handdator

Visa fullständig version : Mellanmål? nötter kanske?

Pontus
2004-10-06, 18:10
Det finns ju många varianter på mellanmål och så, vad är enklast och hyfsat bra och billigt? Jag går en KY-utbildning där jag tar med mig en matlåda till lunch som är kl 12 ungefär. Jag äter frukost ca 07.00 ungefär och kommer hem runt 17. Alltså bör jag äta mellan frukosten och lunchen, och lunchen och hemkomsten! Men jag kan inte ta med mig 3 matlådor varje dag till skolan, av diverse anledningar... Sen så är jag inte SÅ himla hungrig mellan måltiderna, nåt enklare skulle nog duga.

Vad är enklara att ta med sig?? Nöteer exempelvis innehåller ju både fett, kolhydrater och protein, eller får man lite väl mycket fett om man äter det två gånger per dag? Några andra enkla varianter? :)

jakke
2004-10-06, 18:12
Kesomackor äger

Zonyk83
2004-10-06, 21:30
Det finns ju många varianter på mellanmål och så, vad är enklast och hyfsat bra och billigt? Jag går en KY-utbildning där jag tar med mig en matlåda till lunch som är kl 12 ungefär. Jag äter frukost ca 07.00 ungefär och kommer hem runt 17. Alltså bör jag äta mellan frukosten och lunchen, och lunchen och hemkomsten! Men jag kan inte ta med mig 3 matlådor varje dag till skolan, av diverse anledningar... Sen så är jag inte SÅ himla hungrig mellan måltiderna, nåt enklare skulle nog duga.

Vad är enklara att ta med sig?? Nöteer exempelvis innehåller ju både fett, kolhydrater och protein, eller får man lite väl mycket fett om man äter det två gånger per dag? Några andra enkla varianter? :)

Lite nötter är aldrig fel, helst valnötter men mandlar e oxå fint. Kesella med banan är en annan höjdare, sojaprotein i mjölk osv..

z_bumbi
2004-10-06, 21:58

Om du får väl mycket fett avgörs av om du gör av med kalorierna eller inte, jag skulle kompletera nötterna med frukt och en kompleterande proteinkälla.

Pontus
2004-10-07, 18:37
Om du får väl mycket fett avgörs av om du gör av med kalorierna eller inte, jag skulle kompletera nötterna med frukt och en kompleterande proteinkälla.
Om du menar att så länge jag inte äter mer än vad jag gör av med så är det inte för mycket, å visst det stämmer ju... Men jag tänkte mer på att säg att jag äter 100g cashewnötter så får jag ju i mig runt 50g fett, sen minns jag inte om det var runt 20g protein och 20g kolhydrater... Det blir allltså 200g fett på två små måltider. kanske kan få energin från protein eller annat istället tänkte jag. Okej om man gör det ibland, men jag skulle nog inte ha nåt emot att äta dem varje dag för de var riktigt goda (har aldrig ätit nötter förut, utom saltade jordnötter då).

z_bumbi
2004-10-07, 18:48
Pontus: Det beror på hur mycket kalorier du gör av med i övrigt samt hur mycket fett du äter under dagen? Äter du ganska mycket mat och relativt lite fett så är ju inte den fettmängden så mycket om man ser till det stora hela.