Visa fullständig version : Diet på lätt ostkaka :)
Du hörde rätt, jag satt och käkade lättostkaka häromdagen och läste innehållet.
Då slog det mig, lättostkaka med ett par proteindrinkar och grönsaker vore ju nästan en perfekt diet. Lättoskakan på 300g innehåller ~450kkal ~50%kolhydrater ~30%protein och ~20%fett. Nu går det ju diskutera vilket slags fett det är, uppenbarligen mycket animaliskt fett men det finns även lite mandlar i innehållet. 3-4st 300g's lättostkakor blir 1300-1700kkal om dagen, sen 90g proteinpulver och lite grönsaker på det hamnar man strax under/över 2000kkal. Min förbrukning ligger på ~2500 om jag tar en timmas promenader.
Aja tänkte bara bolla idén lite mot bollplanket kolozzeum och se vad jag får för gensvar, med den här approachen slipper jag ju även väga maten då jag inte har en våg :D
WHITEFOLKS
2004-10-11, 12:00
en nackdel är ju det höga II som ostkaka förmodligen har.. sen så har man ju alla nackdelar med en kost som inte är varierad också :)
Det blir nog trist i längden. Men jag äter en per dag som mellanmål på jobbet, fungerar bra tycker jag.
Är verkligen II så högt? Vad jag har förstått utgör mjölkprotein en relativt liten del av ostkakans innehåll, och resten av ingredienserna har ju inte högt II. Däremot är ju ostkakan rätt så näringsfattig, så att basera kosten på den är ingen höjdare.
Är verkligen II så högt? Vad jag har förstått utgör mjölkprotein en relativt liten del av ostkakans innehåll, och resten av ingredienserna har ju inte högt II. Däremot är ju ostkakan rätt så näringsfattig, så att basera kosten på den är ingen höjdare.
Äter man en halv så borde ju inte insulin påslaget bli så högt iaf...
Eller har jag fel??
Jag brukar äta en halv som ett mellanmål ibland..
King Grub
2004-10-11, 13:06
en nackdel är ju det höga II som ostkaka förmodligen har.. sen så har man ju alla nackdelar med en kost som inte är varierad också :)
Varför har lättostkaka högt II?
Näringsfattig är den däremot och kan knappast kallas nyttig.
WHITEFOLKS
2004-10-11, 13:07
II borde väl bli motsvarande minst 1l mjölk med tanke på att det är ungefär lika mycket protein i båda och jag antar att mjölken står för största delen av proteinet.
WHITEFOLKS
2004-10-11, 13:08
men självklart rena spekulationer :)
Herkulez
2004-10-11, 13:08
högt II är inte alltid en nackdel ;)
King Grub
2004-10-11, 13:10
II borde väl bli motsvarande minst 1l mjölk med tanke på att det är ungefär lika mycket protein i båda och jag antar att mjölken står för största delen av proteinet.
140 kcal per 100 gram med ägg som näst största ingrediens, och ägg innehåller betydligt högre andel protein. Nej, lättostkaka har inte högt II.
WHITEFOLKS
2004-10-11, 13:13
ok då får man revidera.
Bodylotion
2004-10-11, 14:51
Hört om GI- load någon? Ost-kaka innehåller keso...oftast ingen som klagar på det. Mandeln ger en del vitaminos/mineralos-dock inte tillräckligt, ägg likaså. Dock e socker en bov där.. Kör det som efterträningskäk ibland...
Lättostkaka är en given detalj under en tävlingsdeff :em:
Lätt och gott att äta när man reser och ger en över 30 g protein av långsam karraktär.
King Grub
2004-10-11, 15:34
Dock e socker en bov där.. Kör det som efterträningskäk ibland...
Lättostkakan är sötat med fruktos, inte strösocker.
Som efterträningsmål måste det vara rätt värdelöst: både riktigt långsamma kolhydrater, lågt II, en hel del fett, samt långsamt protein.
När det ändå snackas om fruktos så undrar jag en sak. Finns det några studier eller liknande som visar på att fruktos kan trigga mekanismer i kroppen som gör att man blir sugen på annat socker? Jag märker ibland när jag äter uppemot 5-6 äpplen om dagen att jag blir mer sugen på annan mat med socker i såsom godis, en del sorters bröd, sötad musli/flingor osv. Fruktos i sig är en bra socker art eftersom det har lågt GI, och i livsmedel som fruktos finns i så finns det oftast mycket vitaminer och annat nyttig så det är bra med frukt som vi alla vet. Men socker är det fortfarande, dock en annan art av socker, kan detta sockret ge upphov till ett sockersug alltså? Visst kan man fortsätta och äta äpplen då och inte slänga i sig det "dåliga" sockret, men suget finns kvar. En annan orsak kan vara ett lågt blodsocker som ger socker sug, men jag har för mig att socker kan verka på det sättet att man vill ha mer, frågan är om fruktos också gör det?
