handdator

Visa fullständig version : Ny och förvirrad

N1lla
2004-10-07, 15:26
Hej hej allihopa.
Jag har de senaste månaderna börjat tokläsa om kost och träningslära. Tycker det är superintressant och har ju självklart också börjat tillämpa
många saker jag lärt mig.
Är dock väldigt osäker på att jag gör "rätt".
Har lagt upp ett litet träningsshema:

Månd: Styrketräning (axlar, biceps, bröst) ca 60 min
Rodd 30 min

Tisd: Vila

Onsdag: Styrketräning ( rygg, triceps, vader ) 60 min
Dans 60 min (streetdance)

Torsd: Vila

Fredag: Styrketräning ( Axlar, mage, ev ben eller underarmar) 60 min
rodd 30 min

Lördag: Simning 60 min
Söndag: ev stavgång 60 min eller vila beror på

Jag käkar runt 2000 kcal om dagen men vet inte om det räcker eller om det är förmycket. Har värsta fettfobin :(.
Jag är 164 cm och väger just nu runt 59 kg har gått upp lite sen jag började träna men det är ok för jag vet att det antagligen är muskler.
Jag jobbar som städerska på dagarna och cyklar fram å tillbaka från jobbet.

Jag vet inte om jag deffar nu eller om jag äter så jag står på +- 0.
Och om man deffar hur länge bör man hålla på innan man går tillbaka till normal kosthållning?

Gosch detta blev ett grymt förvirrat inlägg, men jag behöver hjääälp!!! :)
Jag har gjort uppladdningen, men jag vågar inte lita på den eller snarare lita på att det jag lagt in stämmer hehe.

Lajdidaj förvirringen är toootal, fråga på det lär väl behövas kan jag tänka :D
/ Nilla

mangs
2004-10-07, 16:21
Tycker träningsupplägget ser ok ut men finns det någon speciell anledning att du lagt de olika muskelgrupperna som du har gjort?

Axlar och triceps kommer få stryk i nästan varje pass vilket kanske inte är så bra.

Även benen bör du köra varje vecka ;)

Om du kör tresplit skulle jag vilja rekommendera:

dag1 Bröst+ + ev.axlar + triceps
dag2 Ben+vader+korsrygg
dag3 Övre rygg+baksida axlar+ biceps+underarmar

Sedan ser det bra ut med att du kör mån,ons,fre! :thumbup:

Uppladdningen är ju bara ett mått på ungefär hur du skall ligga men det är ju individuellt från person till person. När du står helt still i vikt under en tid har du hittat din +/-0 gräns och den kan du sedan utgå ifrån om du vill bulka eller deffa. Ett tips är att ALDRIG göra några extrema utslag från detta värde. 2000 kcal verkar ok för dig. Om du skall deffa kanske du skall lägga dig på 1600-1700 kcal till att börja med och se vad som händer. Vill du bulka kan lägga dig på ca 2300 kcal och se hur det går.

Eftersom det ser ut som du vill deffa så prova på det en tid och se vad det ger. Det är bättre att du kör på i lugnt tempo under en längre period än kör stenhårt i en vecka eller två. Du bör hur som helst aldrig gå ner under 1500kcal.

Ett tips är att läsa massor här på Kolozzeum samt prova själv vad som fungerar för dig. Du kommer att hå ner i vikt om du bränner mer än du äter så ett tips kan ju vara att röra på sig mer om man vill äta mycket mat.

Lycka till!

N1lla
2004-10-07, 18:23
Hej hej
Tack för att du förbarmat dig över ett blåbär som jag ;).
Alltså upplägget har jag hämtat på Paulúns hemsida. Han gav det tipset till någon där på forumet så jag tog det, men som sagt vet inte alls nått om styrketräningsupplägg hehe. Kan ju testa ditt upplägg ist... får prova mig fram =). Har inte hållt på med "seriös" styrketräning nå länge alls, bara en månad *skrattar*.

Anledningen till att jag valt lite ben är väl mest för att jag är rädd för att bli större där. Vill för allt i världen inte ha större ben (förrutom vaderna som jag vill ska växa massor =)), även fast mitt medvetande vet att man inte blir biffigast i stan av lite styrketräning så tar det endå emot :( . Får väl komma över den nojan helt enkelt :rolleyes: .

Baksida axel och korsrygg hmm några bra övningar man kan köra då? (Har inte tänkt på de musklerna, finns ju så sablans många ;))

Tack ännu en gång för dina svar :bow: