Visa fullständig version : Matkostnad i månaden
Jag har räknat ut att jag äter för 1584kr i månaden, är det billigt eller dyrt tycker ni? nån mer som har räknat ut så man kan jämföra?
Jag har inte räknat med godis/läsk och sånt.
per vecka:
kyckling 227 kr
ägg 28 kr
musli 17,5 kr
pulver 65 kr
ris 17 kr
mjölk 9 kr
bröd 15 kr
Bananer 17,5 kr
(Om jag äter ägg och mjölk istället för kyckling på kvällen sparar jag 140kr/månad + det blir mer fett=mer kcal)
King Grub
2004-10-12, 15:49
Jag har räknat ut att jag äter för 1584kr i månaden, är det billigt eller dyrt tycker ni?
Extremt billigt jämför med mig i alla fall.
ceflower
2004-10-12, 16:06
hehe, jag vågar inte ens räkna på vad mitt matintag kostar, vet dock att jag käkar kyckling för cirka 500 spänn i månaden, tar proteinpulver för 300 samt ALA för 300. Månadskostnaden för mat brukar sluta på runt 2-2500. Inte så kul som student, men vad gör man inte...? :eating:
Jag har räknat ut att jag äter för 1584kr i månaden, är det billigt eller dyrt tycker ni?
Jag och min sambo sätter in 3500 på ICA-kortet varje månad och då står jag för 2000 av dessa. Utöver detta så handlar jag mellanmål för ungefär 200 kr i veckan. Säg att mitt matkonto ligger på 3000 kr och då är inte kosttillskotten inräknade.
runt 2000 / månad + ytterst lite pengar på kosttillskott
Man and Machine
2004-10-12, 16:26
Mjölk för 9 kronor i veckan? Det är väl ungefär 1,2 liter. På en vecka tycker jag det låter fruktansvärt lite. Du menar 90 kronor i veckan?
Mjölk för 9 kronor i veckan? Det är väl ungefär 1,2 liter. På en vecka tycker jag det låter fruktansvärt lite. Du menar 90 kronor i veckan?
Jag häller bara lite mjölk på muslin på morgonen, blir inte mycket.
Hamnar på ~1300 kr/månad + avgift för skollunch.
Sparrisen
2004-10-12, 16:57
Du äter som en liten skolflicka... ;)
jojje.net
2004-10-12, 17:02
Jag ligger en bit över det dubbla jämfört med Zodd
Jag hamnar på ungefär 100kr / dag ;)
runt 1500-1700+kosttillskott skulle jag tro att jag hamnar.
drygt 2000 kr i månaden som en fattig student på 68 kg.
Callister
2004-10-12, 18:47
Hur mkt spenderar du Grub? :)
King Grub
2004-10-12, 18:48
Orka räkna. Det får kosta vad det kostar.
Orka räkna. Det får kosta vad det kostar.
önskar att jag oxå skulle kunna tänka så
önskar att jag oxå skulle kunna tänka så
Många som önskar, få som VILL :sleep:
skulle gissa på runt 3000 +
mystic[-_-]
2004-10-12, 19:57
Blir väll en del får betala hälften eftersom jag bor hemma :P
ivandrago
2004-10-12, 20:57
runt 3000kr inkl. prottepulver.
Arnesson
2004-10-12, 21:19
ca 3000ink prottepulver, är då fattig student :(
bubbleman
2004-10-12, 21:44
Äter hemma så man bara skriver upp vad jag vill ha på en matlista och om ett par dagar så ligger det i kylen... Fan vad gött det är:)
morbror_sven
2004-10-12, 22:35
Äter hemma så man bara skriver upp vad jag vill ha på en matlista och om ett par dagar så ligger det i kylen... Fan vad gött det är:)
hehe jo jag lever i den tillvaron jag också. Stackars satar som inte bor hemma :smash:
WHITEFOLKS
2004-10-12, 22:58
skulle gissa på ungefär 2000kr/månad för maten för 2 stycken tränande individer här.
lite drygt 3000 typ.. kosttillskott och mat inräknat.
JustinCredible
2004-10-13, 03:19
Kevin Levrones matkonto ligger på 20 000 kr/månaden :)
Själv vet jag inte. Inte jag som köper maten.
vafan lever man på om man har matkonto på 20k i månaden? Tryffel och kaviar???
Sjælv ligger jag på en 350 danska i veckan, få se det blir 1400 danska i månaden. Hmm Alltså typ 1700 svenska skulle jag tro. Men saker som køtt ær dyrare hær :(
Jag skulle gissa på 1700 excl proteinpulver. Skulle behöva handla för 2000+ bara maten men jag har inte stålar till det. :(
J.Saarela
2004-10-13, 13:40
minst 3500kr+ varje månad..ätardagarna kostar ju oxå en hel del
Lasse Kongo
2004-10-13, 13:47
Mellan 2500-3000 inkl kostillskott
stefannn
2004-10-13, 13:55
det låter som du kommer billigt undan ... själv minst 2500-3k per månad
Mellan 950 å 1400 i veckan beroendes på om jag måste köpa filéer och frysa in eller inte! :eating: Sen har vi ju alla tillskott på det, har ingen koll på vad de kostar kanske 1500 i månaden? inte en aning..
userfriendly
2004-10-14, 14:09
Jag har räknat ut att jag äter för 1584kr i månaden, är det billigt eller dyrt tycker ni? nån mer som har räknat ut så man kan jämföra?
