Visa fullständig version : Paus i marklyft
physique
2004-10-07, 19:26
Hej när jag kör mark så klarar jag fler reps om jag pausar och pustar lite efter några reps för att sedan fortsätta.
typ såhär 6 reps :pust: 3 reps :pust: 2 reps :pust: 2 reps :klar: Känns bättre om jag kör såhär istället för att pumpa 6-8 reps och sedan svimma (nästan).
Frågan är om detta är väldigt B eller om det är helt ok att köra såhär. Pausar i ca 4-8 sek varje gång.
helt ok 4-8s e ju ingeting o det blir ju lätare att ha bra form på övningen
Om du tar pausandet till en ovana så kommer du till slut att pausa långt innan du verkligen behöver... för att du har lov att göra det. Inbilla dig att du INTE får pausa istället - kör så många du klarar. Sen gör du en kort paus i alla fall och kör ett par reps till.
TommyBoy
2004-10-07, 22:21
Personligen så är jag mot allt vad pauser heter under setet. Du kan orka fler reps i vilken övning som helst om du lägger in pauser men du tappar helt intensiteten i träningen.
När jag hamnade i en platå i min träning för c:a tio år sedan så gick jag och hyrde en massa filmer med proffsbyggare som tränade. Det som slog mig var att samtliga körde en ganska kort rörelse i ett rasande tempo. Detta gällde också när jag träffade några internationella elitbyggare och kollade på deras övningsutförande. I Sverige gällde ju devisen sakta, långsamt och strikt.
Efter att ha annammat principen snabba korta reps i ett rytmiskt rörelsemönster så växte jag som en svamp. Gick upp från tävlingsklass -80 till -90 på kort tid. Armar och ben verkade tycka speciellt mycket om denna typ av träning. Ni vet ju hur stora armar amerikanska byggare oftast har, kolla på golds eller world gym så ser ni att alla kör såhär. Efter att ha stått och harvat på 120-140 kg i knäböj utan direkta resultat så tog det bara ett halvår innan jag lärt mig att koppla bort rygg och ända i övningsutförandet och lyfte 180 kg i 12 reps.
Slopa intesitetssänkande utföranden. Lägg in rytmik och tempo, krydda med lite dropset i slutet så växer ni som jävulen själv!
I Sverige gällde ju devisen sakta, långsamt och strikt.
Slopa intesitetssänkande utföranden. Lägg in rytmik och tempo, krydda med lite dropset i slutet så växer ni som jävulen själv!
Så du tycker man ska köra curl med sving, "grunda" böj (parallellt), bänk utan stopp, hantelpress utan att gå djupt, osv (och då menar jag inte "slarvigt")?
Bara undrar.
TommyBoy
2004-10-07, 22:45
Så du tycker man ska köra curl med sving, "grunda" böj (parallellt), bänk utan stopp, hantelpress utan att gå djupt, osv (och då menar jag inte "slarvigt")?
Ja.
Karl_alfred
2004-10-07, 23:52
Lustigt som fasen, tänkte just på detta idag. Känner ibland att man stoppar till ibland i vissa övningar i vissa lägen. Tänkte på att jag kunde öka intensiteten avsevärt genom att köra nonstopreps tills jag inte orkar mer sen pusta ett tag och trycka ett par fler reps.
Fultjack
2004-10-08, 06:16
risken om man kör så är väl att man inte hinner andas melllan repsen?
Böj och mark är inte övningarna där man bör laborera med att köra "intensitetsökande" metoder, vad det nu är i marken?
På tyngre (för mig) mark så kör jag alltid en kort paus mellan varje reps, då kan jag lyfta betydligt fler reps totalt, greppet krampar inte och jag vet att jag i varje reps kan justera formen. Det blir inget reppande för reppandets skull, jag har en stång som står stilla i bottenläget så chansen att jag studsar vikterna är noll.
