handdator

Visa fullständig version : Antioxidanter

GhostRider
2004-10-09, 20:26
Tja.. någon som kan lista vilka livsmedel som innehåller flest antioxidanter?

King Grub
2004-10-09, 20:39
Det finns en mängd olika. Rejält med olika frukter och grönsaker varje dag klarar skivan.

jim
2004-10-09, 23:01
Det finns en mängd olika. Rejält med olika frukter och grönsaker varje dag klarar skivan.

såg ett program på svt idag om just det, med paulun :D

han sa att frukter med mycket färg innehåller mest antioxidanter, men för bäst resultat ska man äta många olika frukter tillsammans...

drkrupp
2004-10-09, 23:29
såg ett program på svt idag om just det, med paulun :D

Granatäpple hamnade på första plats på hans topplista.

GhostRider
2004-10-10, 13:59
Granatäpple hamnade på första plats på hans topplista.

Ok..det var just en topplista jag ville ha tag på..:/
Nån som vet var man kan hitta en? Jag hittade ingen på varken google eller pauluns sida...

Grahn
2004-10-10, 14:09
Skulle med vilja ha en lista på grönsaker man bör äta för att de är exeptionellt nyttiga, inte hittat ngn. :(

Håller iofs fortfarande på att lära mig äta grönt, babyspenat ska visst vara nyttigt och dessutom går det att äta till skillnad från tex blomkål. :D

obesogen
2004-10-10, 14:36
Skulle med vilja ha en lista på grönsaker man bör äta för att de är exeptionellt nyttiga, inte hittat ngn. :(

Håller iofs fortfarande på att lära mig äta grönt, babyspenat ska visst vara nyttigt och dessutom går det att äta till skillnad från tex blomkål. :D

F.ö var phsyllium (rätt stävat) på topp tre hos paulun

King Grub
2004-10-10, 14:44
F.ö var phsyllium (rätt stävat) på topp tre hos paulun

Du menar Physalis, antar jag?

jim
2004-10-10, 14:45
Nån som vet var man kan hitta en? Jag hittade ingen på varken google eller pauluns sida...

well som sagt så får du bäst antioxidanter av att kombinera olika frukter och grönsaker med mycket färg! är nog inte så noga exakt vilka utan ta nåt rött äpple, blåa druvor osv så blir det säkert hur bra som helst..

King Grub
2004-10-10, 14:47
http://www.5aday.com/html/colorway/colorway_home.php

drkrupp
2004-10-10, 15:47

Katrinplommon kom tvåa har jag för mig. Mörka druvor var med också.

GhostRider
2004-10-10, 16:09
ok...då blir det att äta mycket plommon och mörka druvor framöver... :eating:

jocke19
2004-10-10, 16:15
varför va det bra att äta såna här antiodioxanter eller va dem hette? har missat det :em:

King Grub
2004-10-10, 16:23
Vid syreomsättning (vid inandning, stress, träning, osv, osv, osv) bildas fria radikaler, som attackerar och skadar molekyler i kroppen, t ex cellmembran, vilket i slutänden kan leda till inflammationer och t o m cancer. Antioxidanter motverkar och bekämpar dessa fria syreradikaler och ger alltså skydd mot t ex cancer, diabetes och hjärt/kärlsjukdomar, samt motverkar åldringsprocesser.

GhostRider
2004-10-10, 16:25
Vid syreomsättning (vid inandning, stress, träning, osv, osv, osv) bildas fria radikaler, som attackerar och skadar molekyler i kroppen, t ex cellmembran, vilket i slutänden kan leda till inflammationer och t o m cancer. Antioxidanter motverkar och bekämpar dessa fria syreradikaler och ger alltså skydd mot t ex cancer, diabetes och hjärt/kärlsjukdomar, samt motverkar åldringsprocesser.
Kan inte fria radikaler bryta ner muskelvävnad också?

King Grub
2004-10-10, 16:41

Jo, proteiner, cellmembran, fettämnen, cellernas DNA, osv. Allt i kroppen angrips, både i och utanpå cellerna.

kimonque
2004-10-10, 17:51
h-vete! dags o börja käka :eating:

Lasse Kongo
2004-10-10, 17:53
Aaa min tjej gjorde en fruktsallad till filmen igår på kiwi, svarta eller blåa vindruvor lr vafan det heter, blodgrape och physalis, till det åt vi cashewnötter, aaaaa det var fint som faen!

Skulle faktiskt ha testat granatäpplen i, men vi hitta dem ingenstans.

Ja öka faktiskt 60kg i bänkpress idag från förra passet, måste berott på alla antioxidanter, eller så ljög ja stenhårt där :rolleyes:

Bodylotion
2004-10-10, 18:07
Tänkte bara adda lite i funderingarna. "Liponsyra(ALA)" förstärker antioxidanternas effekter, kolla in den, finns här på Kolozzeum-hälsokost..i vanliga fall i gröna blad(senat, grönkål etc) Aids-patienter använder det dock i högre doser för att få leva lite längre..