Jag har inte räknat med godis/läsk och sånt.
(Om jag äter ägg och mjölk istället för kyckling på kvällen sparar jag 140kr/månad + det blir mer fett=mer kcal)
det där va väl inget????
fan, klockan är tre just nu och idag har jag redan fått i mig ett halvt kilo köttfärs.. o DET VAR BARA TILL ETT OCH ETT HALVT AV MÅLEN! :eating:
Ninjasmurf
2004-10-14, 14:14
har ätit för ungefär 7000:- dom senaste 8-9 veckorna...mat är inte billigt i uppsala
mat är inte billigt nånstans..
själv klarar jag mig på 1500 i månaden, men då har jag inga tillskott heller..
har ätit för ungefär 7000:- dom senaste 8-9 veckorna...mat är inte billigt i uppsala
vars handlar du igentligen?
physique
2004-10-14, 22:56
Damn jag kollade kontouttagen efter att ha läst denna tråd. Har väl ökat från 1500 kr till ca 2600 kr (ex. tillskott) efter att jag började träna.
userfriendly: jag käkar ett halvkilo till EN måltid :D
[QUOTE=Zodd]Jag har räknat ut att jag äter för 1584kr i månaden, är det billigt eller dyrt tycker ni? nån mer som har räknat ut så man kan jämföra?
Riktigt billigt. Ligger på mellan 3-4000!
Damn jag kollade kontouttagen efter att ha läst denna tråd. Har väl ökat från 1500 kr till ca 2600 kr (ex. tillskott) efter att jag började träna.
userfriendly: jag käkar ett halvkilo till EN måltid :D
Bah! Skulle det vara nåt?
Jag äter ETT kilo till en halv måltid.
Bah! Skulle det vara nåt?
Jag äter ETT kilo till en halv måltid.
Bah, på min till åt vi ett TON till varje måltid, och de kastade sten på oss när vi gjorde det...dagens slöa ungdomar osv.
Hrmm, nej men jag har ganska hög matkostnad fast vet ej exakt. Men äter ute minst 5-6 dagar i veckan..men men, mat är också något jag prioriterar.
Jag tycker maten är ganska billig i Uppsala iofs, billigt kött i alla fall och det brukar ju vara den största enskilda delen när det gäller matkostnaden.
Jag tycker maten är ganska billig i Uppsala iofs, billigt kött i alla fall och det brukar ju vara den största enskilda delen när det gäller matkostnaden.
Det är ialla fall billigare i Uppsala än i Ö-vik.
ca 4,500 kr/mån äter vi för och då är inte mitt protein med
Matte_Maiden
2004-10-15, 19:49
3000 kr kanske... :eating:
mini_Arnold
2005-03-06, 23:07
runt 50kr per dag +- 10-30kr
runt 50kr per dag +- 10-30kr
Respekt ska skänkas till det faktum att du dammade av en 5 månader gammal tråd för att dela med dig.
mini_Arnold
2005-03-07, 00:04
Respekt ska skänkas till det faktum att du dammade av en 5 månader gammal tråd för att dela med dig.
jag värmde en vecka gammal kebab och åt upp den. reschpekt så det stänker vitlökssås om det! :hbang:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39410
Fatalist
2005-03-07, 00:43
Passar på: 2500-3000 skulle jag gissa inkl tillskott
4-5000kr per månad :eating:
x_emir_x
2005-03-07, 01:12
2000-2200kr per månad. inga kosttillskott!!
Det blir 1350kr/månad ...
Detta gäller för två personer, båda styrketränare. Det motsvarar att vi använder minst 280g protein varje dag som kommer från vanlig mat (inte pulver).
Men priset av proteinpulver och dextros ingår i summan ... Jag håller en riktigt tajt koll på matkassan :)
MyungChul
2005-03-07, 08:30
Detta gäller för två personer, båda styrketränare. Det motsvarar att vi använder minst 280g protein varje dag som kommer från vanlig mat (inte pulver).
Men priset av proteinpulver och dextros ingår i summan ... Jag håller en riktigt tajt koll på matkassan :)
20 ägg om dagen?
för övrigt har jag ingen större koll på vad priset för min mat går på .. eller nåt i den stilen.. vild gissning på 2000+ iaf *popcorn*
King Grub
2005-03-07, 08:31
^^^ var nämns 20 ägg? :)
MyungChul
2005-03-07, 10:42
oj, nu la jag märke till att de va 280gr för båda.. tänkte på de låga priset, och det jag kunde komma på för den låga månadskostnaden va ägg.. finns säkert nå bättre mer proteinrikt för 140g/dag - 700kr/mån
Mycket bönor och linser?
Mycket bönor och linser?
