handdator

Visa fullständig version : GI-fråga ang. Uppvärmda mackor.

AdrenalineRush
2004-10-06, 14:41
Jag brukar ta o slänga in mina fullkornsmackor med skinka och ost i micron några sekunder så att osten smälter. Hur mycke påverkar denna uppvärmningen gi-värdet på hela mackan?? Brödet är Finax Fullkorn. :eating:

King Grub
2004-10-06, 14:43
Hur mycke påverkar denna uppvärmningen gi-värdet på hela mackan??

Inte alls. Rostat bröd har i princip samma GI som icke rostat, t ex.

AdrenalineRush
2004-10-06, 15:24
Okej, tackar för det snabba svaret Mr. Grub! :thumbup:

Mac
2004-10-06, 21:22
Hur kommer det sig då att många anser att rostat bröd är onyttigt?

King Grub
2004-10-07, 06:32

Därför att man för det mesta använder vitt bröd?

Sverker
2004-10-07, 06:42

Därför rostat bröd KRÄVER rejält med smör :eating:

Mer korrekt är att du förstör de få vitaminerna som är kvar i brödet i rostningen. De flesta vitaminerna är känsliga för värme.
Den förkolnade ytan kan innehålla en en del cancerogena PAH. Alltså en bra anledning till att bara rota brödet och inte bränna det.

aliquis
2004-10-07, 08:26
Finns det något halvgrovt bröd som funkar? Njuta skulle ju gå, men det är ju fortfarande mest vetemjöl... men annars så är väl vetemjölsbröd, margarin, marmelad och eventuellt ost typiska rostatbrödpålägg (inte brödet då såklart). Det blir väl vad man gör det till.

Hoffa
2004-10-07, 10:47
Inte alls. Rostat bröd har i princip samma GI som icke rostat, t ex.

Men förut så tyckte jag att man sade att rostning av brödet höjer GI:et?

Så sägs det här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=17827&highlight=rostat

Det fjärde inlägget i den tråden.

Det kanske har kommit nya rapporter som inte säger att det höjs? Hur är det med II:et då? Höjs det vid rostning av bröd? Det som verkar tala för att det höjs är ju att ytan på brödet blir "krispigare" och mer lättsmält och därför går det snabbare ut i blodet. Hur är det egentligen?

King Grub
2004-10-07, 11:15
Men förut så tyckte jag att man sade att rostning av brödet höjer GI:et?

Om du räknar skillnader på ett par procent som signifikanta så höjs det fortfarande... Därför jag skrev "i princip" den här gången, för att inte skapa hysteri... ;)

Hoffa
2004-10-07, 19:04
Om du räknar skillnader på ett par procent som signifikanta så höjs det fortfarande... Därför jag skrev "i princip" den här gången, för att inte skapa hysteri... ;)

Ahha, du kalkylerade med den psykologiska effekten... ;) Bra med lite humanistiskt tänkande, det skadar som sagt inte i denna optimala värld.. :thumbup:

King Grub
2004-10-07, 19:08
Och om du bara måste ha svart på vitt... :D

"3 products were tested in vitro and in vivo: white bread (WB), french toast obtained from the same white bread (FT) and french toast enriched with bran (BFT)... Neither the toasting process nor the presence of wheat bran had any major effect upon hyperglycemia and insulin secretion in the healthy subjects studied."

Diabete Metab. 1988 Mar-Apr;14(2):92-6.

Hoffa
2004-10-07, 20:48
Och om du bara måste ha svart på vitt... :D

"3 products were tested in vitro and in vivo: white bread (WB), french toast obtained from the same white bread (FT) and french toast enriched with bran (BFT)... Neither the toasting process nor the presence of wheat bran had any major effect upon hyperglycemia and insulin secretion in the healthy subjects studied."

Diabete Metab. 1988 Mar-Apr;14(2):92-6.

Okej, tackar..lite optimal får man ju vara... ;)