handdator

Visa fullständig version : Höjer svartpeppar termogensen?

AdrenalineRush
2004-10-08, 18:31
Höjer även Svartpeppar termogensen lika effektivt som andra starka kryddor?

King Grub
2004-10-08, 18:42
Höjer även Svartpeppar termogensen lika effektivt som andra starka kryddor?

Jag vet inte om studier har gjorts som jämför den termogena effekten hos svartpeppar med andra kryddor, men svartpeppar har en termogen effekt. I svartpeppar heter ämnet piperine, och det kan stimulera frisättning av epinephrine, vilket resulterar i termogenesis (1,2). Dessutom ökar det nivåerna av cirkulerande sköldkörtelhormon, som spelar en avgörande roll i termogenesis (3).

1. Kawada, T. et al. (1988). Some pungent principles of spices cause the adrenal medulla to secrete catecholamine in anesthetized rats. Proc. Soc. Exptal. Biol. Med. 188; 229-233.
2. Dora, K.A., Clark, M.G. (1994). Resiniferatoxin and piperine: Capsaicin-like stimulators of oxygen-uptake in the perfused rat hind-limb. Life Sci. 55(5); 389-397.
3. Tripathi, P. et al. (1989) Thyrogenic response of Piper nigrum. Fitoterapia:LX; 539-541.

AdrenalineRush
2004-10-08, 19:02
Tackar för det informativa snaret! :)

Styx
2004-10-08, 20:43
(epinephrine är samma sak som adrenalin, kan vara bra att veta i sammanhanget)

Matte_Maiden
2004-10-10, 09:30
Jag smäller in en liten fråga, höjer kryddor och liknande ämnesomsättning så pass mycket att det blir kcal minus för dom? Alltså, kommer kryddorna att öka min ämnesomsättning så pass mycket att deras egna (om dom nu har egen) energi försvinner av det?

Jag vet att man inte tar många gram (eller jo, jag tar många gram :D) men vore ändå intressant att veta. Inte för att jag kommer ändra kosten efter det utan eftersom det är trevligt kunnande :)

King Grub
2004-10-10, 09:31
Jag smäller in en liten fråga, höjer kryddor och liknande ämnesomsättning så pass mycket att det blir kcal minus för dom? Alltså, kommer kryddorna att öka min ämnesomsättning så pass mycket att deras egna (om dom nu har egen) energi försvinner av det?

Jag vet att man inte tar många gram (eller jo, jag tar många gram :D) men vore ändå intressant att veta. Inte för att jag kommer ändra kosten efter det utan eftersom det är trevligt kunnande :)

Så kan du inte räkna. Vad säger att det är just kalorierna från det termogena livsmedlet som förbränns? Inte mycket. Rätt otroligt att det skulle vara så dessutom. Den termogena effekten uppstår väl redan innan livsmedlet i fråga lämnat magsäcken.

Intag av 5 gram chilipeppar:

"MR immediately increased by 20 per cent within a few minutes after CAP ingestion and showed a remarkable increase of 7.2-17.4 per cent from baseline for 11 min. The significance of thermogenic change was present up to 30 min"

MR = Metabolic Rate

J Med Assoc Thai. 2003 Sep;86(9):854-60.

Matte_Maiden
2004-10-10, 09:47
Så kan du inte räkna. Vad säger att det är just kalorierna från det termogena livsmedlet som förbränns? Inte mycket. Rätt otroligt att det skulle vara så dessutom. Den termogena effekten uppstår väl redan innan livsmedlet i fråga lämnat magsäcken.

Intag av 5 gram chilipeppar:

"MR immediately increased by 20 per cent within a few minutes after CAP ingestion and showed a remarkable increase of 7.2-17.4 per cent from baseline for 11 min. The significance of thermogenic change was present up to 30 min"

MR = Metabolic Rate

J Med Assoc Thai. 2003 Sep;86(9):854-60.

Jag menade inte dom just dom EGNA kcal:erna utan motsvarande.
Kryddans kcal > den ökade ämnesomsättningen?
Kanske var lite otydligt i det förra inlägget.

King Grub
2004-10-10, 10:03
5 gram chilipeppar innehåller runt 2.5 kcal. Sifforna hur ett sådant intag påverkar MR har du ovan.

King Grub
2004-10-10, 10:08
Det är också så att det förändrar oxidationsfördelningen av nutrienter; större andel kolhydrater förbränns i stället.

"The effects of dietary hot red pepper on energy metabolism at rest and during exercise were examined in long distance male runners 18-23 yr of age. A standardized meal was given on the evening prior to the experiment. The subjects had a meal (2720 kJ) with or without 10 g of hot red pepper for breakfast. During rest (2.5 h after meal) and exercise (pedaling for 1 h at 150 W, about 60% VO2max, using cycling ergometry), expired gasses and venous blood were collected. The meal with hot red pepper significantly elevated respiratory quotient and blood lactate levels at rest and during exercise. Oxygen consumption at rest was slightly but nonsignificantly higher in the hot red pepper meal at 30 min after the meal. Plasma epinephrine and norepinephrine levels were significantly higher in those who had only hot red pepper at 30 min after the meal. These results suggest that hot red pepper ingestion stimulates carbohydrate oxidation at rest and during exercise."

Med Sci Sports Exerc. 1997 Mar;29(3):355-61.

"These results suggest than an increase in the energy expenditure after the meal containing red pepper appeared only immediately after the meal ingestion and a red-pepper diet increases the carbohydrate oxidation without increasing total energy expenditure for 150 min after the meal. And an increase in the energy expenditure immediately after the meal containing red pepper is considered to be caused by beta-adrenergic stimulation."

J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 1995 Dec;41(6):647-56.