När det inte finns några bra erbjudanden på ost eller kött, så brukar vi höja intaget av bönor. Det behövs inte så ofta eftersom jag hittar kuponger och kort-datum priser som gör att kostnaden av ost eller kött blir lägre än de flesta bönor (utom sojabönor):
Hjärtans Lust = 22.02g protein /kr - kort datum
Ost 5% = 11g protein /kr
kidneybönor = 10.9g protein /kr
sojabönor = 28.3g protein /kr
havregryn = 22.67g protein /kr
vetegroddar = 17.1875g protein /kr
mjölk = 5.67g protein /kr
mmmCay: Bra pris på mycket och det visar ju att det går att leva på mycket mindre än vad många tror. :thumbup:
Lägger man på några hundralappar varje månad så behöver man inte anstränga sig lika mycket och ändå kommer man lindrigt undan jämfört med vad många andra lägger ut.
christian
2005-03-07, 13:50
När det inte finns några bra erbjudanden på ost eller kött, så brukar vi höja intaget av bönor. Det behövs inte så ofta eftersom jag hittar kuponger och kort-datum priser som gör att kostnaden av ost eller kött blir lägre än de flesta bönor (utom sojabönor):
Ost 5% = 11g protein /kr
Hehe, ja det finns ju APK-index. (Alkohol Per Krona). Så varför inte ett PPK-index.. =)
Ost 5% = 11g protein /kr
Skulle också jämföra med "vanlig" byggarmat:
- Kycklingbröstfilé á 50kr/kilo = 4.6g protein/kr. 60kr/kilo = 3.83g protein/kr
- Valio Cottage Cheese: 13:- för 200g förpackning = 2.769g protein/kr
- Keso Naturell: 10:- för 250g förpackning = 3g protein/kr
- Smörgåspålägg: Kalkonbröst 180g för 25:- = 1.296g protein/kr
- Polarkraft Extrem: 15:- för 480g. Proteinpriset av 2.915g protein/kr betyder inte mycket eftersom det är en kolhydratkälla. Men varje halvskiva kostar 1.25kr
- Ägg, hel: 1kr/ägg. Enligt USDA Nutritional Database ger en medelstor ägg 5.5g protein/kr.
- Nötfärs 10%, 20kr/kilo = 10g protein/kr. 25kr/kilo = 8g protein/kr. 30kr/kilo = 6.67g protein/kr
Någonting att tänka på.
Ost 5% = 11g protein /kr
Intressant, men hur mycket "fullvärdigt" protein får man i sig från dessa livsmedel, enskild/kombinerade? Trodde inte att t ex havregryn m.m gav så mycket fullvärdigt protein om man åt de enskilt, är de någon som har koll?
King Grub
2005-03-09, 09:41
Intressant, men hur mycket "fullvärdigt" protein får man i sig från dessa livsmedel, enskild/kombinerade? Trodde inte att t ex havregryn m.m gav så mycket fullvärdigt protein om man åt de enskilt, är de någon som har koll?
Fullvärdigt enskilt - nej. Tillsammans med andra livsmedel - ja:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36587&highlight=biologiskt
Jo de va så jag trodde men är inte många av de livsmedel ha räknade upp ganska lika varandra i Aminosyreprofil? T ex olika bönor, havregryn och groddar. Eller blir de fullvärdigt om man skulle blanda mellan dessa?
Jag förstår att man klarar sig på enbart vegetabiliska proteiner men de är väl knappast så effektivt utifrån träningsynpunkt...
King Grub
2005-03-09, 09:50
Skall du kombinera vegetabiliskt med vegetabiliskt måste du ha lite större koll på vilka aminosyror som finns i mer eller mindre mängd i respektiva livsmedel.
Skall du kombinera vegetabiliskt med vegetabiliskt måste du ha lite större koll på vilka aminosyror som finns i mer eller mindre mängd i respektiva livsmedel.
ok, jag undrade mest med tanke på hur extremt billig matkostnad "mmmcay" hade. Försöker själv få ner mina matkostnader så mycket som möjligt eftersom jag har en ansträngd budget (studerar), men kan inte fatta att man kan få ner den så mycket. Men som sagt är ju de animaliska proteinet ganska mycket dyrare än de vegetabiliska.
Jag brukar lägga undan 2000 kr... mer än så behöver jag inte. När det börjar närma sig löning och jag ser om jag har mat till så det räcker brukar de pengar som blir över användas till nöjen!
ok, jag undrade mest med tanke på hur extremt billig matkostnad "mmmcay" hade. Försöker själv få ner mina matkostnader så mycket som möjligt eftersom jag har en ansträngd budget (studerar), men kan inte fatta att man kan få ner den så mycket. Men som sagt är ju de animaliska proteinet ganska mycket dyrare än de vegetabiliska.
Bönor och ris är bra att kombinera och man får mycket mat för en hundring om man köper bönor och ris.
Blandar man bönor och kött i en maträtt så kan fetthalten i köttet vara högre och då blir det billigare, utslaget på hela maträtten är ju fetthalten i alla fall låg.
Ska man laga köttfärsås eller liknande maträtter så kostar tomater på burk oftast mer än vita bönor i tomatsås (Skiljer en krona burken där jag handlar.)och då får man bönorna "på köpet".
WHITEFOLKS
2005-03-09, 13:31
Om du tittar vad jag hade postat förrut, så kan du se att jag fick en bra erbjudande på Hjärtans Lust och en annan 5% ost som kan jämföras med bönorpriset. (HL var 22.02g protein/kr! Dubbla så billigt som kidneybönor!)