King Grub
2004-10-11, 16:21
"Food intake and subjective appetite are inversely associated with blood glucose response in the 60 min after consumption of carbohydrates. Carbohydrates with a high glycemic index suppress subjective appetite and food intake in the short term, but those with a low glycemic index do not."
Am J Clin Nutr. 2002 Nov;76(5):1023-30.
"When fructose is consumed with another carbohydrate, its advantage over glucose disappears. For example, equicaloric cereal preloads containing additions of fructose (30 g) or glucose (33.5 g) reduced energy intake in meals consumed either 30 or 120 min later, but there were no differences between the treatment"
"In the short term, high but not low glycemic responses are associated with satiety and reduced food intake"
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 78, No. 4, 843S-849S, October 2003
Sparrisen
2004-10-11, 17:34
jag söker en lättostkaka utan mandel.. någon?
Nötallergiker ?
annars är mandel och bittermandel en absolut del av en god ostkaka.
Går att göra egen ostkaka med keso, ägg, socker och vetemjöl själv hemma. Tror att recept finns i " Vår kokbok "
jag söker en lättostkaka utan mandel.. någon?
Rör ihop 2 ägg, 1 msk mjöl, 1 msk socker, 250 g keso, och 2 1/2 dl mjölk. Häll upp i en lagom stor form och grädda i 20-25 minuter i mitten på en 225 grader varm ugn. Du får då även njuta av det underbara att äta en nygräddad varm ostkaka...
Bodylotion
2004-10-11, 19:06
Lättostkakan är sötat med fruktos, inte strösocker.
Som efterträningsmål måste det vara rätt värdelöst: både riktigt långsamma kolhydrater, lågt II, en hel del fett, samt långsamt protein.
Riktigt sant du, bra å bli rättad. Har inte läst så noga där på etiketten ang "sockret som var fruktos(bra o lagra med dock jue), trodde liksom inte det om Frödinge...
"En hel del fett" tycker jag kan vara onödigt att räkna där, trots att det e mättat o jaddajadda..killen vill ha proteinet trots att det är långsamt(han kan väl variera sig)plus något gott vilket kan vara en dold framgångsfaktor d me, or?
Kanske "vanlig" ostkaka kan va bättre som efterträningskrubb for him som fråga, kanske...fast egentligen, det finns bättre grejer out there!
Sparrisen
2004-10-11, 19:34
Nötallergiker ?
Ja. Lider bara någon sitter bredvid och äter en snickers.
"Vår kokbok" står i bokhyllan...
har dock för mig att det ska finnas nöt- och mandelfri ostkaka att köpa.
King Grub
2004-10-11, 19:46
Även jordnötter, alltså? Jordnötter är inte nötter, så ofta brukar det gå bra i alla fall.
Jo jag förstod att ostkakan skulle vara näringsfattig därav grönsakerna.
"Vår kokbok" står i bokhyllan...
har dock för mig att det ska finnas nöt- och mandelfri ostkaka att köpa.
Jo, det borde finnas. Men den kostar nog lite mer. Kanske är värt att leta dock om du vill ha den näringssammansättning som "köpeostkakorna" har. Mitt recept ger ju 55g protein, 24g fett, 37g kolhydrater - 580 kcal
Jag skall dock experimentera lite för att få fram ett mer fettsnålt recept om det eftersökes.
kampsporttjej
2004-10-13, 17:33
jag provade att äta en halv frödinge lättostkaka innan träning, men jag blev
noll mätt, och fick äta annat också. har den för lågt GI eller??
Dåligt SI kanske?
Borde vara bra att sova på kanske? Har svårt att hitta något som håller mig mätt genom natten.
En liten mängd fiberhavregrynsgröt kanske? eller ostkakan
Brukar du bli mätt på 210 kcal vanligtvis eller? Så lite energi finns det nämligen i en halv kaka.
Själv äter jag väl en 4-5 st i veckan, lättostkaka alltså, tycker att det är riktigt gott också. Brukade äta det med sylt med enbart fruktos i, dvs sylt med GI runt 30(!). Fast den sylten var ju riktigt dyr så nu är jag lite onyttig och tar en skopa lättvaniljglass på ostkakan, kan rekommenderas faktiskt.
Hur som hellst vore det idiotiskt att dieta enbart på ostkakor och proteinpulver.
Spela roll om du blir mätt eller inte och varför i hela världen skulle du bli mätt på en halv ostkaka och varför äter du bara en halv?! Lättostkakan är ju knappast någon kaloribomb.
det godaste som finns är att bre på ett lager lätt-messmör.. och käka den kall.. lär väl va rätt så okej på? är det nyttigare att göra så än att köra med sylt va?
