tuggummi kan också vara gott att ta efter maten.

En gång hade jag med mig en förpackning med sourcream onion riskakor = ingen bra idé. Det låter OCH luktar OCH kladdar... Men gott var det! :D

Vad är det för tenta du skall skriva förresten? I vilket fall: LYCKA TILL!!! :cheers:

Arnesson
2004-10-13, 09:11
Massa kaffe är ju ett måste... sen gillar jag att ha med frukt.. som man kan koncentrera sig på ett tag när man inte fattar frågora :)

Sen skadar det ju inte med lite kycklingsallad eller dyl. om man tror man blir sittande länge..

mystic[-_-]
2004-10-13, 09:44
Hade med drickyogurth (om man stavar så:D), jordnötssmörsmacka och lite keso + massor med vatten :)

skaparn
2004-10-13, 11:38
Ta för allt i världen med något som är tyst. Om du tar en frukt, ta banan. Äpple låter och apelsin luktar. Jag har flera gånger haft oturen att hamna i närheten av nån dåre som knaprar morötter eller väsnas med godispåsar av papper. Man tappar fokus.

Annars är det väl ingen skillnad mot vilket mellanmål som helst, några mackor med pålägg efter ditt proteinbehov torde räcka.

Sen vet ni väl att det alltid är en tävling då det gäller tentaskrivning. Först klar med bäst betyg vinner. Är man tillräckligt snabb ska man inte behöva något mellanmål.....

#Valle#
2004-10-13, 11:43
Ta med något enkelt.

Har varit med om en som tog med sig en hel lunch och satt där och åt med kniv och gaffel. Som efterrätt började han knapra morötter och sörpla kaffe, gissa om min koncentration var på topp :insane:

stridis
2004-10-13, 13:09
Ta inte med er en apelsin. Vissa som är allergiska mot citrusfrukter kommer bli rejält sura då, vissa av dem tål uppenbarligen inte att man skalar apelsin i samma rum.

ceflower
2004-10-13, 13:21
När blev adrenalin anabolt? ;)

Tenta-adrenalin är inte samma sak som vanligt adrenalin :booty:

skaparn
2004-10-13, 14:33
Ta inte med er en apelsin. Vissa som är allergiska mot citrusfrukter kommer bli rejält sura då, vissa av dem tål uppenbarligen inte att man skalar apelsin i samma rum.

Gäller inte det jordnötter och endel allergiker också? En öppnad påse kan räcka för att orsaka andningsbesvär eller vad det nu är.

jakke
2004-10-13, 17:39
Vad är det för tenta du skall skriva förresten? I vilket fall: LYCKA TILL!!! :cheers:

=)
Jo, det blir nog kesomackor som jag alltid äter iskolan=). Har även varit och köpt ful pepsi på netto.
Kursen heter Informationsteknologi 4p. En liten introkurs till IT värden=)

Callister
2004-10-13, 17:43
En halvän till mig kunde inte ha en öppnad jordnöttsringar-påse 20m nära honom, så jag fick inte köpa det för honom :D

mmartin
2004-10-13, 18:33
ja det är faktiskt en klurig fråga hur man löser det men protein-bars är guld värda då dem är så lätta att ta med och "använda" :D :D

emlo
2004-10-14, 10:28
=)
Jo, det blir nog kesomackor som jag alltid äter iskolan=). Har även varit och köpt ful pepsi på netto.
Kursen heter Informationsteknologi 4p. En liten introkurs till IT värden=)
Den har jag läst! Väldigt flummig om jag inte missminnner mig... :MrT:

Skall det månne bli en civilare av dig också? :)

jakke
2004-10-14, 10:38
Den har jag läst! Väldigt flummig om jag inte missminnner mig... :MrT:

Skall det månne bli en civilare av dig också? :)

Jo, det var en flummig kurs med ett projekt som suger som bonus.
Tentan tog 1.2 timme att skriva så... Sista frågan var ett filmcitat man skulle gissa på..
Godkänt var: Ungefär hälften rätt.
Jo. Kanske en civilare.. Läser IT-p :cool:

Styx
2004-10-14, 12:42
"Min första lite längre tenta", 1.2 timmar :D.
Inte så lång som dom flesta nog fick uppfattningen,
under den tiden hinner man ju inte bli hungrig :)

jakke
2004-10-14, 13:02
"Min första lite längre tenta", 1.2 timmar :D.
Inte så lång som dom flesta nog fick uppfattningen,
under den tiden hinner man ju inte bli hungrig :)
:smash: :smash:
Den var 5timmar egentligen men eftersom den var så lätt skrev jag den på 1.2h.
Har skrivit nån 2 timmars tenta innan också mm.
På Tisdag smäller det dock på allvar.. Algebra