De flesta byggare redan äter havregryn till frukost och ris efter träningen. Att käka lite bönor med är en nyttig och billig sätt att komplettera dessa proteiner.
Edit: Glömde utlogga Whitefolks. -mmmCay
Om du tittar vad jag hade postat förrut, så kan du se att jag fick en bra erbjudande på Hjärtans Lust och en annan 5% ost som kan jämföras med bönorpriset. (HL var 22.02g protein/kr! Dubbla så billigt som kidneybönor!)
De flesta byggare redan äter havregryn till frukost och ris efter träningen. Att käka lite bönor med är en nyttig och billig sätt att komplettera dessa proteiner.
Edit: Glömde utlogga Whitefolks. -mmmCay
Ok, så "hjärtans lust" är en ost? Jag måste bara fråga om summan du skrev förut, 1350/månad? är de för er båda tillsammans eller per person?
WHITEFOLKS
2005-03-09, 15:55
båda tillsammans, hjärtans lust är en ost.
Jag undrar om denna studie, som handlar om "red meat" har mer att göra med nivån eller ration av mättad fett än att kosten var av kött.
Grub postade en annan studie som syns här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=13479&highlight=testosterone+saturated
"Our results indicate that in men a decrease in dietary fat content and an increase in the degree of unsaturation of fatty acids reduces the serum concentrations of androstenedione, testosterone and free testosterone."
Maximalt billigt blir det om man lever på
Havregryn
Potatis
Frysta grönsaker
Rapsolja
Proteinpulver
Multivitamintabletter
Makrill i tomatsås någon gång varannan dag typ.
Då har man fullvärdig kost som är maximalt billig.
SKulle tro att man kan äta runt 3000Kcal/dag med 200g protein/dag en hel månad på ovanstående för 1500kr.
Maximalt billigt blir det om man lever på
Havregryn
Potatis
Frysta grönsaker
Rapsolja
Proteinpulver
Multivitamintabletter
Makrill i tomatsås någon gång varannan dag typ.
Då har man fullvärdig kost som är maximalt billig.
SKulle tro att man kan äta runt 3000Kcal/dag med 200g protein/dag en hel månad på ovanstående för 1500kr.
Hur många proteiner får man för pengarna av makrill i tomatsås?
Dagarna som du inte äter makrill, vad äter du för att komplettera havregryn och potatis?
Mjölk brukar vara billigare än de flesta proteinpulver. Eller?
Hur många proteiner får man för pengarna av makrill i tomatsås?
Dagarna som du inte äter makrill, vad äter du för att komplettera havregryn och potatis?
Mjölk brukar vara billigare än de flesta proteinpulver. Eller?
Makrillen är med pga att det är billigare att fixa ett komplett intag av alla fettsyror med hjälp av den än om man skulle ta tilskott eller köpa lax m.m.
Jag menar alltså att man äter en om dagen eller en varannan dag.
Havren och potatisen tar man proteinpulver och rapsolja till.
Alltså, det blir absolut inte gott men det blir fullvärdigt och maximalt billigt.
Mjölk är inte billigare och då får man dessutom 50g kolhydrat till varje paket som kanske är oönskade.
Skulle vilja se priset av makrill och proteinpulver för att kunna jämföra.
Äter du redan potatis och havregryn, varför inte bönor till? Då blir alla proteiner fullvärdiga och du får långsamma kolhydrater och bra fett på köpet. Och riktig mat.
Äter man bönor, havregryn, linser och potatis och äter proteinpulver bara i före- och efterträningsshake så blir kostnaden mindre än hälften av vad det kostar med ditt upplägg.
Proteinpulver, 130 kr per kilo för 75-77% protein.
Ca 6 g/kr med andra ord och inte så billigt om man jämför.
Proteinpulver, 130 kr per kilo för 75-77% protein.
Ca 6 g/kr med andra ord och inte så billigt om man jämför.
Gäller priset för bara vassle eller också kasein?
Gäller priset för bara vassle eller också kasein?
Vasslekoncentrat, jag tog priset på Exell från webshopen när man handlar 10 kg. Ska du ha kassein blir det dyrare.
Såg iofs att köper man jordgubb så är det 77,5% protein så då tjänar man några ören. :D
Makrillen är med pga att det är billigare att fixa ett komplett intag av alla fettsyror med hjälp av den än om man skulle ta tilskott eller köpa lax m.m.
Jag menar alltså att man äter en om dagen eller en varannan dag.
Havren och potatisen tar man proteinpulver och rapsolja till.
Alltså, det blir absolut inte gott men det blir fullvärdigt och maximalt billigt.
Mjölk är inte billigare och då får man dessutom 50g kolhydrat till varje paket som kanske är oönskade.
Kire, jag undrar varför du har valt att dricka dina måltider och betala dubbelt så mycket i månaden? Är det ofta vassle skulle du tänka på de insulinspikarna du får över hela dagen. Väljer du sojabönor istället för dessa måltider utanför träningstimmarna får du mat som mättar och är 5 gånger billigare än proteinpulver. Och med sojabönor får du förbättrad insulinkänslighet på köpet.
