handdator

Visa fullständig version : Nudlar?

jim
2004-10-07, 03:16
Vanliga snabbnudlar för 3 för 10kr eller så.. hur är de i kostsynpunkt?

de är ju väldigt energirika (framförallt p g a fettet antar jag) men jag har funderat över om de är ett bra komplement eller något man bör undvika?

Misstänker att GI blir ganska lågt med tanke på den stora mängden protein och fett, men hur är fettet? det är ju vegetabiliskt men hur stor del oönskade fettsyror är det?

King Grub
2004-10-07, 06:34
Lågt GI, som sagt, men det beror på de stora mängderna (dåligt) fett. Kolhydraterna är vetemjöl och näringsmässigt är de rätt värdelösa.

jim
2004-10-07, 14:23
Lågt GI, som sagt, men det beror på de stora mängderna (dåligt) fett. Kolhydraterna är vetemjöl och näringsmässigt är de rätt värdelösa.

något man ska undvika helt med andra ord?

Crystal
2004-10-07, 14:34

ja :D

King Grub
2004-10-07, 14:50

Vill du ha något värdelöst eller inte? :)

jim
2004-10-07, 21:43
Vill du ha något värdelöst eller inte? :)

nej givetvis inte.. men eftersom jag inte (ännu) är så insatt i vilka livsmedel som duger och inte duger som energikälla (det kan va svårt å få ihop till rätt kcal) så vill jag veta säkert innan jag dömmer ut dem helt!

men okej inga mer nudlar för min del då.. tack

jim
2004-10-09, 03:56
vad jag försöker komma fram till (i mitt nattsvammel) är om det kan vara okej att komplettera sitt näringsintag (i övrigt varierad och bra mat) med något av sämre kvalitet (t ex nudlar då) för att fylla ut energiintaget? eller är nudlar så värdelösa att de i detta syfte gör mer skada än nytta?

Sverker
2004-10-09, 06:19
Bukfylla, inte mer, är nudlar. Du behöver ju energi, du behöver hålla dig mätt och helst skall det vara något gott att äta. Ifall den övriga maten under dagen är näringsrik och ger dig de näringsämnen du behöver så är allt frid och fröjd.

Bättre är ifall du kan byta bort nudlarna mot pasta eller t o m fullkornspasta, ris eller fullkornsris, kokt potatis kall eller varm, några mackor grovt bröd.

Listan kan göras lång med nyttigare lättlagade alternativ som du kan göra iordning några dagar tidigare och ha i kylskåpet.

morbror_sven
2004-10-09, 11:54
det är ganska mycket socker i nudlar också... huvud"kryddan"

King Grub
2004-10-09, 13:08
det är ganska mycket socker i nudlar också... huvud"kryddan"

Sockerkulör som färgämne, och det är i den lilla kryddpåsen som följer med, inte i nudlarna. Det kan inte röra sig om två gram ens.

jim
2004-10-09, 14:17
Bukfylla, inte mer, är nudlar. Du behöver ju energi, du behöver hålla dig mätt och helst skall det vara något gott att äta. Ifall den övriga maten under dagen är näringsrik och ger dig de näringsämnen du behöver så är allt frid och fröjd.

Bättre är ifall du kan byta bort nudlarna mot pasta eller t o m fullkornspasta, ris eller fullkornsris, kokt potatis kall eller varm, några mackor grovt bröd.

Listan kan göras lång med nyttigare lättlagade alternativ som du kan göra iordning några dagar tidigare och ha i kylskåpet.

okej tack så mycket. :) hur ska man gå till väga för att skilja kvalitativa näringsämnen från värdelösa? nudlar är ju vetemjöl och palmolja och eftersom pasta också görs på vetemjöl och palmolja är en vegetabilisk olja trodde jag att de var helt ok :confused: .. men det finns alltså vegetabiliska oljor som innehåller dåligt fett också.. jag brukar ta hänsyn till GI, fiber och typ av fett när jag bedömmer ett livsmedel, vad finns det mer att tänka på?

