handdator

Visa fullständig version : Fett inne i magen

ölobrännvin
2004-10-11, 19:21
min bror påstår att man lagrar fett innanför magmusklerna emellan organen så att säga är det så ?

Zakath
2004-10-11, 19:23
min bror påstår att man lagrar fett innanför magmusklerna emellan organen så att säga är det så ?

GH mage? :D

Seriöst så gör man nog inte det i någon större utsräckning, bara det fett som skyddar de inre organen.

z_bumbi
2004-10-11, 19:32
Under vissa omständigheter lagrar man in mer fett inne i buken än på andra ställen.
Orsaker som jag känner till:
Stress (Inte lite så där småstressad utan mycket under en längre tid.)
Vanlig övervikt, främst hos män.
Alkoholmissbruk
Kortisonbehandlingar

Det finns säkert mer som inverkar.

William
2004-10-11, 19:35

Din bror har rätt! När det har gått hyffsat långt kallas det för bukfetma. Fettet kallas med ett finare ord för visceralt fett.

Den klassiska ölmagen beror på att en massa fett har lagrats kring de inre organen innanför magmuskulaturen varvid dessa pressas ut. Bukfetma belastar de inre organen rejält och är en riskfaktor för det som kallas för det metabola syndromet som inkluderar bla insulinresistens, förhöjda blodfetter, ökat blodtryck, ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och en massa annat.

Mvh

William

Whey
2004-10-12, 13:02
Din bror har rätt! När det har gått hyffsat långt kallas det för bukfetma. Fettet kallas med ett finare ord för visceralt fett.

Den klassiska ölmagen beror på att en massa fett har lagrats kring de inre organen innanför magmuskulaturen varvid dessa pressas ut. Bukfetma belastar de inre organen rejält och är en riskfaktor för det som kallas för det metabola syndromet som inkluderar bla insulinresistens, förhöjda blodfetter, ökat blodtryck, ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och en massa annat.

Mvh

William
Stämmer fint, organen behöver en viss mängd fett runt sig som skydd och för att fungera normalt. Men som med allt annat är för mycket inte bra.

Johan
2004-10-12, 13:41
Är det svårare att få bort bukfettmassan?
Jag menar eftersom kroppen kanske inte känner av om det är för mycket fett runt organen och då inte gärna vill släppa viktigt skyddsfett fast det finns för mycket.
Lite svammel från min sida kanske, men jag är lite nyfiken.

ceflower
2004-10-12, 14:13
Man lär sig något varje dag. Interessant! Hade faktiskt ingen aning om att ölmagen var annat än fett som satt innanför skinnet.

ölobrännvin
2004-10-12, 15:30
jaha det var fina svar och snabbt oxå , kan ni svara då på om man har fett i musklerna som en fläskkarre´ typ. jag undrar bara vart allt fett sitter ,antar att det inte bara är precis innanför skinnet ?

King Grub
2004-10-12, 15:41
jaha det var fina svar och snabbt oxå , kan ni svara då på om man har fett i musklerna som en fläskkarre´ typ. jag undrar bara vart allt fett sitter ,antar att det inte bara är precis innanför skinnet ?

Ja, man lagrar fett både i form av triglycerider i fettet och i muskelvävnad (intramuskulära triglycerider).

Triglycerider från adipös vävnad kan brytas ned till glycerol och fria fettsyror, vilka sedan kan mobiliseras till plasmaalbumin och transporteras till muskelvävnad och annan vävnad. Intramuskulära trigylcerider kan också brytas ned till glycerol och fettsyror, för att från mitokondrierna oxideras under aktivitet.

Lagring och mobilisering av trigylcerider:

ölobrännvin
2004-10-12, 16:19
tack kungen.....och alla nadra som svartart