Själv äter jag mest kidneybönor för jag gillar smaken av de bäst. Men skulle jag vilja dra ner kostnaden ännu lägre än 675kr, så skulle jag äta sojabönor istället. Kan räkna hur mycket min kost skulle kosta då, och det blir billigt som fasiken.
För er som är fattiga:
Jag förstår inte riktigt varför så många känner sig tvungna att minska kostnaden av VASSLET som är en viktig och bra investering i kroppsbyggandelivsstilen.
Att sätta pengar och kalorier när det räknas (före- och efterträningsshake, och måltider 2 timmar efter träningen) och käka billigt över resten av dagen känns ganska vettigt.
Batter up!
Att sätta pengar och kalorier när det räknas (före- och efterträningsshake, och måltider 2 timmar efter träningen) och käka billigt över resten av dagen känns ganska vettigt.
Batter up!
:thumbup:
Även om vassle nu inte är nödvändigt för att få resultat det heller om man får riktigt ont om pengar men väldigt få av dem som klagar på att de inte har råd med tillskott har så lite pengar å andra sidan.
:thumbup:
Även om vassle nu inte är nödvändigt för att få resultat det heller om man får riktigt ont om pengar men väldigt få av dem som klagar på att de inte har råd med tillskott har så lite pengar å andra sidan.
Det är inget fel med att hålla ner kostnaden på maten för att kunna "ha lite över till något annat," oavsett om man har tillräckligt med pengar eller inte. Men vi styrketränare lär oss snart att prioritera det som ger bästa resultatet.
Det känns lite dumt att betala "dyra pengar" till gymmet för att jobba hårt där, sen snåla över de 200 +/- kronor det kostar i månaden att fixa en före och en efterträningsshake.
De flesta som tror att de har ont om pengar är bara dåliga med pengar. Att leva billigt blir en möjlighet att få lite perspektiv, att tänka på vad är faktist värde pengarna.
Många bra åsikter kom fram i denna tråden :thumbup:
Jag startade en ny för att spinna vidare lite, kolla gärna
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=780576#post780576
Det är inget fel med att hålla ner kostnaden på maten för att kunna "ha lite över till något annat," oavsett om man har tillräckligt med pengar eller inte. Men vi styrketränare lär oss snart att prioritera det som ger bästa resultatet.
Det känns lite dumt att betala "dyra pengar" till gymmet för att jobba hårt där, sen snåla över de 200 +/- kronor det kostar i månaden att fixa en före och en efterträningsshake.
De flesta som tror att de har ont om pengar är bara dåliga med pengar. Att leva billigt blir en möjlighet att få lite perspektiv, att tänka på vad är faktist värde pengarna.
Du verkar ha riktigt bra koll på vad man kan laga som fattig student,, skulle inte du kunna skriva ner vad du äter under en vecka, eller om du inte orkar nån dag åtminstånde? Listan på protein/kr var intressant,, men jag fattar inte t.ex. hur mkt användning man kan ha för hjärtans lust i matlagningen, förutom som pålägg på mackor? Men ge gärna tips!
Du verkar ha riktigt bra koll på vad man kan laga som fattig student,, skulle inte du kunna skriva ner vad du äter under en vecka, eller om du inte orkar nån dag åtminstånde? Listan på protein/kr var intressant,, men jag fattar inte t.ex. hur mkt användning man kan ha för hjärtans lust i matlagningen, förutom som pålägg på mackor? Men ge gärna tips!
Faktum är att jag inte lagar härliga, fräscha, spännande mat. Jag äter mest för näring och prestation. Jag gillar att äta mat, men har tränat bort "behöven" att få "nöje" från maten, en behöv som kom mer från marknadsföring än från kroppen.
Utan att ger mängd av maten, jag äter mest: havregryn, röda bönor, sojabönor, gröna linser, röda linser, bulgur, ris, ost, potatis, vetegroddar och självklart vassle och dextros.
Jag äter maten utan tillsatt smaker, inte ens med salt. Jag åter ingredienser av mina måltid separat. Att äta så här rensa bort stressen av att bestämmer vad jag skulle äta. Eftersom vi kokar flera dagars portioner bönor på en gång, vi sparar timmar i veckan med att laga mat. Mackor finns inte hos min diet, eftersom bröd är inte värde pengarna. (Det som kan ligga på en macka kan ätas separat lika bra).
Att ta bort smakbomben från tungan anleder till en mer sensitiv smakkänsla. Tråkiga bönor och havregryn börjar smakar bra. De enstaka gångerna du äter "normal" mat (som torrstekade kycklingfile) känns som en fest i munnen. Detta är likande en asketik, som tar sig bort ifrån allt intressant i livet för att kunna finna det som verkligen har mening.
Om du vill veta vad jag äter med mer detaljer, bara säg till vilka detaljer du vill ha och vad du vill använder informationen till. Eftersom vi kanske bor i olika stader och säkert har olika näringsbehöv, det går inte att kopiera min diet ord för ord.
(Denna post tog två timmar att skriva, så hoppas att där finns någon som är intresserad!)
Faktum är att jag inte lagar härliga, fräscha, spännande mat. Jag äter mest för näring och prestation. Jag gillar att äta mat, men har tränat bort "behöven" att få "nöje" från maten, en behöv som kom mer från marknadsföring än från kroppen.