Själv äter jag väl en 4-5 st i veckan, lättostkaka alltså, tycker att det är riktigt gott också. Brukade äta det med sylt med enbart fruktos i, dvs sylt med GI runt 30(!). Fast den sylten var ju riktigt dyr så nu är jag lite onyttig och tar en skopa lättvaniljglass på ostkakan, kan rekommenderas faktiskt.
Hur som hellst vore det idiotiskt att dieta enbart på ostkakor och proteinpulver.
Jag har lagt fram argument för diet på lättostkaka, vilka är dina argument mot diet på lättostkaka? Vem som helst kan ju säga att en idé är genialisk eller idiotisk.
Jag har lagt fram argument för diet på lättostkaka, vilka är dina argument mot diet på lättostkaka? Vem som helst kan ju säga att en idé är genialisk eller idiotisk.
För att du inte får i dig allt din kropp vill ha genom att bara äta ostkaka och grönsaker.
Precis som JLL sa. Du behöver en mycket mer varierad kost för att må bra. Det räcker tyvärr inte med att variera grönsaker och/eller frukt. Optimalt är ju att variera alla olika näringskällor.
Jag säger inte att lättostkakan inte är bra för det är den. Jag äter ju som sagt ett par st i veckan. Se den som en del av dieten, ät en varannan dag men glöm inte bort fisk, ris, potatis, magert kött och allt annat som kroppen behöver.
kampsporttjej
2004-10-15, 15:36
vir>>> vad jag menar är att det inte verkar som om kolhydraterna i
ostkaka har tillräcklig blodsockerhöjande effekt för den mängd man får i sig.
att de snarare har en inte blodsockersänkande effekt, om du förstår vad jag menar. att man måste äta rackarns mycket ostkaka för att få ett lågt blodsocker att bli normalt=känna sig mätt.
man blir till exempel inte mätt av att äta jordnötter, tycker jag. eller det kanske bara är min kropp som säger när den är mätt när den fått de kolhydrater den vill ha, inte de kalorier den behöver?
fruktos (som lättostkakan innehåller) ger inte alls samma tillfredsställelse
som motsvarande kolhydratsmängd ifrån pasta, enligt min mening.
King Grub
2004-10-15, 15:44
för att få ett lågt blodsocker att bli normalt=känna sig mätt.
Blodsocker är inte direkt översättbart med mättnad. Energimängden har större påverkan på mättnadskänslan, och 210 kcal är... inte mycket.
vir>>> vad jag menar är att det inte verkar som om kolhydraterna i
ostkaka har tillräcklig blodsockerhöjande effekt för den mängd man får i sig.
att de snarare har en inte blodsockersänkande effekt, om du förstår vad jag menar. att man måste äta rackarns mycket ostkaka för att tillfredsställa blodsockerkurvan.
Jag skulle kunna gissa på att lättoskakan har ett GI runt 40-50. Men att äta en hel lättostkaka är ändå inte mycket mat, det är till och med så lite mat att du kan komplettera med annat. Äter du en hel så tror jag inte att du behöver oroa dig för att den ska sänka dina blocsockernivåer.
man blir till exempel inte mätt av att äta jordnötter, tycker jag. eller det kanske bara är min kropp som säger när den är mätt när den fått de kolhydrater den vill ha, inte de kalorier den behöver?
fruktos (som lättostkakan innehåller) ger inte alls samma tillfredsställelse
som motsvarande kolhydratsmängd ifrån pasta, enligt min mening.
En person med en stor magsäck behöver mera mat i volym, inte i mängd energi för att mättas. Om du är mätt så är du mätt för att du har fyllt magsäcken, inte för att du har fått i dig tillräckligt med energi. Så mättnad är inget bra tecken att gå efter.
Protein mättar bäst för mig iaf 200 g (ca 200 kcal) kyckling så är jag mätt.
no1fitness
2004-10-16, 04:45
Just jordnötter ger mig en bra mättnadskänsla. Om jag blir riktigt hungrig på deffen någongång äter jag lite jordnötter (typ 20 g ) och det märks direkt nästan på hungern. Visst jag blir inte mätt... :rolleyes: men den "akuta" hungern dämpas rejält.
Gott som satan är det också... :eating:
bear.flowertwig
2004-10-19, 20:44
Rör ihop 2 ägg, 1 msk mjöl, 1 msk socker, 250 g keso, och 2 1/2 dl mjölk. Häll upp i en lagom stor form och grädda i 20-25 minuter i mitten på en 225 grader varm ugn. Du får då även njuta av det underbara att äta en nygräddad varm ostkaka...
Gjorde en dubbel sats men den vill inte stelna trots 10 min extra i ugnen. Vad gjode jag för fel??? :confused:
Bytte socker mot sötningsmedel, men det borde väl inte fröändra saken?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.