Glutamin kan rekomenderas här oxå...gör att du behåller antioxidanter, vitaminer och mineraler så att de kommer dit de ska. Ex. att det motverkar mjölksyra då du kan få bättre hjälp av mineralerna att neutralisera syran, typ.

Sen undrar jag om det finns nån av er som har erfarenhet från AloeVera? En liljeväxt besläktad med vitlöken. AloeVera ska vara som att svepa en sallad från ett glas om man inte har tid att inhandla o stå o hacka, värma osv. Innehåller allt asså...värt o testa i hope!

/ciao so long

aliquis
2004-10-10, 20:04
Vet inte på vilken grund paulun rangordnade som han gjorde, jag har hört att mango skall vara den nyttigaste frukten. Men i det här fallet skall man nog inte sträva efter att hitta den nyttigaste och bara äta den, då man bara får väldigt mycket av en viss antioxidant, istället för man väl satsa på att få i sig lite av alla. Och ja, generellt gäller väl att ju starkare färg desto starkare antioxidant.

Katrinplommon, blåbär osv ger ju en massa, likaså exempelvis röd paprika, eller för all del rågbröd. Sedan finns algen chlorella och spirulina som båda två innehåller en massa antioxidanter, om jag mixar ner 1msk spirulina i min efterträningsmoothie blir alltsammans mörkt grönt (blågrön alg, chlorella är grön, båda är väldigt näringsrika). Äpple lär ju inte kunna konkurrera/gram med flertalet andra frukter, men innehåller ju andra nyttigheter som exempelvis pektinet. Bara dumt att utesluta och gallra som sagt.

aliquis
2004-10-10, 20:07
En enkel lösning är ju att dricka smaksatt rött te, även det fullt med antioxidanter och man kan ju ersätta kemikalierna i funlight med det eller kalorierna i saft/juice och slipper oroa sig över vad eventuella främmande ämnen gör i kroppen eller ökat beroende av söta smaker... (eller grönt eller svart te såklart om man inte oroar sig över koffeinet eller något annat i dem)

Örtte fungerar nog med, eller golden temples kryddteer, antar att flertalet kryddor innehåller stora mängder antioxidanter?

Bodylotion
2004-10-10, 21:13
Te funkar inte, bara. Du blir snabbt "övertränad" som det heter... Tips från livsmedelsverket gällande dagsdoser/rekomenderat dagligt intag kan man ofta tredubbla, för de använder sig av forskning från 60-talet. Och jag tror inte ni kör en bil från 60-talet...eller?

King Grub
2004-10-11, 06:36
Te funkar inte, bara. Du blir snabbt "övertränad" som det heter...

:confused:

Sverker
2004-10-11, 06:47
Du har rätt. Bilen kom ju sent 1800-tal medan vitaminforskningen blommade upp först på 1910-talet.
Självklart visste man sedan flera hundra år att vissa livsmedel botade allvarliga sjukdommar som skörbjugg men det var först på 1910-talet som de kemiska analysmetoderna kunde bestämma vilka molekyler som hade effekt eller inte.
Under hela 1920-talet exploderade vitaminforskningen och man kunde börja ringa in de rätta doserna för att undvika olika bristsjukdommar.

Forskningen fortsatte och omkring 1950 när de biokemiska kunskaperna var tillräckliga så hade det bestämts vilka ämnen som var vitaminer och vilka ämnen som kroppen själv kan tillverka.

Livsmedelsverkets uppsatta nivåer av vitaminintag är en säker grän som håller oss vid god hälsa och eftersom medel-Kolozzeumaren tränar och äter fler kalorier än medel-Svenssom är hälsoläget hos oss säkert gott.

JLL
2004-10-13, 12:44
Måste man äta skalet på granatäpplen för att få i sig antioxidanterna?

Sverker
2004-10-13, 13:30
Hur tusan ser ett granatäpple ut ? Vet att det skämtades en del om granatäpple i en gammal Asterix men det är det närmaste jag kommit frukten.

King Grub
2004-10-13, 13:35
Hur tusan ser ett granatäpple ut ? Vet att det skämtades en del om granatäpple i en gammal Asterix men det är det närmaste jag kommit frukten.

Så här:

Hades
2004-10-13, 13:36
http://www.fruktexperten.com/frukter/bilder/granatap.gif

Styx
2004-10-13, 13:39
Undra om Grenadin som man bla har i en del drinkar har behållit sina antioxidanter som fanns i granatäpplena det tillverkats av. I sånna fall borde grenadin ha ännu högre koncentration av antioxidanter.

