Visa fullständig version : Fettet "kliar"?
Jag har en liten sak jag undrar över. Som en aktiv gymmare sedan 3 år tillbaka med målet att bli större har jag stött på ett litet "problem". Jag är man på 21 år som sedan jag var liten haft väldigt lätt att både bygga muskler och fett. I och med det sitter det fettet jag har på min mage och runt därom. Det jag undrar över är att då och då när jag tränar kondition börjar fettet "klia" liksom. Det händer aldrig när jag lyfter skrot så jag anar att det kan ha att göra med då fettet förbränns. Är det någon som har liknande erfarenheter eller kunskaper om ämnet?
Björn
Jag har en liten sak jag undrar över. Som en aktiv gymmare sedan 3 år tillbaka med målet att bli större har jag stött på ett litet "problem". Jag är man på 21 år som sedan jag var liten haft väldigt lätt att både bygga muskler och fett. I och med det sitter det fettet jag har på min mage och runt därom. Det jag undrar över är att då och då när jag tränar kondition börjar fettet "klia" liksom. Det händer aldrig när jag lyfter skrot så jag anar att det kan ha att göra med då fettet förbränns. Är det någon som har liknande erfarenheter eller kunskaper om ämnet?
Björn
Inte just fettet skulle jag vilja säga, upplever också att det sticker ibland när jag kör med konditionskrävande övningar.
Jag har mina teorier dock... Har sett ett samband med för lite intag av vatten och detta fenomen, antar att kroppen kompenserar vätskebristen med att ta vätska från vävnaderna istället?
Chopsuey
2004-10-18, 10:32
Samma här, brukar bli lite rivmärken på däcket efter konditionsträningarna... =)
Just eftersom det bara inträffar vid konditionsträning - är ni säkra på att det är innanför skinnet det kliar och vilken konditionsträning kör ni? Inom- eller utomhus? "Rörlig" (typ löping) eller "stationär" (typ spinning, löpning på band)? Själv brukar jag nämligen kunna få något slags lindrig "värmeurticaria", eller vad man nu skall kalla det, vid just "stationär" kondition inomhus (spinning, löpband); klåda och små utslag som ser ut ungefär som vääääldigt små blåsor (inte så många och inte så tydliga; jag kan tänka mig att man inte noterar dem om man inte tittar efter dem). Att det beror på värmen är min egen slutsats eftersom de kommer när de kommer (det har hänt någon enstaka gång att det börjat klia även efter "rörlig" träning, men då har det varit i extrema situationer t.ex. löpning utomhus en sommardag i gassande sol) och där de kommer (företrädesvis på de delar av bröst och bål som täcks av sport-BH:n, d.v.s. där cirkulationen lär vara absolut noll).
När det gäller vilken typ av träning så är det för mig oftast när ja springer hem från gymmet. Anlöedningen att ja tror att det har med just förbränningen att göra är för att då jag har tränat mitt tunga pass i gymmet är ju som bekant glykogenet slut i musklerna. Då tas energin från fettet. Det är även under morgonpromenader detta kliande uppstår vilket bara stärker min misstanke om fettförbränningen. Som bekant är även glykogenet lågt efter nattens sömn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.