Sen kan man ju fundera på vad som är bäst, att köra 8 reps med kort paus eller köra 6 reps utan paus i just marken, jag har lyft betydligt mer vikt i det första fallet i alla fall och mer vikt är kul.
Mextreme
2004-10-08, 07:29
Pause reps sänker inte intensiteten. Tvärtom det höjer den betydligt.
Förutsättningen är att du först gör så många som möjligt utan paus.
Denna typ av träning lämpar sig speciellt på marklyft och i viss mån knäböj.
Dessa övningar är så allmäntaxerande att flåset ofta hindrar en, speciellt på många reps, från att få max ur settet. Genom att tillåta sig att flåsa mellan repsen kan man ofta knäcka ur sig tre, fyra reps till.
Snabba rytmiska korta reps som beskrivits passar absolut inte i marklyft.
Mextreme: Vem är snubben på din avatar?
Mextreme
2004-10-08, 08:05
En Kanadensare, glömt namnet.
Gillar bilden, stången ser rädd ut.
Hej när jag kör mark så klarar jag fler reps om jag pausar och pustar lite efter några reps för att sedan fortsätta.
typ såhär 6 reps :pust: 3 reps :pust: 2 reps :pust: 2 reps :klar: Känns bättre om jag kör såhär istället för att pumpa 6-8 reps och sedan svimma (nästan).
Frågan är om detta är väldigt B eller om det är helt ok att köra såhär. Pausar i ca 4-8 sek varje gång.
Principen kallas rest-pause och är, tycker jag, en mycket effektiv princip att tillämpa i träningen. Dock bör man kanske inte köra 10 rest-pauses, utan då istället fundera på att köra ett set till.
hehe, ja mycket rädd :D
Själv kan jag ta EN paus och ta ett extra djup andrtag innan jag går på två reps till...
pellepedal
2004-10-08, 12:20
Personligen så är jag mot allt vad pauser heter under setet. Du kan orka fler reps i vilken övning som helst om du lägger in pauser men du tappar helt intensiteten i träningen.
När jag hamnade i en platå i min träning för c:a tio år sedan så gick jag och hyrde en massa filmer med proffsbyggare som tränade. Det som slog mig var att samtliga körde en ganska kort rörelse i ett rasande tempo. Detta gällde också när jag träffade några internationella elitbyggare och kollade på deras övningsutförande. I Sverige gällde ju devisen sakta, långsamt och strikt.
Efter att ha annammat principen snabba korta reps i ett rytmiskt rörelsemönster så växte jag som en svamp. Gick upp från tävlingsklass -80 till -90 på kort tid. Armar och ben verkade tycka speciellt mycket om denna typ av träning. Ni vet ju hur stora armar amerikanska byggare oftast har, kolla på golds eller world gym så ser ni att alla kör såhär. Efter att ha stått och harvat på 120-140 kg i knäböj utan direkta resultat så tog det bara ett halvår innan jag lärt mig att koppla bort rygg och ända i övningsutförandet och lyfte 180 kg i 12 reps.
WORD! :bow:
Dags att svenskarna kollar utanför landets gränser hur man verkligen ska träna för att växa.
För ett tag sedan blev jag ombedd att passa en kille på gymmet. Han skulle till att hantelpressa på 40+kg-hantlar, och fick börja med att knuffa upp hans armar för att han överhuvudtaget skulle kunna börja reppa. Bör jag nämna att han knappast gick djupt? Detta måste väl ändå vara fel. Hur slarvig träning man än vill utsätta sig för bör man väl åtminstone kunna starta setet på egen hand?
Bara undrar.
Att köra superstricta curls kan jag förstå att man tappar vikt o tempo på, men grunda böj? Vad blir mindre explosivt/intensivt av att du bara kör dem halvvägs? Samma sak på hantelpressar, även om man går ner hela vägen behöver man väl inte köra dem långsamt?