King Grub
2004-10-09, 14:24
Vanlig standardpasta är också relativt värdelös näringsmässigt. Det är i princip vetemjöl. Att GI:t är lågt gör ju inte näringsvärdet bättre. Men pasta ger bra, långvarig energi, och får man i sig de näringsämnen man behöver ändå så är det bara tummen upp. Vill man ha mer näringsämnen kan man välja fullkornsvarianten.

När pastan kan bli ett problem, det är när folk baserar i princip hela sin kost på makaroner, ketchup och falukorv.

Sverker
2004-10-09, 15:06
okej tack så mycket. :) hur ska man gå till väga för att skilja kvalitativa näringsämnen från värdelösa? nudlar är ju vetemjöl och palmolja och eftersom pasta också görs på vetemjöl och palmolja är en vegetabilisk olja trodde jag att de var helt ok :confused: .. men det finns alltså vegetabiliska oljor som innehåller dåligt fett också.. jag brukar ta hänsyn till GI, fiber och typ av fett när jag bedömmer ett livsmedel, vad finns det mer att tänka på?

Okay, det är palmolja i nudlarna.

Används inte så ofta eftersom den är relativt dyr och ersätts ofta av härdade fetter.Nu blir det ramaskri men palmolja är en hyffsat bra olja.

Visserligen är det 45 % mättat fett i oljan men den är också full av olika steroler som kan ha kolesterolsänkande effekt och sedan är det en bra källa till E-vitamin. Inte bara alfa-tokoferol utan även de andra 5 - 6 varianterna av E-vitamin.
Resten av oljan är 10 % fleromättat fett, linolsyra och 40 % omättad oljesyra ( samma som i rapsoljan ).

morbror_sven
2004-10-09, 15:41
Nu var det inte sockerkulören jag syftade på, utan sockret. Visst är det i kryddpåsen sockret finns, men nudlar är ju nästintill oätliga utan krydda.
Därför äter jag inte nudlar alls...

jim
2004-10-09, 16:46
Okay, det är palmolja i nudlarna.

Används inte så ofta eftersom den är relativt dyr och ersätts ofta av härdade fetter.Nu blir det ramaskri men palmolja är en hyffsat bra olja.

Visserligen är det 45 % mättat fett i oljan men den är också full av olika steroler som kan ha kolesterolsänkande effekt och sedan är det en bra källa till E-vitamin. Inte bara alfa-tokoferol utan även de andra 5 - 6 varianterna av E-vitamin.
Resten av oljan är 10 % fleromättat fett, linolsyra och 40 % omättad oljesyra ( samma som i rapsoljan ).

okej jag förstår :) var hittar man information som denna? finns det någonstans på internet?

Edit: fördelning av fetter med mera alltså

King Grub
2004-10-09, 16:50
okej jag förstår :) var hittar man information som denna? finns det någonstans på internet?

Edit: fördelning av fetter med mera alltså

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

jim
2004-10-09, 17:03
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

hoppas jag inte gör bort mig nu men jag hittar ingen fördelning av fettsyror och så, bara vanliga näringsvärden? :confused:

King Grub
2004-10-09, 17:04
hoppas jag inte gör bort mig nu men jag hittar ingen fördelning av fettsyror och så, bara vanliga näringsvärden? :confused:

För sent! Du har redan gjort bort dig! :D Ställ in "Näringsdata" på det du vill visa, i det här fallet "Fettsyror".

jim
2004-10-09, 17:21
För sent! Du har redan gjort bort dig! :D Ställ in "Näringsdata" på det du vill visa, i det här fallet "Fettsyror".

fan oxå :em:

kan ju dock trösta mig med att jag behöver någon sorts guide till vilken syra som är vilken.. :angel:

Edit:
det fanns iofs på "fett/protein/kolhydrater" alternativet :em:

tack grub! :D

King Grub
2004-10-09, 17:26
Om du håller muspekaren över symbolen så får du en förklaring, t ex F160 = palmitinsyra.

Sverker
2004-10-09, 17:50
Finns en del överkurs att läsa här om " palm oil ":

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15294638

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15117552

Vad länkarna handlar om är att palmolja innehåller ett bredare spektrum av olika E-vitaminer och att de ibland kan vara värdefulla antioxidanter.

För dem som känner att palmolja är lite för tungt och kaloririkt att äta för att fylla på förråden med E-vitamin så är ju vetegroddar ett bra alternativ.