handdator

Visa fullständig version : The naturall way...

Sparrisen
2004-10-07, 11:20
Hej.

Av någon anledning tänker jag reducera mitt intag av proteinpulver för en tid framöver. Varför? Därför att jag vill testa på att köra mera "basic" och naturligt, kalla det vad ni vill. Inte så att jag anser pulver vara något "onaturligt" - men vill satsa mer på "vanlig mat".

Vad anser ni om min frukost:

Havregrynsgröt på 2 dl gryn
2 dl mjölk
3 hårdkokta ägg
Juice / frukt

Funderar t.o.m på att byta efterträningsdrinken mot "vanlig mat", tex ett par frallor med äggvitor - och sedan en vanlig måltid.

Det kanske är långt ifrån optimalt, men det kanske fungerar "lika bra" trots det. Men vet ju inte hur det känns/märks förräns man har testat.

var det gott nog för arnold så är det gott nog för mig... :D

TCOG
2004-10-07, 11:23
Ok ;) ?

mystic[-_-]
2004-10-07, 11:25
Kan vara skoj att testa =) Du kommer nog öka lika bra ändå

z_bumbi
2004-10-07, 11:29
Frukosten ser väl bra ut, ganska mycket protein jämfört med kolhydrater men du gillar kanske den uppdelningen?

Själva grundidén är intressant och jag tror inte skillnaden är så stor, visst kan återhämtningen försämras något men det är ju sådant du märker själv.
Den enda skillnaden jag själv riktigt märker på om jag äter tillskott vs vanlig mat är just på drinken efter träningen som gör skillnad, jag tycker träningen går bättre om jag äter vanlig mat vid alla andra mål men det kan även vara något annat som inverkar.

Sparrisen
2004-10-07, 11:31
Frukosten ser väl bra ut, ganska mycket protein jämfört med kolhydrater men du gillar kanske den uppdelningen?

Själva grundidén är intressant och jag tror inte skillnaden är så stor, visst kan återhämtningen försämras något men det är ju sådant du märker själv.
Den enda skillnaden jag själv riktigt märker på om jag äter tillskott vs vanlig mat är just på drinken efter träningen som gör skillnad, jag tycker träningen går bättre om jag äter vanlig mat vid alla andra mål men det kan även vara något annat som inverkar.

Anser du att det är lite kolisar, eller mycket protein?

J_Hells
2004-10-07, 11:31
Jag kör på en liknande frukost fast med Axa oat bran som gröt (20% protein) och Omega3-ägg. :cool:

Men jag förstår vad du menar. Skär själv ned på pulvret just nu.

Frantic
2004-10-07, 11:35
Hur många äggvitor blir det efter träningen?

Sparrisen
2004-10-07, 11:39
Hur många äggvitor blir det efter träningen?

Inte så många... (jo jag vet, en äggvita innehåller inte många gram) man får ju i sig protein snar igen...

z_bumbi
2004-10-07, 12:49
Anser du att det är lite kolisar, eller mycket protein?

Ett ägg innehåller ca 8,5 g protein såg jag just så mängden protein är ju inte tokstor i alla fall.
Totalt protein blir väl runt 40g, kolhydraterna stannar på 45 g + frukten/juicen. 11 g kolhydrater för en apelsin t ex. ger ca 55 g kolhydrater.

Är man inte aktiv direkt efter frukosten så verkar det helt okey och jag gissar att nästa mål har en annan fördelning.
Den verkar i alla fall god och står du dig till nästa mål är den antagligen perfekt. :)

kal_erixon
2004-10-07, 12:59
kul att höra någon som inte är pulver-addict :D men tyvärr har jag själv blivit de litegrann :em:
men ska nog bättra mig lite nu med en kass mage som stressar mig ;)

King Grub
2004-10-07, 13:08
Det enda tillfället jag verkligen märker en stor och signifikant skillnad mellan mat och pulver är i samband med träning: jag har provat båda, och där är den flytande lösningen bäst.

I övrigt mår jag klart bättre att äta riktig mat.

RobbeliRobban
2004-10-07, 13:39
Mer protein genom maten, kan man fixa enkelt

En blaffa keso extra till alla varma måltider,

koka ägg hacka upp och mixa med keso till en god äggröra istället för valiga kokta ägg i kopp till frukost

På mackor, flera pålägg, ägg, skinka, rostbiff på samma macka toppa med keso

Äter man yoghurt eller smaksatt fil, blanda den med en burk lättkesella (+30g protein förutom själva yoghurten)

Blanda Keso i råkostsallad

Skippys jordnötssmör och mjölk till mellanmål

z_bumbi
2004-10-07, 13:48
RobbeliRobban: Jo det är ju inget problem att få i sig protein så det räcker, under diet kanske det är svårare iofs.

King Grub
2004-10-07, 13:51
Det enda problemet är om man vill ha ett protein med anabola egenskaper i stället för anti-katabola sådana.

Glen
2004-10-07, 14:53
Det enda problemet är om man vill ha ett protein med anabola egenskaper i stället för anti-katabola sådana.

Huh? vad har jag missat nu för något?

King Grub
2004-10-07, 15:57

Vassle är anabolt, kasein och andra långsamma proteiner antikatabola.

