Visa fullständig version : banan?!?!
är banan dåligt att äta på morgonen?
brukar alltid skiva ner banan i morgongröten med protinpulvret.. ger banan nåt kraftigt insulinpådrag eller nåt.. eller kan jag fortsätta med min GODA vana
i övrigt? när är banan och så bra? hur många per dag är okej att käka.. är 3-4bananer FÖR mycket.. om man försöker gå ner LITE i vikt är då 3-4 inte att rekomendera.. typ 2 i morgongröten.. och sen 1 på kvällen.. i gröt eller eventuellt som den e.. för ofta så blir det väl 3 bananer på en dag.. sååå god frukt. enda jag gillar
King Grub
2004-10-08, 06:27
Banan är inte skadligt eller dåligt på något sätt. Du kan äta hur många du vill. Givetvis går du upp i vikt om du till äventyrs skulle trycka i dig så många att du hamnar på energiöverskott, men det säger sig ju självt och gäller allt, inte bara bananer. Dock är banan en av de allra mest energigivande frukterna.
Den enda gången det inte är ett bra val är faktiskt efter träningen, dvs tvärtom mot vad många gör. Ingen banan (oavsett mognadsgrad) ger snabba kolhydrater eller högt insulinpåslag, vilket man vill ha vid det tillfället. Men detta gör den ju desto bättre resten av dagen!
tack för ett utomordentligt svar..
Den enda gången det inte är ett bra val är faktiskt efter träningen, dvs tvärtom mot vad många gör. Ingen banan (oavsett mognadsgrad) ger snabba kolhydrater eller högt insulinpåslag, vilket man vill ha vid det tillfället. Men detta gör den ju desto bättre resten av dagen!
Har flera kompisar som spelar fotboll som påstår att en eller två bananer efter match/träning är det optimala och att alla fotbollspelare på elitnivå äter det. Själv vet jag ju bättre även om dom har svårt att köpa det. :thumbup:
Har flera kompisar som spelar fotboll som påstår att en eller två bananer efter match/träning är det optimala och att alla fotbollspelare på elitnivå äter det. Själv vet jag ju bättre även om dom har svårt att köpa det. :thumbup:
Fotbollsspelare behöver inte lika snabba kolhydrater som styrketränande efter sina träningar, banan borde duga utmärkt åt dem
Edit-> Vad gäller GI alltså, de gör av med så pass mkt energi att lite mer mat utöver banan kanske är att föredra men som sagt de behöver inte snabbare kolhydrater
är banan dåligt att äta på morgonen?
brukar alltid skiva ner banan i morgongröten med protinpulvret.. ger banan nåt kraftigt insulinpådrag eller nåt.. eller kan jag fortsätta med min GODA vana
i övrigt? när är banan och så bra? hur många per dag är okej att käka.. är 3-4bananer FÖR mycket.. om man försöker gå ner LITE i vikt är då 3-4 inte att rekomendera.. typ 2 i morgongröten.. och sen 1 på kvällen.. i gröt eller eventuellt som den e.. för ofta så blir det väl 3 bananer på en dag.. sååå god frukt. enda jag gillar
På kvällen, om vi ska vara petiga, så kan du försöka att äta så omogen banan som möjligt då denna har lägre GI än en mogen banan men det är bara en parentes ;)
King Grub
2004-10-08, 09:19
På kvällen, om vi ska vara petiga, så kan du försöka att äta så omogen banan som möjligt då denna har lägre GI än en mogen banan men det är bara en parentes ;)
Men övermogen har lägre än mogen. ;)
Men övermogen har lägre än mogen. ;)
Du kunde bara inte motstå va? :rolleyes:
Edit->Har övermogen lägre GI än mogen? :confused:
King Grub
2004-10-08, 10:06
Du kunde bara inte motstå va? :rolleyes:
Edit->Har övermogen lägre GI än mogen? :confused:
Ja. 75 i stället för 85. Fruktos har lägre GI än glukos.
Och omogen banan smakar som att slicka på en träbit, övermogen mest mjöligt och konstigt. Om man måste äta bananen när den smakar som sämst för att "få" äta den skulle jag nog välja bort den helt och äta något som är "tillåtet"/"OK" även i ett tillstånd då det smakar bra.
Och omogen banan smakar som att slicka på en träbit, övermogen mest mjöligt och konstigt. Om man måste äta bananen när den smakar som sämst för att "få" äta den skulle jag nog välja bort den helt och äta något som är "tillåtet"/"OK" även i ett tillstånd då det smakar bra.
Så stor betydelse har det inte det var mest en parentes, jag äter banan om den är "lagom", screw GI
Ja. 75 i stället för 85. Fruktos har lägre GI än glukos.
Aha då lärde jag mig något nytt idag :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.