King Grub
2004-10-13, 13:46
Undra om Grenadin som man bla har i en del drinkar har behållit sina antioxidanter som fanns i granatäpplena det tillverkats av. I sånna fall borde grenadin ha ännu högre koncentration av antioxidanter.

Aviram M., Fuhrman B., Rosenblat M., Volkova N., Kaplan M., Hayek T., Presser D., Attias J., Gaitini D., Nitecki S., Hoffman A. and Dorenfeld L. Pomegranate juice polyphenols decreases oxidative stress, low-density lipoprotein atherogenic modifications and atherosclerosis. Free Radical Research 36 (Supplement 1): 72-73 (2002).

Aviram M. Pomegranate juice as a major source for polyphenolic flavonoids and it is most potent antioxidant against LDL oxidation and atherosclerosis. Free radical Research 36 (Supplement 1): 71-72 (2002).

Aviram M. and Dorenfeld L. Pomegranate juice consumption inhibits serum angiotensin II converting enzyme (ACE) activity and reduces systolic blood pressure. Atherosclerosis. 158: 195-198 (2001).

Kaplan M., Hayek T. , Raz A., Coleman R. and Aviram M. Pomegranate juice supplementation to apolipoprotein E deficient mice with extensive atherosclerosis reduces macrophages lipid peroxidation, cellular cholesterol accumulation and development of atherosclerosis. J. Nutr. 131: 2082-2089 (2001).

Aviram M., Dorenfeld L., Rosenblat M., Volkova N., Kaplan M., Hayek T., Presser D. and Fuhrman B. Pomegranate juice consumption reduces oxidative stress, low density lipoprotein modifications and plateletaggregation: studies in the atherosclerotic apolipoprotein E deficient mice and in humans. Am. J. Clin. Nutr. 71 : 1062-1076 (2000).

Sverker
2004-10-13, 14:44
Det är alltså juicen av granatäpple/pomegranate som har den antioxidativa effekten. Dvs en stor blandning av olika pollyfenoler som sammarbetar och inte någon enskild förening ?

Styx
2004-10-13, 15:25
Som ofta i antioxidant-rika livsmedel är det en mängd olika substanser.

King Grubs referenser tolkar jag som att Grenadin är en riktigt antioxidant-bomb eftersom koncentrationen borde vara högre där än i granatäpplena som gick åt.
Ingen dum idé att göra drinkarna med grenadin i framtiden alltså. :)

Olsson
2004-10-13, 15:40
lite väl sötsliskigt o dricka rent ialla fall. kanske blir gott o blanda med kesella ?

Peter
2004-10-13, 15:41
Finns ju vissa studier som hävdar att den friaradikalbildningen är en av de faktorer som åstakommer själva träningseffekten. Och att därför höga doser av antioxidanter under träningsperioder därfö kan hämma träningseffekten.

Det gäller väl mest uthållighetsidrott, men vet flera som rekommenderar antioxidanter enbart under tävlingssäsong för att hålla sig frisk och pigg då, medan man under lågsäsong av uppbyggnadsträning minskar intaget.

Åsikter om detta??

Styx
2004-10-13, 15:54
Peter>>> Lät intressant, kan du utveckla det? På vilket sätt innebär de bildade fria radikalerna att träningsresultat uppnås?

Munter
2004-10-13, 16:04
Brukar inte broccoli "vara på toplistan"? Det har gjorts rätt många studier om just den grönsaken har jag sett. Gott är det också.

Peter
2004-10-13, 16:18
Enkelt uttryckt går det ut på att den stress som kroppen utsätts för vid träning är den som orskar träningseffekten. Minskar fria radikalbildningen ska det enligt vissa kunna innbära mindre träningseffekt (gäller främst uthållighetsträning).

Har en kompendium om det här jag fick på en föreläsning med Karin Henriksson Larsen som är professor på idrottsmedicin i Umeå. Kan leta efter det ikväll hinner inte nu.

---------------------------------------

Klippt från en uppsats från idrottshögskolan:

Den ökade syrekonsumtionen och risken för oxidativ stress har väckt frågan om elitutövare i främst uthållighetssporter behöver öka sitt intag av antioxidanter för att eventuellt motverka uppkomsten av fria radikaler. Flertalet studier har gjorts på området men med blandat resultat. Låga nivåer av ROS kan vara involverade i regleringen av viktiga molekylära processer som immunfunktion och angiogenes. Oxidation- och reduktionsreglering av genexpression är en annan trolig fundamental process i cellen varför överkonsumtion av antioxidanter faktiskt kan motverka själva syftet med träningen genom att minska eller helt eliminera träningseffekten [3,7].

3 Sen CK. Antioxidants in Exercise Nutriton. Sports med: 31 (13): 891 – 908. 2001.

7 Tonkonogi M. Mitokondrier – muskelcellernas kraftverk. Svensk idrottsforskning: 1: 44 – 47. 2001.

--------------------------------