handdator

Visa fullständig version : Fullkornsris?

heinz
2004-10-06, 12:50
vilka ris är det som är fullkornsris egentligen? uncle bens har nåt som heter det men det är ju svindyrt... jag har ett parboiled ris som ska koka 20 minuter, kan man gå efter det? dvs ju längre koktid ju nyttigare (jag vill ju ha kvar så mkt vitaminer etc som möjligt)

stefannn
2004-10-06, 13:17
vilka ris är det som är fullkornsris egentligen? uncle bens har nåt som heter det men det är ju svindyrt... jag har ett parboiled ris som ska koka 20 minuter, kan man gå efter det? dvs ju längre koktid ju nyttigare (jag vill ju ha kvar så mkt vitaminer etc som möjligt)

varför skulle vitaminerna försvinna?? när du kokar riset kokar du ju tills vattnet blivit uppsuget.. skillnad är det med grönsaker ju om du kokar dom för mycket och häller av vattnet

heinz
2004-10-06, 13:20
nä alltså jag menar att på vissa sorters ris försvinner en massa näring i tillverkningsprocessen... så jag vill ju ha den rissort som innehåller maximalt med näring fortfarande kvar.. och om snabbris anses vara mest onyttigt och sämst så borde väl det som tar längst tid att koka vara bäst, eller

stefannn
2004-10-06, 13:25
nä alltså jag menar att på vissa sorters ris försvinner en massa näring i tillverkningsprocessen... så jag vill ju ha den rissort som innehåller maximalt med näring fortfarande kvar.. och om snabbris anses vara mest onyttigt och sämst så borde väl det som tar längst tid att koka vara bäst, eller

bra fråga... nästa!

stefannn
2004-10-06, 13:25
är det ur vitamin/mineral synpunkt eller ur gi synpunkt??

edit: såg att det var vitaminer du tänkte på ... det var ju det vjag svarade på tidigare. :smash: ica har ett fullkornsris som jag har för mig inte är så dyrt .. men det är jävligt grovt i mun att tugga (känns som det inte är skalat typ)

heinz
2004-10-06, 13:27
både och helst hehe!

Arnesson
2004-10-06, 13:29
SÖK!, finns massa skrivit på forumet om fullkornsris ;)

heinz
2004-10-06, 13:40
SÅ mycket var inte skrivet, men jag hittade lite i alla fall, jag sökte på "fullkorn" bara först och hittade ingenting...

brunt ris/råris är tydligen det mest nyttiga, men långkornigt/matris har det tydligen pressats in vitaminer och mineraler i kornet... så det är väl rätt nyttigt ändå kanske...

hur smakar råris/brunt ris? är det väsentligt mkt mindre gott än vanligt ris?

heinz
2004-10-06, 14:04
sen undrar jag om nån vet vad gult ris, som finns på kebabställen är för sort?

King Grub
2004-10-06, 14:12

Är inte det bara vanligt vitt ris kokt tillsammans med curry eller liknande?

aliquis
2004-10-06, 14:48
gurkmeja isf antar jag.

Vad gäller rissorterna så är ju de vita sämst, råris och fullkornsris borde ju vara precis samma sak? Risenta har bl.a. råris och avorioris i sitt sortiment. Råriset skall koka 45min och avorioriset 20 vill jag minnas, det senare är förbehandlat och där har en del av näringen pressats in i kornet innan skalet avlägsnades, har eventuellt något lägre gi med.
Sedan finns det ju basmatiris som är en annan ristyp, dyrare men godare (tycker jag), har även sett basmatiråris.
Dessutom har freebaco ett råris som är parboiled, dvs förkokt under tryck, detta ger eventuellt ett lägre gi men framförallt en koktid på 10min istället för 45.

Köp freebaco råris eller basmatiråris beroende på om tid eller smak är mest signifikant :D

Tina
2004-10-06, 15:14
Ica´s fullkorns ris tycker jag är hur gott som hälst!
Kan gärna äta det varje dag/varje mål ... :thumbup:

Doktorn
2004-10-06, 17:51

Det kanske är persiskt ris du menar? Där är det ofta saffran tillsatt....
Ser det ut som jasmin ris men inte ihopkladdat?

no1fitness
2004-10-07, 04:58
ICA:s fullkornsris äger !! :hbang:
Kokar det med 1/2 köttbuljongtärning i. Kanongott !! :thumbup:

stefannn
2004-10-07, 07:41
ICA:s fullkornsris äger !! :hbang:
Kokar det med 1/2 köttbuljongtärning i. Kanongott !! :thumbup:

kan man ju äta havregryn till maten också ...

Mac
2004-10-07, 11:19
ja, varför skulle man inte kunna göra det?

stefannn
2004-10-07, 17:45
ja, varför skulle man inte kunna göra det?
mmm de var ingen fråga utan ett påstående...

Mac
2004-10-07, 18:16
:D ja som läste fel & va för snabb på knapparna.. :bow: