handdator

Visa fullständig version : Senap

AdrenalineRush
2004-10-11, 19:10
Senap ska enligt Paulun höja termogenesen och senap i sig själv innehåller bra fetter. Men gäller detta för vanlig senap man har på grillkorven?? Vi har vanlig mild senap hemma som innehåller 3,5g protein, 21g kolhydrater och 3g fett per 100g. Är denna bra? :eating:

morbror_sven
2004-10-11, 19:42
Senap ska enligt Paulun höja termogenesen och senap i sig själv innehåller bra fetter. Men gäller detta för vanlig senap man har på grillkorven?? Vi har vanlig mild senap hemma som innehåller 3,5g protein, 21g kolhydrater och 3g fett per 100g. Är denna bra? :eating:

Så länge det är i mindre mängder behöver du nog inte oroa dig allt för mycket. Akta dig för sockrad senap. Köp dyr fransk osockrad senap istället :thumbup: :smash:

King Grub
2004-10-11, 19:45
Vanlig mild senap har ingen signifikant effekt på termogenes.

AdrenalineRush
2004-10-11, 19:57
Men de 3 gram fett mild senap innehåller är av bra sort? Hur är det med den stark "vanlig" senap med 6% fett då??

morbror_sven
2004-10-11, 20:48
Men de 3 gram fett mild senap innehåller är av bra sort? Hur är det med den stark "vanlig" senap med 6% fett då??
3 gram hit eller dit är inget att bry sig om, knappt om det vore socker....

AdrenalineRush
2004-10-11, 21:24
3 gram hit eller dit är inget att bry sig om, knappt om det vore socker....

Jag undrade bara om fettet är av bra sort, om det är det ska jag gå över till senap nämligen. Påverkar stark senap termogenesen?

Zakath
2004-10-11, 21:50
Jag undrade bara om fettet är av bra sort, om det är det ska jag gå över till senap nämligen. Påverkar stark senap termogenesen?

Okej, jag förstår att du undrar, men seriöst, det är på 100g, äter du 100g senap!? ;)

morbror_sven
2004-10-11, 23:17
Okej, jag förstår att du undrar, men seriöst, det är på 100g, äter du 100g senap!? ;)
senap är en ganska typisk sån där grej folk tycker om att frossa i.....

Proteus
2004-10-11, 23:43
Tur man hatar senap :rolleyes:

Sverker
2004-10-12, 06:47

Senapsolja...hmmph...hmmph...det är starkt det.
Verkar som om alla smakämnena i senapen finns i just oljan.

Vet faktiskt inte den exakta fettsyraprofilen, men senap är kusin med raps så det borde vara ganska likt rapsolja.

Sverker
2004-10-12, 07:03
Senap svensk och senap fransk finns på Livsmedelsverkets hemsida i Fettsyrtabellen.

Tittar man i tabellen syns det att siffrorna inte stämmer ! Det fattas fettsyror !

Det som fattas är den långa omättade fettsyran C22:1, erukasyra och den utgör 38 % av fettet i senap enligt boken Livsmedelstabell.

Vad är erukasyra ?

När margarinet började komma på 1960 talet så tillverkades margarinet av rapsolja med 20 - 30 % erukasyra.

Försöksråttor som levde på detta margarin i laboratorium fick ansamlingar av erukasyra i hjärtmuskeln. Den förbrändes alltså långsammare än andra fettsyror och samlades på hög.
Snabbt reagerade växtförädlingen och tog fram rapssorter utan erukasyra, och det är den rapsoljan som används idag.

Dessa försök med råttor har givetvis upprepats på mäniskor åtskilliga gånger senare. Var enda gång är det visat att erukasyran förbränns lika bra i mänskokroppen som de andra fettsyrorna och de samlas alltså inte på hög.

Det är alltså säkert att äta senap :eating: