handdator

Visa fullständig version : Billig mat och andra nybörjarfrågor...

High1ander
2004-10-10, 23:02
Jo, har lite nybörjarfrågor.
Nu har jag precis börjat träna igen (kört nu i en månad) efter ca 3-4 års uppehåll från styrketräning, fotboll och brottning. Tyvärr så har jag märkt att magrutorna börjar komma tillbaka och ådrorna börjar synas igen (smällar man får ta :) ), men jag har märkt att på denna tid, ca en månad så har jag tappat vikt, framförallt på magen, och snart börjar reserven ta slut, och vill då fan inte ta energi från musklerna för att bygga muskler. Jag äter inte så bra mat för tillfället, eller rättare sagt för lite. Äter ca 2-3 ägg om dagen, 2-4 kalla "hot dogs", några mackor, nån banan och äpple. Har inte kollat än på hur mycket kallorier det är per dag. Tror jag har gått ner ca 4 kilo sen i sommras, vägde 78 då (184 cm), tror det är runt 74 nu (använde konstig våg med kläder på sist...)
Jag undrar bara mer eller mindre om det är "farligt" dvs kontraproduktivt att försöka bli större och träna genom att få i sig mindre kalorier per dag än vad man gör av med. Jag vet att jag får i mig mer än tillräckligt med proteiner, pga ägg och pimplande av mjölk, dricker ca en gallon mjölk (3,78 liter) på 2-3 dagar, vilket bara där blir ca 700-1250 kalorier per dag.
Jag vill ha mat med mycket kalorier som man inte snabbt blir mätt på, jag har lätt för att bli mätt, och är "aldrig" hungrig, känner aldrig behov av mat, bara vet att jag måste ha mat för energi, aldrig magknipp.
Jag gymmar mellan 3-5 gånger per vecka, runt 1½-2h per gång. Kör mestadels ca 70% på armar och axlar, och ben får ca 5% mage och rygg resten (för tillfället), kör på ca 70-80% av max, och kör mellan 6-12 rep, minst 3 set per muskel.
Så vad ska man klämma i sig, pasta? som sagt ska vara billig. Förövrigt så bor jag i USA, så om ni vet nån bra mat som bara kan fås tag på här så skulle jag gärna veta vilken... :eating: :eating: :eating:

Jejje
2004-10-10, 23:54
i usa kan man väl få tag på det mesta fan : P var där 4 månader sommaren 2003.. dock började jag inte "träna" förrän 2004.. men iaf..

om du äter så få kalorier så tror jag det inte är så bra för din träning.. utan VÄLDIGT dåligt.. du får helt enkelt jobba på att äta bättre.. och billigt och billigt..

mat som är bra.. elle som jag tror är bra.. och som jag för tillfället äter mycket av är:
fullkornspasta
potatis
havregrynsgröt
messmör
havreknäcke (enda bröd ja käkar)
tonfisk
makrill
oliver
kesella
keso
kalkon
kyckling
bananer
skaldjurskött

detta baserar jag många måltider på.. vissa av de blir inte så billigt kanske. men jag har fått uppfattningen att det är rätt så bra grejer. och jag tycker de är goda. sen finns det mycket annat men detta är det bästa ur mitt matsortiment. lite tips på vad du kan köra. du får väl hitta motsvarigheter till keso/kesella i USA.. kolla vad det inehåller för "nutritions facts" eller vad det nu stor på varorna i usa.. minns inte