För ett tag sedan blev jag ombedd att passa en kille på gymmet. Han skulle till att hantelpressa på 40+kg-hantlar, och fick börja med att knuffa upp hans armar för att han överhuvudtaget skulle kunna börja reppa. Bör jag nämna att han knappast gick djupt? Detta måste väl ändå vara fel. Hur slarvig träning man än vill utsätta sig för bör man väl åtminstone kunna starta setet på egen hand?
Jag kommer iofs inte ihåg i vad, om det var lutande hantelpressar eller hantelpressar för axlarna, men i något av fallen bad jag också om hjälp en gång tror jag, och det var väl just för att det är svårt att få upp hantlarna till första repetitionen men sedan går det lättare. Kanske var för klen i armarna eller vad det nu kan bero på, axlarna kanske?
grunda böj? Vad blir mindre explosivt/intensivt av att du bara kör dem halvvägs? Samma sak på hantelpressar, även om man går ner hela vägen behöver man väl inte köra dem långsamt?
Jag föredrar att ta det försiktigt i ytterlägena. I liggande hantelpress t.ex försöker jag sänka hantelhantagen under bröstnivå. Det är inte lätt - jag kanske har långa underarmar - men jag försöker.
Jag kommer iofs inte ihåg i vad, om det var lutande hantelpressar eller hantelpressar för axlarna, men i något av fallen bad jag också om hjälp en gång tror jag, och det var väl just för att det är svårt att få upp hantlarna till första repetitionen men sedan går det lättare. Kanske var för klen i armarna eller vad det nu kan bero på, axlarna kanske?
Om man ser till att jobba även i ytterlägena tror jag man blir stark nog att lyfta första repetionen med den vikt man tänkt reppa på. Så är det åtminstone för mig.
stahlberg
2004-10-08, 22:45
Jag blandar mig INTE i hur man ska träna för att växa.
Men i marklyft kan man träna på många sätt. Man kan t.om ta ny ställning mellan varje upprepning. Och försök ta en tre på 350 kg utan att andas emellan...det går inte.
Inte för att jag förespråkar rest-pause i styrkelyft. Men andas bör man annars...
Jag såg här ovan att Ronnie Coleman inte bara är stark. Han har humor också.
Just första reppen kan vara svår i hantelpress, jag ber ofta om hjälp den gången och kör resten själv, djupt. Man förlorar så mkt energi om man ska göra första själv pga att det tar på andra muskler (axlar?) så jag ser inget fel i det bara man inte slarvar med alla reps.
Just första reppen kan vara svår i hantelpress, jag ber ofta om hjälp den gången och kör resten själv, djupt. Man förlorar så mkt energi om man ska göra första själv pga att det tar på andra muskler (axlar?) så jag ser inget fel i det bara man inte slarvar med alla reps.
Okej. Jag får säkert äta upp mina tankar den dag jag också kör med så tunga hantlar.
the_PL_man
2004-10-11, 07:43
Mextremes avatar är amerikanare, och hette Doyle Kenady (numera avliden).
http://www.strengthtech.com/photos/weightp/weightp2.htm
/the_PL_man
Mextreme
2004-10-11, 08:24
Tackar.... så var det...Dog visst -99. Oroväckande många som rycks bort i 50 års åldern.
I marklyft så "släpper" jag stången så att jag slipper gå ner sista biten och stången ligger stilla när jag börjar dra, det blir alltså en kort vila. Jag tycker det är bra eftersom att då kan an justera ryggen och få ny kraft.
stahlberg
2004-10-11, 09:58
Jag är imponerad av er goda igenkänningsförmåga. Jag har sett DK livslevande en gång och på bild massor av gånger och känner inte igen honom. Jag säger inte att det inte är han ; tvärtom det ÄR säkert han, likheten är slående.
Frid över hans minne, om han är död. Oroväckande många dör unga, men tyvärr inte oväntat många. Här i Finland har vi många också, Saarelainen, Heinonen, Honkonen...
Och i Sverige finns väl en och annan, nu blir jag portförbjuden i forumet men låt gå, Martin Borg...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.