Visa fullständig version : jag har svårt att äta frukost
Badboy_Rune
2004-10-07, 22:34
Jag har alltid haft ganska svårt att äta någon ordentlig frukost på morgonen. Eftersom jag är lat och oftast har ont om tid på morgonen har jag därför på senare tid tagit en proteindrink eller kolhydratsdrink (GI på 56) till frukost.
Men ibland så spyr jag direkt efter att jag har ätit frukost. Det spellar ingen direkt roll om jag käkar fil/mackor/prottedrink/kolhydratsdrink. Men det här händer inte alltid. Men tex den här veckan har jag spytt efter frukost varje dag. Men sen kan jag äta lunch som vanligt och så. Men ibland kommer det en sån här period där jag spyr varje morron. Sen kan det gå över och jag kan äta som vanligt.
Vad är det för fel? Jag funderar på om det nästan kan vara lite psykist att jag kanske är orolig eller nått sånt, men jag tycker inte riktigt det stämmer heller. Under hela sommar gick det jättebra och jag stressade iväg till jobbet varje morron. Hände kanske 3-4 gånger max under hela sommarn att jag spydde. Så jag tror inte det är stress heller.
Ni kanske tycker det är lite konstigt att jag skriver det här inlägget här på ett styrketräningsforum. Men jag tänkte att det finns mycket konskap om kost och sånt här. Ni kanske kan tippsa om nått sånt är "lätt" att äta på morgonen eller nått.
Grejen är att jag ska in i lumpen nästa vecka och det känns som det kommer bli jobbigt om jag ska spy upp min frukost varje morron och sen ha massa fys.
Någon som har varit med om något liknande?
TommyBoy
2004-10-07, 22:40
Jag har varit med om likande saker under tiden då jag tävlade. Jag satte en sådan press på mig själv att äta mycket att jag till slut inte kunde äta alls. Definitivt en psykisk reaktion på stress och matångest.
Jag kom ur det genom att lägga alla matkrav på hyllan och börja äta när jag kände för det och det jag tyckte var gott. I början så kunde det gå en hel dag utan att jag kände matlust men efter ett tag så lärde sig kroppen att kräva mat efter hunger och den psykiska spärren släppte.
Det är tufft att släppa pressen på sig själv men jag lovar dig att det är värt det. För ärligt talat, hur kul är det att tvinga i sig mat...?
Bra skrivet tommyboy. O det säger jag sällan
King Grub
2004-10-08, 06:29
Kan du inte äta när du vaknar... ät inte när du vaknar. Vänta tills du kan och vill ha mat, eller prova och ät något riktigt litet och lätt, en enstaka macka eller något, och ät resten av fruktosten när du kan. Det är ingen direkt minutstrid, om man inte har något obskyrt optimeringstvång.
... om man inte har något obskyrt optimeringstvång.
Det är visserligen lite av en trådkapning, men jag måste ändå säga att jag nog tycker att det var dags att någon (med lite kunskaps- opch anseende mässig tyngd) kombinerade orden "obskyrt" och "optimerings-TVÅNG" i detta forum. :bow:
stefannn
2004-10-08, 07:57
jag har också skitsvårt att äta mat när jag är nyvaken har varit så hela livet .. jag brukar mixa mina havregryn i mjölk ..släng i lite banan .. tycker det är helt dugligt... och enkelt om man har bråttom och inte har nån matlust...
edit: sen vet jag inte men har svårt att tro att det skulle vara nån större skillnad på att dricka havregrynen....
King Grub
2004-10-08, 08:11
edit: sen vet jag inte men har svårt att tro att det skulle vara nån större skillnad på att dricka havregrynen....
Det är ingen skillnad alls förutom GI-mässigt.
Jag har också svårt för att äta direkt när jag gått upp tyvärr. Jag har löst det genom att mixa havregryn/mjölk/krossade linfrön/protein som jag sen dricker upp på ett par minuter. Nuförtiden har jag också lagt till ett ägg med lite majjo :)
Det kan ju bli svårare för dig i lumpen, men kanske kan du äta en lättare frukost och sen ta med dig en macka att äta senare.
jag har också skitsvårt att äta mat när jag är nyvaken har varit så hela livet .. jag brukar mixa mina havregryn i mjölk ..släng i lite banan .. tycker det är helt dugligt... och enkelt om man har bråttom och inte har nån matlust...
Jag har precis samma problem! Det är i princip omöjligt att käka på morgonen!
Men för att få i mig min näring så gör ajg precis som du, mixar 3 dl mjölk, 2 dl havregryn och ca 40 g proteinpulver sen slänger jag i lite psylliumfrön för att sänka GI på drinken. Detta funkar skitbra för mig.
Det händer att jag råkar spy ibland på morgonen men eftersom drinken är ganska trögflytande så kommer inte så mycket upp! :cool:
Mat på morgonen är ju lite av en vanesak.
Men om kroppen har vilat och är van vid att vakna runt den tid du försöker äta på så brukar det gå bättre än om du har en strulig dygnsrytm och kroppen tror att de fortfarande borde ligga och sova.
Tror den att den bör sova så är den inte igång och vissa kan inte äta då.
Så funkar det iaf för mig.
Man kan ju vänta med frukosten till efter man har duschat och gjort vid sig, så hinner kroppen vakna lite innan.
Badboy_Rune
2004-10-08, 13:49
Kan du inte äta när du vaknar... ät inte när du vaknar. Vänta tills du kan och vill ha mat, eller prova och ät något riktigt litet och lätt, en enstaka macka eller något, och ät resten av fruktosten när du kan. Det är ingen direkt minutstrid, om man inte har något obskyrt optimeringstvång.
Grejen är att om jag hoppar över frukosten så kopper jag spy upp lunchen istället... Men som tur är så är det bara så här ibland. Idag tex var den inte så. Det kanske ligger lite i den här med dygnsrytmen också. Kanske är det lite psykist, typ att jag inte mår så jättebra just då. Men jag brukar kunna är massor på kvällen istället så får kanske ta och äta lite extra då och lite lättare frukost. Proteindryck + nermixade havregryn har jag provat och kört nu ett tag och det brukar funka ganska bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.