Utan att ger mängd av maten, jag äter mest: havregryn, röda bönor, sojabönor, gröna linser, röda linser, bulgur, ris, ost, potatis, vetegroddar och självklart vassle och dextros.
Jag äter maten utan tillsatt smaker, inte ens med salt. Jag åter ingredienser av mina måltid separat. Att äta så här rensa bort stressen av att bestämmer vad jag skulle äta. Eftersom vi kokar flera dagars portioner bönor på en gång, vi sparar timmar i veckan med att laga mat. Mackor finns inte hos min diet, eftersom bröd är inte värde pengarna. (Det som kan ligga på en macka kan ätas separat lika bra).
Att ta bort smakbomben från tungan anleder till en mer sensitiv smakkänsla. Tråkiga bönor och havregryn börjar smakar bra. De enstaka gångerna du äter "normal" mat (som torrstekade kycklingfile) känns som en fest i munnen. Detta är likande en asketik, som tar sig bort ifrån allt intressant i livet för att kunna finna det som verkligen har mening.
Om du vill veta vad jag äter med mer detaljer, bara säg till vilka detaljer du vill ha och vad du vill använder informationen till. Eftersom vi kanske bor i olika stader och säkert har olika näringsbehöv, det går inte att kopiera min diet ord för ord.
(Denna post tog två timmar att skriva, så hoppas att där finns någon som är intresserad!)
2 timmar att skriva?? Aja jag är iaf intresserad då jag själv lever ungefär som du, även om jag äter lite dyrare mat då och då. Men fifan, du verkar iaf vara ett proffs på att klämma ut minsta lilla droppe ur dina pengar.
Det jag undrade mest är väl vad du hade för användning av osten i matlagningen? Och fan en formfranska för typ 10 kr i veckan är väl inte överdriven lyx? Jag undrar även om du inte är orolig över att inte få i dig fullvärdiga aminosyror av att mest äta vegetabilisk mat? Du är inte vegetarian antar jag?
Hur som helst är du iaf min nya idol bara så att du vet =) Lär mig dina knep min upplysta mästare
Skulle också jämföra med "vanlig" byggarmat:
- Kycklingbröstfilé á 50kr/kilo = 4.6g protein/kr. 60kr/kilo = 3.83g protein/kr
- Valio Cottage Cheese: 13:- för 200g förpackning = 2.769g protein/kr
- Keso Naturell: 10:- för 250g förpackning = 3g protein/kr
- Smörgåspålägg: Kalkonbröst 180g för 25:- = 1.296g protein/kr
- Polarkraft Extrem: 15:- för 480g. Proteinpriset av 2.915g protein/kr betyder inte mycket eftersom det är en kolhydratkälla. Men varje halvskiva kostar 1.25kr
- Ägg, hel: 1kr/ägg. Enligt USDA Nutritional Database ger en medelstor ägg 5.5g protein/kr.
- Nötfärs 10%, 20kr/kilo = 10g protein/kr. 25kr/kilo = 8g protein/kr. 30kr/kilo = 6.67g protein/kr
Någonting att tänka på.
Var hittar man nörfärs för 20 kr kilot!?!?
mini_Arnold
2005-03-14, 18:06
Lidl säljer för 22kr
2 timmar att skriva?? Aja jag är iaf intresserad då jag själv lever ungefär som du, även om jag äter lite dyrare mat då och då. Men fifan, du verkar iaf vara ett proffs på att klämma ut minsta lilla droppe ur dina pengar.
Det jag undrade mest är väl vad du hade för användning av osten i matlagningen? Och fan en formfranska för typ 10 kr i veckan är väl inte överdriven lyx? Jag undrar även om du inte är orolig över att inte få i dig fullvärdiga aminosyror av att mest äta vegetabilisk mat? Du är inte vegetarian antar jag?
Hur som helst är du iaf min nya idol bara så att du vet =) Lär mig dina knep min upplysta mästare
Ja jag har kollat aminosyror profiler av min mat. Jag tror att där finns ingen brist, och jag förtsätter bli starkare i gymmet. Jag dricker mjölk till frukosten varje dag och brukar ha någon sorts ost eller ägg att ta under dagen. Har jag kött eller fisk äter jag det efter träningen, när animaliska proteiner kan teoretiskt utnyttas bäst.
Min enda fråga är om jag saknar någon vitamin eller mineral när jag inte tar i frukt eller grönt. Just nu tar jag multivitaminpiller men skulle vilja veta mer om näringsvärde av t. ex. tomater. Jag vill jag får allt min kropp verkligen behöver från riktigt mat.
Jag brukar gå runt och besöker mataffärerna i mitt område och tittar alltid på de färskvarudiskarna: ost, pålägg, kött och fisk, mejeri. Om det finns någonting väldigt intressant, kollar jag bäst-före datum för att veta när det blir dags att besöka butiken igen för eventuella kort-datum erbjudande. Mindre butiker har det svårt att har tillräckligt med färska produkter när kunden vill ha dom OCH gör av med dom innan datum går ut.