Vassle är ett snabbt protein, till skillnad från protein från vanlig mat, och det toppar redan efter en timme eller kortare tid, vilket gör det unikt. Vid vissa tillfällen, som vid frukost när du varit utan protein länge, och före och efter träning, då du snabbt vill ha ut aminosyror i omlopp, är ett snabbt protein att föredra. Vid andra tillfällen är det bättre med ett protein som ger långsam och långvarig aminosyreutsöndring, så du har tillgång till aminosyror under en längre tid. Ett långsamt protein är antikatabolt, medan ett snabbt är anabolt. Vid träning är ett anabolt protein en fördel, medan ett anti-katabolt kan vara bäst vid andra tillfällen och innebär minskad proteinnedbrytning och kan innebära bättre proteinstats över en längre tidsperiod.

Swede..
2004-10-07, 18:16
Vassle är anabolt, kasein och andra långsamma proteiner antikatabola.

messmör innehåller ju vassle... han får satsa på det efter träningen.. typ en förpackning efter varje pass lr nåt... :thumbup: hehe

King Grub
2004-10-07, 18:28
messmör innehåller ju vassle... han får satsa på det efter träningen.. typ en förpackning efter varje pass lr nåt... :thumbup: hehe

Det är inte vassleproteinpulver det handlar om i messmör, utan råvassle. ;) Obehandlat vassle innehåller mer vatten, kolhydrater och fett än protein.

userfriendly
2004-10-08, 17:43
Har kört utan pulver nu en vecka.
Blir väldigt dyrt, man blir äcklig i magen och dessutom (tycker jag) är det jobbigt att få i sig den mängden mat.
Blir massvis av ägg, keso, mjölk, druvsocker, kyckling o övrigt KÖTT
jag använde ju iof mitt pulver rätt mkt. kanske skillnad om man bara tar efter träning.
Men du tjänar på pulver i längden tror jag. både fysiskt, psykiskt o plånbokiskt. : :naughty:

z_bumbi
2004-10-08, 19:11
Har kört utan pulver nu en vecka.
Blir väldigt dyrt, man blir äcklig i magen och dessutom (tycker jag) är det jobbigt att få i sig den mängden mat.
Blir massvis av ägg, keso, mjölk, druvsocker, kyckling o övrigt KÖTT
jag använde ju iof mitt pulver rätt mkt. kanske skillnad om man bara tar efter träning.
Men du tjänar på pulver i längden tror jag. både fysiskt, psykiskt o plånbokiskt. : :naughty:

Väljer du kolhydratkällor efter proteinhalt (Dvs ärtor/bönor) samt även tänker en del på vilka grönsaker som dominerar i kosten blir det lättare.

Sparrisen
2004-10-08, 21:55
Jag kommer nog att köra med vassle efter träning, men det får räcka. det kan bli lite "tufft" att ta bort allt på en gång, ta lite i taget istället...

Beast
2004-10-09, 13:55
ööööhm, vill du ha sämre resultat så GO FOR IT!!!

Frallor efter träning...... :D

jim
2004-10-10, 00:40
håller med Grub i samband med träning känns drinken överlägsen både i effektivitet och enkelhet att hantera.. i övrigt försöker jag äta så mycket vanlig mat som möjligt! känns betydligt rejälare!

Grahn
2004-10-10, 07:44

snabbt vs långsamt protein kan tillräknas anabola vs antakatabola egenskaper.

Zakath
2004-10-10, 13:26
Själv kör jag endast med vassle+druvsocker eller annan kolhydrat efter träning (2-4gånger/vecka) och har gjort det i flera månader nu. Det fungerar utmärkt och dessutom har jag ingen anledning att tvivla över mina resultat, vilket känns väldigt bra :thumbup:
Enda problemet är väl att jag inte direkt älskar att äta FÖR mycket, vilket jag är tvungen att göra, och det är ju inga små mängder...

Bigbulka
2004-10-10, 13:38
Snälla ät hela ägget och inte bara vitan! Går utmärkt att träna utan att äta tillskott.Kolla på alla oldtimers på 40-50 talet.Visst det såg inte ut som dagens bjässar men det har ju inget med tillskott eller mat att göra.

CroCop
2004-10-10, 18:19
hur känns det nu SwedeForce ? känner du dig segare utan tillskotten eller funkar det rätt bra ?

Zonyk83
2004-10-11, 06:55
Snälla ät hela ägget och inte bara vitan! Går utmärkt att träna utan att äta tillskott.Kolla på alla oldtimers på 40-50 talet.Visst det såg inte ut som dagens bjässar men det har ju inget med tillskott eller mat att göra.

Du låter så säker, jag tror det är en blandning av kunskap (om mat & träning) och tillskott som gjort att vi avancerat så pass

Bigbulka
2004-10-11, 16:48
Du låter så säker, jag tror det är en blandning av kunskap (om mat & träning) och tillskott som gjort att vi avancerat så pass

Du kommer säkert förstå vad jag menar så småningom.

Sparrisen
2004-10-11, 17:04
Snälla ät hela ägget och inte bara vitan!

Då blir det ju snabbt... :rolleyes:

King Grub
2004-10-11, 17:06
Då blir det ju snabbt... :rolleyes:

Hela ägg är långsamt, vitan separat snabb. Men vita innehåller inte heller snabbt protein om man jämför med vassle, långt därifrån.

Sparrisen
2004-10-11, 17:11
Hela ägg är långsamt, vitan separat snabb. Men vita innehåller inte heller snabbt protein om man jämför med vassle, långt därifrån.

det har jag väl påstått hela tiden? :confused:

King Grub
2004-10-11, 17:17
det har jag väl påstått hela tiden? :confused:

Nej. :) Bigbulka uppmanade: "ät hela ägget", och då svarade du "Då blir det ju snabbt". Grammatik, grammatik. :nono: :D