Logga in

Visa fullständig version : flavoner

mangemani
2004-10-08, 14:04
vilka mat produkter innehåller rikligt med flavoner?
finns det kanske nått på apoteket som man kan köpa eller nått,isf vad?

King Grub
2004-10-08, 14:11
Flavonoider i livsmedel, Helsingfors 1997. Livsmedelsverkets publikationer 5/1997, 44 sidor.

"Enligt den kunskap som finns får man olika slags flavonoider (flavonoler, flavoner, flavanoner, katekiner, proantocyaniner, antocyanider) ur en varierande kost som innehåller lök sallad och andra vegetabilier, citrusfrukt och annan frukt (äpple med skal), bär (särskilt naturbär såsom tranbär, lingon, blåbär, kråkbär och havtorn), te och rödvin. För närvarande kan man inte på basis av några forskningsdata säga vilka flavonoider man borde få ur kosten för att det skulle ha en så gynnsam verkan som möjligt på hälsan. Man känner inte heller till vilken mängd som vore tillräcklig eller vilken som vore för mycket."

Sverker
2004-10-08, 14:11
Sojabönor innehåller iso-flavonerna genistein och daidzein som är de mest kända. Är det dem du tänker på ?

Säljs i USA som kosttillskott men har inte sett dem i Sverige.

Sverker
2004-10-08, 14:14
Där vad de. Tack Grub. Flavoner är ju färgämnen. Rekomenderar blåbär nu på hösten. De innehåller en massa olika flavoner och massor av varje.

mangemani
2004-10-08, 14:16
snubblade bara över ordet flavoner när jag läste lite,stog då att flavoner skulle minska risken för hjärt attack genom att "tunna ut" blod kärlen(tror det stog så om blodet,nån kunnig får rätta mej) och det skulle dessutom minska kolestrol halten en hel del.

vet ej om det är dom jag menar sverker,detta är helt nytt för mej.

Tolkia
2004-10-08, 15:43
... vet ej om det är dom jag menar sverker,detta är helt nytt för mej.
Det är nog färgämnena du syftar på; har för mig att att en av kostvetarnas absoluta innerepliker (fälld av Hr Puaulun i Tv för inte alltför länge sedan, har jag för mig) just nu är ungefär "Ät mat med färg", och det har ju ett tag pratats en hel del om hur nyttigt t.ex det ämne i tomater som ger dem den röda färgen är. Instämmer vidare till fullo i Sverkers rekommendation av blåbär!

Max
2004-10-08, 17:44
Där vad de. Tack Grub. Flavoner är ju färgämnen. Rekomenderar blåbär nu på hösten. De innehåller en massa olika flavoner och massor av varje.
Jag passade på att plocka och koka >20 burkar blåbärssylt för några månader sen. Nu undrar jag om näringsämnena är konserverade? Är flavoner färgämnen borde ju de vara kvar i alla fall. Men hur är det med t.ex. C-vitaminhalterna i sylt?, bl.a. lingon och hallon är ju väldigt c-vitaminrika färska.

Sverker
2004-10-08, 18:34
Flavonerna borde vara kvar. Jag tittar runt lite men hittills står det inget om att de skulle vara värmekänsliga. Förresten finns det mer än 800 st olika flavoner. Den rikaste källan hittills är grönt te. Tebladen består till 1/3 av olika flavoner.

Men blåbär innehåller knappt något C-vitamin, 5 mg / 100 g blåbär är inte mycket.

Tittar man på Livsmedelsverkets databas så är halten satt till 0 mg i den färdiga sylten.

Tolkia
2004-10-08, 20:49
Men blåbär innehåller knappt något C-vitamin, 5 mg / 100 g blåbär är inte mycket.

Plus att C-vitamin inte mår speciellt bra av kokning, i synnerhet långsam kokning på låg värme - som när man gör sylt ... Sylt som näringskälla (vitaminer, mineraler etc.) är nog inget att satsa alltför hårt på; nog bättre att äta bären råa/naturella. Därmed inte sagt att man inte skulle FÅ äta sylt eller att det inte skulle vara gott.