Eftersom bönor, linser, ärter, grynor och ris är torkade produkter, jag storhandlar dom från butikerna jag vet är billigast. Jag gör av med minst 5 timmar i veckan med att handla mat eftersom jag bor i storstaden och där finns många butiker att besöka.
Jag tror att det är bättre om man har en budget och tänker på värden av maten (och andra kostnader) innan man handlar. För 40 kr i månaden kan jag köpa flera burkar tonfisk och får mycket bättre näring än formfranska ger. Det är inte fel att tillåta dig en lyx om du förstår att det är inte alls nödvändigt. När lyxen börjar bli flera så kan du har besvär med plånboken.
Skulle också säga att svenska är inte min första språk, det är därför det tar så lång tid att skriva.
King Grub
2005-03-14, 18:41
mmmCay: det är i första hand de antioxidativa egenskaperna du går miste om, om du utesluter frukt och grönt. Dessa får du inte genom supplementation.
Ungefär en gång i månaden har ICA denna erbjudande. PrisExtra också har samma pris på det regelbundligt.
mmmCay: det är i första hand de antioxidativa egenskaperna du går miste om, om du utesluter frukt och grönt. Dessa får du inte genom supplementation.
Hur stor roll spelar antioxidanter för immunförsvaret när man vill undvika förkylningsvirus?
Vad har antioxidanter för övriga egenskaper man går miste om då man inte äter mycket frukt och grönt?
Ja men jag missar om dom om jag inte äter choklad heller.
Om man har kyckling och pasta som baskosten så skulle man tänka vilka matprodukter komplettera kosten. Det kan vara annorlunda än vad man behöver för att komplettera en kost baserade på bönor och havregryn.
Antioxidative egenskaper är intressanta, men jag har det svårt att jämföra grönsakerna för att veta vilka har bättre näring och antioxidativa profiler. Idag försökte jag använder Livsmedelsverkets rekomendationer för vitaminer och mineraler för att veta vilka jag kunna ha brister på. Det ska ta väldigt mycket tid att finna informationen själv och skulle vilja ha lite hjälp.
finns det "olika" sorters antioxidanter eller är det samma i grönt te som i frukt? dricker en hel del grönt te så det skulle isf kunna väga upp för eventuell brist av frukt även om jag oftast äter minst en om dagen för tillfället.
-whitefolks från mmmcays konto.
Metal_boy_
2005-03-15, 00:05
Landar väl på ca 3000:-. Har numera börjat att handla ca 4-5ggr i månaden istället för att storhandla, då jag har märkt att jag handlat onödigt mycket. På så sätt har jag sparat lite kosing.
Landar väl på ca 3000:-. Har numera börjat att handla ca 4-5ggr i månaden istället för att storhandla, då jag har märkt att jag handlat onödigt mycket. På så sätt har jag sparat lite kosing.
Storhandla är 1ggn i veckan för mig. Mjölk mm är ju färskvaror
lite offtopic, mmmcay: vilken land kommer du ifrån? du skriver med ovanligt bra svenska för att vara någon som nyss(?) håller på att lära sig språket?
boxsquat
2005-03-15, 01:37
Sydafrika kanske?
Edit: skitbra och informativt skrivet förresten mmmCay, kul med sånt.
Vad har antioxidanter för övriga egenskaper man går miste om då man inte äter mycket frukt och grönt?
De skyddar ju kroppen från att brinna upp av syret.. mer eller mindre. När fettet förbränns i dina celler bildas det fria radikaler som kan förstöra arvsmassan i cellerna. När kroppen behöver försvara sig används fria radikaler för att slå ut angriparen också. Av träningen och under träningen belastar du ju kroppen mer, ökar förbränningen osv, vilket än mer ökar behövet av antioxidanter.
Antagligen åldras du långsammare med. (färgglada fåglar lever väldigt länge trots sin ringa storlek, vilket man tror beror på den höga andelen antioxidanter i deras vävnader.. en del encelliga kryp kan leva "hur länge som helst", man tror väl att .. err.. vafasiken heter de nu, nåja, de som förbränner fettet i cellerna var enskilda bakterier som våra (djurens) celler tog upp en gång i tiden. De gav oss mycket mer energi och vi kunde utvecklas på ett helt annat sätt.. å andra sidan är det eventuellt de som dödar oss)
lite offtopic, mmmcay: vilken land kommer du ifrån? du skriver med ovanligt bra svenska för att vara någon som nyss(?) håller på att lära sig språket?
USA
Nej jag fuskar - pojkvannen korrigerar ungefär 80% av mina inlägg.
- 80% of statistics are made up on the spot.
boxsquat
2005-03-15, 03:10
yo
boxsquat
2005-03-15, 03:18
I could give you a really good tip right now but I won't.
Ingen aning om vad jag hammnar på i månaden. Som grub sa det får kosta vad det kostar. Finns andra grejor och snåla på än maten. Och snålar man på den kan man ju lika bra sluta försöka "bygga" om det nu är det man är ute efter. :thumbup:
Dyrare är inte bättre.
Om man kör optimalt med sina pengar så är det fint och rätt. Jag tror att kostnaden av maten har lite att göra med kvalitetet.
Det är inte mitt mål att alla skall äta för så lite pengar som helst. Jag vill bara bevisa att där finns billiga alternativor som är näringsrika.
