Visa fullständig version : Går jag ner i fett?
Tjena, jag vill gå ner i fett, men jag har itne bråttom eller nåt, jag kör 45 min kardio pass på motionscykel 3 ggr i veckan, 40km/tim. :)
Men jag kör ingen diet, jag äter som vanligt för att kunna bygga på massa.
Blir det bara plus minus på mig elller bränner jag fett? :confused:
userfriendly
2004-10-07, 15:31
Tjena, jag vill gå ner i fett, men jag har itne bråttom eller nåt, jag kör 45 min kardio pass på motionscykel 3 ggr i veckan, 40km/tim. :)
Men jag kör ingen diet, jag äter som vanligt för att kunna bygga på massa.
Blir det bara plus minus på mig elller bränner jag fett? :confused:
Du bränner ju mer fett om du cyklar EFTER ett styrkepass, eller cyklar längre tid o lättare intensitet.
Fast nya rön säger ju att en halvtimme skithårt bränner hur mkt fett som helst.
Hur som helst skulle du ju kunna göra förbättrningar om du vill bränna fett... ;)
Hur skulle jag kunna göra? för att kunna bränna fett ,sakta men säkert, fast ändå kunna bygga på muskler som jag gör nu? :)
King Grub
2004-10-07, 15:55
Hur skulle jag kunna göra? för att kunna bränna fett ,sakta men säkert, fast ändå kunna bygga på muskler som jag gör nu? :)
Det kan du inte. Du får bestämma dig vilket du vill göra först. Försöker du göra båda sakerna blir det oftast varken hackat eller malet.
Är man fet går det fint att både gå ner i fettvikt och öka muskelmassan...har man lågt bf är det däremot knepigt.
King Grub
2004-10-07, 18:27
Är man fet går det fint att både gå ner i fettvikt och öka muskelmassan...har man lågt bf är det däremot knepigt.
Det kanske verkar som om man ökar muskelmassan, eftersom musklerna syns så mycket bättre. Den fettfria kroppsvikten ökar i förhållande till fettvikten, men ökar muskelmassan i sig?
jag har tränat i ca 2-3 år men endast "mer kunnigt" och mer "seriöst" senaste 7-8 månaderna och då drastiskt minskat på fett över hela kroppen men ändå större muskler visst är det säkerligen som grub säger att dem syns tydligare med mindre fett MEN frågan är då hur jag sakta men säkert tar mer vikter i övningarna?
borde det inte bevisligen minska fett och bygga muskler? äter mycket protein(!) och undviker fett och kör ganska ofta promenader ca 5-6 ggr i veckan.
mvh
nyfiken :confused:
King Grub
2004-10-07, 18:47
Det går att bygga muskelmassa, begränsat, och förlora fet samtidigt, men då måste du verkligen ha tokkoll på vad du stoppar i dig, träna optimalt, sköta återhämtningen och tajma näringsintaget hormonmässigt.
I grunden: bygga muskler kräver energiöverskott. Minska kroppsfett kräver energiunderskott.
Starkare kan du däremot bli trots att du förlorar kroppsfett.
Det går att bygga muskelmassa, begränsat, och förlora fet samtidigt, men då måste du verkligen ha tokkoll på vad du stoppar i dig, träna optimalt, sköta återhämtningen och tajma näringsintaget hormonmässigt.
I grunden: bygga muskler kräver energiöverskott. Minska kroppsfett kräver energiunderskott.
Starkare kan du däremot bli trots att du förlorar kroppsfett.
Hur kan man bli starkare utan att bygga muskler?
Hur kan man bli starkare utan att bygga muskler?
styrka o massa är inte riktigt samma sak, dock så brukar stora muskler innebära styrka, men tex. kolla på styrkelyftare finns ju små jävlar på 50-60kg som lyfter massor...
styrka o massa är inte riktigt samma sak, dock så brukar stora muskler innebära styrka, men tex. kolla på styrkelyftare finns ju små jävlar på 50-60kg som lyfter massor...
Precis, och det är det jag inte förstår. Om man bortser från medfödda anlag, vad är det som händer i muskeln då den blir starkare men inte växer?
Du får ju bättre resultat om du bestämmer dig för att gå ner i fett nu, eller bygga, och gör det andra senare istället för att ligga på plus/minus noll hela tiden.
Precis, och det är det jag inte förstår. Om man bortser från medfödda anlag, vad är det som händer i muskeln då den blir starkare men inte växer?
Du lär ditt nervsystem att rekrytera större del av muskeln, samt förbättrad teknik. Förmodligen ökar förmågan att ta ut sig ju mer du tränar också.
Du lär ditt nervsystem att rekrytera större del av muskeln, samt förbättrad teknik. Förmodligen ökar förmågan att ta ut sig ju mer du tränar också.
Det låter rimligt. Råkar du också veta vad som händer när muskeln växer? Har förstått att fler trådar av aminosyror lagras i muskeln, men vad är relationen mellan aminotrådar och myofibriller?
Du bränner ju mer fett om du cyklar EFTER ett styrkepass, eller cyklar längre tid o lättare intensitet.
Fast nya rön säger ju att en halvtimme skithårt bränner hur mkt fett som helst.
Hur som helst skulle du ju kunna göra förbättrningar om du vill bränna fett... ;)
Varför går jag bränner mer fett efter ett styrkepass?
har för mig att det var bättre att splittra upp passen så långt emellan dem som möjligt såsom t ex cardio på morgonen och strykepass på kvällen och att det brände mer fett
King Grub
2004-10-08, 20:35
Varför går jag bränner mer fett efter ett styrkepass?
Därför att blodsockret och insulinnivåerna är i botten efter styrkepasset, vilket möjliggör effektiv förbränning. På styrketräningens bekostnad!
har för mig att det var bättre att splittra upp passen så långt emellan dem som möjligt såsom t ex cardio på morgonen och strykepass på kvällen och att det brände mer fett
Stämmer bra.
På morgonen före frukost har du också blodsocker och insulin i botten, samt höga nivåer av fettsyror i blodet: fritt fram att förbränna, med andra ord. Plus att du inte tvingar kroppen att anpassa sig till två olika träningsformer samtidigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.