Det är inget fel med att göra av med dina pengar om du har råd. Men enligt DN, runt 40% av arbetande befolkningen lever på en för högt livskvalitetsnivå. Folk verkar överskatta vad de har råd för.
Sparar du en tusen lapp i månaden på maten, har du 12000 kr i året att spara eller använda till något annat. Och du fortfarande får i dig maten som din kropp behöver för att överleva och bygga.
Säger inte att jag väljer kungsfågeln färsk kyckling file framför t.ex coops egena som är halva priset t.ex.
Anser bara att man ska inte kalla sig seriöst tränande om man inte vill lägga pengar på mat. Missförstå mig inte nu.
Anser bara att man ska inte kalla sig seriöst tränande om man inte vill lägga pengar på mat. Missförstå mig inte nu.
Problemet är att många har fått för sig att det måste vara dyrt att äta bra mat när man tränar och därför är sådana här trådar bra.
Oftast är det "fattig student" som förekommer i inläggen och jag undrar alltid hur man kan kalla sig fattig om man anser sig ha råd att lägga 3000 kr på mat och tillskott på en månad, det är lätt att minska den kostnaden utan att förta sig eller äta sämre.
Fatalist
2006-01-22, 20:36
Vilket suverän tråd! Extremt bra läsning, speciellt mmmCay's utlägg. :bow:
*Bump*
Überbiffen
2006-01-22, 20:44
Orka räkna.
Jag är väldigt shockad över att du använder det fjortisuttrycket!
Ontopic: ~3000kr/månaden, kosttillskott ej inräknat.
Edit: Okej shockad är till att ta i.. men förvånad.
Mellan 1500 och 2000 kr skulle jag tro.
Storhandlar 1 gång/vecka och stödköper lite kvarg på Lidl där emellan :)
keffat_liv
2006-01-22, 21:02
ca 100 kronor om dan.
Bump på den här tråden.
mmmCays inlägg i den här tråden är riktigt läsvärda!
Jag har aldrig fattat hur det kan vara svårt att klara sig som ''fattig'' student.
Min bror har cirka 6000 i utgifter varje månad, till det tillkommer käk + nöjen, ev kläder.
Han har ut 15000. Då har han ju 3000:- att lägga på mat (högt räknat) och 6000:- att lägga på annat...
Men majoriteten av dom fattiga studenterna som klagar är nog ute på krogen 1 eller 3 gånger för mycket...
Jag har aldrig fattat hur det kan vara svårt att klara sig som ''fattig'' student.
Min bror har cirka 6000 i utgifter varje månad, till det tillkommer käk + nöjen, ev kläder.
Han har ut 15000. Då har han ju 3000:- att lägga på mat (högt räknat) och 6000:- att lägga på annat...
Men majoriteten av dom fattiga studenterna som klagar är nog ute på krogen 1 eller 3 gånger för mycket...
Får han ut 15k som student jobbar han extra.
Jag tar inga lån så får ut 2700 kr i månaden typ, sen har jag sparat sen jag jobbade + lite stipendier så de är fattigt må du veta.
OnT Jag bor med folk överallt så vet inte exakt vad jag lägger å dom lägger men för mig går de kanske 2-3k i mat i månaden men då handlar jag snålt på citygross.
Räknade lite på det här genom att kika på kontohistoriken.
Jag fick ut en snittkostnad på dryga 1100 per månad över de senaste fyra månaderna.
Men då inkluderas inte de inköp där jag har betalat kontant. Det brukar jag visserligen inte göra, men att lägga till en 2-300 per månad är nog inte orimligt. Så 1300-1400 rör det sig nog om.
Pizza och utekäk är inte heller inräknat, där tillkommer kanske ytterligare ~400 kr i månaden.
Den tyngaste
2009-07-29, 09:59
Grovt räknat 180-270euro per månad + eventuellt lite tillskott.
isterbuk
2009-07-29, 10:05
CSN bidrag + lån 7500:- tror jag det blir, handlar mat för cirkus 1500:- varje månad, lämnar inget till några större utsvävningar direkt, men brukar lyckas få lite extraknäck några gånger i månaden vilket brukar lätta den annars tunga ekonomin lite.
KaptenKnäsvag
2009-07-29, 11:46
Jag försöker att hamna på 3000 i månaden men det blir oftare 4000... :/
Runt 1500 varje månad, fortfarande fastän jag nu får ut runt det dubbla efter skatt jämfört med när jag studerade.
De som gnäller över hur fattiga studenter är har ingen koll på pengars värde... Samma personer som beklagade sig över eknomin när jag studerade var också de som såg krogen 1-2 ggr/vecka som en mänsklig rättighet eller såg det som en rättighet att bo i en egen lägenhet nära centrum istället för att bo i korridor som alla andra studenthjon. Många studenter fattar inte hur bra de har det som får pengar som de klarar sig på med det enda prestationskravet att de ska klara 75 % av tentorna på ett år. Med skatten måste man tjäna en bit över 10 000 för att gå jämnt upp med studiebidrag + lån, alltså nästan 2 veckors heltidsjobb för de flesta.
Under 800. Frugality ftw!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.